سرزمین لاله ها

سیاسی ، فرهنگی ، ورزشی،اجتماعی.نظامی

بیژن نوباوه:انصراف لاریجانی از نامزدی لطف الهی بود/انصراف لاریجانی احتمال ائتلاف اصولگرایان را افزای
آقای لاریجانی عامل تفرقه بین اصولگرایان و نیروهای انقلاب بود و نبود ایشان در مجلس یک امتیاز ویژه برای مجلس آینده محسوب می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز- گروه سیاست: هرچه روزهای ثبت نام برای انتخابات مجلس یازدهم به پایان خود نزدیک می‌شود، آرایش جریانات سیاسی روشن‌تر می‌شود. ادعای عدم ثبت نام از سوی کسانی مانند علی لاریجانی، حشمت‌الله فلاحت پیشه و نزدیکان آن‌ها، بخشی از تکه‌های تاریک پازل جریانات سیاسی مختلف و به‌خصوص جریانات اصولگرا را روشن کرد. یکی از جریاناتی که با عدم حضور لیدر اصولگرایان معتدل برای انتخابات مجلس به‌نوعی «جشن» گرفت، جریان نزدیک به جبهه پایداری بود. علاوه بر این، باتوجه به سفرهای مختلف سعید جلیلی و افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره کاندیداتوری وی از مشهد، هر روز این احتمال افزایش می‌یابد که وی و جریان هم‌فکر او به‌صورت حساب شده وارد عرصه انتخابات مجلس شوند. در این رابطه به‌سراغ «بیژن نوباوه وطن» نماینده اصولگرای ادوار مجلس رفتیم تا درباره این مسائل نظرات وی را نیز داشته باشیم:

*گمانه‌زنی‌ها حاکی از احتمال حضور دکتر سعید جلیلی از مشهد یا تهران است. آیا این گمانه‌زنی‌ها را تایید می‌کنید؟

بنده هیچ اطلاعی درباره حضور یا عدم حضور آقای جلیلی ندارم.

*در صورت شرکت ایشان یا آمدن کسانی که با ایشان هم گفتمان هستند، شانس با ایشان تا چه حد یار خواهد بود؟

آقای جلیلی اکنون عضو مجمع تشخیص و نماینده رهبری در شورای عالی امنیت ملی است و واقعا سرشان شلوغ است. اما اگر می‌خواهید بدانید که همفکران و هم‌گفتمان‌های ایشان چه کسانی هستند، باید بدانید خود بنده یکی از همفکران و هم گفتمان‌های ایشان هستم و بخاطر شرایطی که پیش آمده به‌نظرم جریان انقلابی شانس زیادی دارد و به‌احتمال زیاد ما در سال‌های آینده مجلس خوبی خواهیم داشت.

*منظورتان از اتفاق خوب چیست؟

این اتفاق خوب، عدم حضور آقای علی لاریجانی به‌عنوان کاندیدا برای انتخابات بود. انصراف ایشان و اطرافیان وی برای جریان انقلابی یک لطف الهی بود. نبود ایشان در مجلس طلیعه تولد یک مجلس کارآمد و بی‌حاشیه است.

*چرا چنین نگرشی نسبت به علی لاریجانی وجود دارد و چرا جریان انقلابی از این عدم حضور خوشحال است؟

واقعیت این است که آقای لاریجانی عامل تفرقه بین اصولگرایان و نیروهای انقلاب بود و نبود ایشان در مجلس یک امتیاز ویژه برای مجلس آینده محسوب می‌شود. ایشان با بناگذاشتن برخی سنت‌های غلط در مجلس باعث شده بود که نوعی جوّ نادرست و اختلاف بین نیروهای مختلف سیاسی شکل بگیرد و نمایندگان مقابل هم بایستند. البته آقای لاریجانی اوایل مجلس هشتم چنین روابطی را ایجاد نکرده بود و بعدا چنین شد. ما در مجلس هشتم با نیروهای اصلاح‌طلب اقلیت مجلس هم همکاری و همراهی زیادی در بسیاری از موارد داشتیم و پروژه‌های مشترکی را جلو می‌بردیم، اما به‌مرور این فضا با یکسری رفتارها عوض شد.

*چه رفتارهایی از جانب وی باعث این انشقاق و اختلافات بود؟

مثلا ایشان آقایان جلالی و نعمتی را به‌زور وارد لیست امید تهران کردند و این اتفاق خوبی نبود. این درحالی بود که ما با خود نیروهای اصلاح‌طلب راحت‌تر بودیم و اکنون نیز از نظر من در میان اصلاح‌طلبان نیروهای مخلص و پاکدستی وجود دارند که به فکر منافع شخصی نبوده و دنبال منافع ملی هستند. از نظر من آن‌ها جزء نیروهای انقلاب هستند و چتر نیروهای انقلابی شامل آنان نیز می‌شود.

*این درست است که شرط جبهه پایداری برای ائتلاف با اصولگرایان عدم حضور آقای لاریجانی بوده است؟

چنین چیزی درست نیست. هرچند عدم حضور ایشان شانس ائتلاف و همگرایی نیروهای انقلاب را افزایش می‌دهد.

*دلیل عدم حضور ایشان همین مصلحت‌های جناحی بوده است؟

خیر! لاریجانی خودش تشخیص داد که دیگر مقبولیت عمومی ندارد. نه در تهران و نه به طریق اولی در شهرستان‌ها...

*اخیرا جریانی به نام «جبهه مدافعان حریم انقلاب اسلامی» لیستی پیشنهادی را مطرح کرده که بعضا جوان هستند و نام شما نیز در آن لیست دیده می‌شود. آیا از شما دعوتی شده و یا با این دعوت همراه هستید؟

بنده از دعوت هر نیروی مسلمان و انقلابی استقبال می‌کنم. ولی به‌نظرم باید نوع تفکر موجود در مجلس عوض شده و تازه شود. بنده نیز برای انتخابات سال جاری مجلس قصد ثبت نام دارم، ولی با این حال با برخی دوستان درحال مشورت هستم و تصمیمم به‌طور کامل قطعی نیست.

*منظور شما از تفکر تازه، داشتن یک لیست از جوانان است که این روزها در قالب لیست «جوانان انقلابی» بر سر زبان‌ها افتاده است؟

البته این‌طور نیست. منظور من تفکر جوان و پرشور و فعال است و الزاما شامل جوانان نمی‌شود. بلکه تجربه‌های جدی نیز لازم است. مسئله این است که نباید افکار محافظه‌کارانه و پیر در مجلس حضور داشته باشد و این مسئله چندان به سن و سال ربطی ندارد. به‌نظرم باید ملاک‌هایی مثل «پاکدستی» و «حلال‌خوری» در میان مردم جا بیفتد و براساس کارآمدی و سلامت انتخاب صورت گیرد

این افراد از دولت، سپاه و ارتش از زمان افزایش قیمت بنزین خبر داشتند
این افراد از دولت، سپاه و ارتش از زمان افزایش قیمت بنزین خبر داشتند

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری رئیس ستاد مشترک ارتش، سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، سید محمود علوی مسئول اطلاعات کل کشور، سردار سرتیپ حسین اشتری فرمانده‌ نیروی انتظامی و یکی از مشاوران مقام رهبری در شورای عالی دفاع به تعیین آن شورا، اعضای فعلی شورای امنیت کشور هستند.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور عصر چهارشنبه ششم آذر در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی و در پاسخ به زمان اجرایی شدن سهیمه بندی بنزین گفت: «من کلا این امر را به وزیر کشور و شورای امنیت کشور واگذار کردم. از حدود یک ماه، ۴۰ روز پیش من آنها را خواستم و گفتم که این برنامه و مصوبه ما است. البته آنها از مصوبه خبر داشتند که ما در جلسه سران سه قوه بحث و تصویب کرده بودیم. گفتم شما برای اجرای آن بروید با صداوسیما و تبلیغات، برنامه‌ریزی کنید و به من هم نگویید. هر وقتی که شما در شورای امنیت کشور مناسب دیدید بروید و اجرا کنید. اصلا آن شبی که اجرا شد من نمی‌دانستم آن هفته است یا هفته بعد. من گفتم به من هم نگویید شما (اعضای شورای امنیت کشور) خودتان بروید در صداوسیما کار تبلیغات را برنامه‌ریزی کنید و هر شبی که مناسب بود اجرا کنید. من هم مثل شما (مردم) صبح جمعه دیدم قیمت تغییر کرده برای اینکه من به شورای امنیت کشور واگذار کرده بودم و به آنها هم گفته بودم به من نمی‌خواهد بگویید خودتان بروید برنامه‌ریزی کنید. البته قیمت و همه چیز در جلسه سران سه قوه تصویب شده بود.»

روحانی در ادامه تصریح کرد: «اصلاح قیمت انرژی یک موضوع ضروری بود اما اینکه شیوه‌ای که اجرا شد، دقیق بود یا نه به عنوان دولت آن را به شورای امنیت کشور واگذار کردیم و از نظر ما آنان نیز همه تلاش خود را به کار گرفتند. طرح اصلاح قیمت‌ بنزین با حضور سران سه قوه، تصویب شده است و وقتی آن را خدمت مقام معظم رهبری ارائه کردم، ایشان فرمودند که "آیا سران هر سه قوه با آن موافقید؟" و مصوبه‌ای که هر سه آن را امضاء کرده بودیم، به ایشان نشان دادم و ایشان نیز آن را پذیرفتند.»

در همین راستا، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه "تصمیم‌گیری درباره اصلاح قیمت بنزین عملی بسیار ضروری و مورد تایید و تاکید همه ارکان نظام بوده و اجرای آن هم شجاعت بسیار زیادی می‌طلبید"، تاکید کرده است؛ «به منظور تسهیل در اجرای طرح و تصمیم‌گیری درباره زمان اجرای آن، اختیارات خود را به جناب رحمانی‌فضلی وزیر کشور و رئیس شورای امنیت کشور تفویض کردند. طبیعی است تفویض اختیار به شورای امنیت کشور با هدف کار جمعی، هماهنگی بیشتر با دستگاه‌های خارج از دولت و  تصمیمات کارشناسانه بوده است.»

در این میان عده‌ای به تصور اینکه رئیس‌جمهور به شورای عالی امنیت ملی اشاره کرده است این انتقاد را مطرح کردند که خود رئیس دولت ریاست شورای عالی امنیت ملی را به عهده دارد و این موضوع بی‌اطلاع بودن وی از نحوه و زمان اجرای سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین دروغ است. در حالی که "شورای عالی امنیت ملی" با "شورای امنیت کشور" که نحوه و زمان اجرای سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین به دومی واگذار شده بود دو نهاد متفاوت و مجزا هستند.

شاک چرا تشکیل شد، وظایفش چیست؟

اما "شورای امنیت کشور" که به گفته رئیس‌جمهور نحوه و زمان اجرای سهمیه‌بندی بنزین به آن واگذار شده بود نهادی است که از سال ۱۳۶۲ تحت نظر وزارت کشور قرار گرفته است. در دوره وزارت کشور علی‌اکبر ناطق‌نوری، وی به میرحسین موسوی نخست‌وزیر وقت پیشنهاد داد تا این شورا به وزارت کشور واگذار و وزیر کشور، مسئول شورای امنیت کشور شود. این پیشنهاد از طرف نخست‌وزیر پذیرفته و ریاست شورای امنیت به وزیر کشور واگذار شد. با تهیه اساسنامه‌ این شورا و ارائه آن در سال ۱۳۶۲ به مجلس شورای اسلامی، مجلس به ریاست اکبر هاشمی‌رفسنجانی ‌قانون مربوط به آن را مشتمل بر ۱۰ ماده و ۱۱ تبصره در جلسه روز سه‌شنبه هشتم شهریور ۱۳۶۲ تصویب کرد و سپس به تأیید شورای نگهبان رسید.

آنگونه که ایسنا پیشتر روایت کرده بود، طبق اساسنامه در ضرورت تشکیل شورای امنیت کشور آمده است: «به منظور بررسی جریانات و پیشامدهای عمده و اساسی امنیت داخلی و اتخاذ تصمیمات و تدابیر هماهنگ در جهت پیشگیری و مقابله با مسائل مربوط به آن، شورای امنیت به مسئولیت وزیر کشور تشکیل می‌گردد.»

وظایف این شورا به شرح زیر است:

«۱. جمع‌بندی و بررسی اخبار و گزارش‌ها و تجزیه و تحلیل‌های مربوط به وقایع حساس امنیتی، سیاسی، اجتماعی کشور جهت بهره‌برداری سریع به منظور ترسیم وضع موجود و پیش‌بینی تحولات آتی، ۲. برقراری ارتباط با شورای تأمین استان‌ها و دریافت گزارش‌های نوبه‌ای از وضع امنیتی، سیاسی، اجتماعی هر استان، ۳. مشخص نمودن سیاست‌های عام امنیت داخلی کشور در چارچوب قوانین مصوبه، ۴. تبیین حدود وظایف و اختیارات هر یک از ارگان‌ها و نهادها، در رابطه با امنیت داخلی کشور در چارچوب وظایف قانونی آنها، ۵. پیگیری و ارزیابی نتایج حاصله از اجرای تصمیمات متخذه در شورا، ۶. هماهنگ کردن موارد مشترک با شورای عالی دفاع.»

طبق اساسنامه اعضای شورای امنیت کشور عبارتند از وزیر کشور، یکی از مشاوران مقام رهبری در شورای عالی دفاع به تعیین آن شورا، رئیس ستاد مشترک ارتش، فرمانده کل سپاه پاسداران، مسئول اطلاعات کل کشور، رئیس شهربانی کل کشور، سرپرست کمیته‌های انقلاب اسلامی، فرمانده ژاندارمری کل کشور که بعد از تغییرات در قانون اساسی سه سمت آخر پس از تشکیل نیروی انتظامی از ادغام کمیته‌های انقلاب اسلامی، ژاندارمری و شهربانی از عضویت در شورا حذف و به جای آن فرمانده‌ نیروی انتظامی اضافه شده است.

علاوه بر این، وزیر کشور می‌تواند یک نفر از اعضای کمیسیون شوراها و داخلی مجلس شورای اسلامی و دادستان کل کشور و دادستان کل انقلاب را برای شرکت در جلسه‌ شورای امنیت کشور دعوت کند. در اساسنامه قید شده که شورای امنیت، صرفا به منظور مشورت در امور امنیتی تشکیل می‌شود و تصمیم‌گیری در امور مذکور بر عهده‌ وزیر کشور است. تشکیل این شورا به دعوت وزیر کشور، هر دو هفته یک‌بار الزامی است و جلسات فوق‌العاده به پیشنهاد وزیر یا یک سوم اعضای شورا تشکیل می‌شود. همچنین هر یک از اعضای شورای امنیت می‌توانند در صورت عدم حضور، نماینده‌ای تام‌الاختیار برای شرکت در جلسات شورا معرفی کنند.

از طرفی علاوه بر اعضای فوق، چنانچه موضوع مورد بررسی در جلسه‌ شورا به دستگاه اجرایی خاصی ارتباط داشته باشد، دعوت از بالاترین مقام اجرایی مربوط الزامی است. شورای امنیت کشور می‌تواند به منظور بررسی مقدماتی مسائل تخصصی امنیتی، کمیته‌هایی تشکیل دهد. دبیرخانه‌ این شورا در وزارت کشور، زیر نظر وزیر کشور تشکیل می‌شود و اعضا و کارکنان دبیرخانه باید به تأیید شورای امنیت و حکم وزیر کشور تعیین شوند. حکم ریاست شورا با استناد به اصل ۱۷۶ قانون اساسی، توسط ریاست جمهوری صادر می‌شود. وزیر کشور پس از انتصاب به این سمت فردی را به عنوان دبیر شورا منصوب می‌نماید که اقدامات اجرایی شورا را انجام می‌دهد.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری رئیس ستاد مشترک ارتش، سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، سید محمود علوی مسئول اطلاعات کل کشور، سردار سرتیپ حسین اشتری فرمانده‌ نیروی انتظامی و یکی از مشاوران مقام رهبری در شورای عالی دفاع به تعیین آن شورا، اعضای فعلی شورای امنیت کشور هستند که البته وزیر کشور می‌تواند یک نفر از اعضای کمیسیون شوراها و داخلی مجلس شورای اسلامی و دادستان کل کشور و دادستان کل انقلاب را برای شرکت در جلسه‌ شورای امنیت کشور دعوت کند. ضمن اینکه چنانچه موضوع مورد بررسی در جلسه‌ شورا به دستگاه اجرایی خاصی ارتباط داشته باشد، دعوت از بالاترین مقام اجرایی مربوط الزامی است.

البته از جلسات اخیر شورای امنیت کشور و نفراتی که در آن حاضر بوده‌اند فیلم و عکسی منتشر نشده تا با قطعیت بتوان گفت آیا افرادی که نام برده شدند در آن جلسه حضور داشته‌اند و یا اینکه کدام یک از مسئولان دیگر در جلسه حاضر بوده‌اند. 

2727

کد خبر 1327073
این افراد از دولت، سپاه و ارتش از زمان افزایش قیمت بنزین خبر داشتند
این افراد از دولت، سپاه و ارتش از زمان افزایش قیمت بنزین خبر داشتند

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری رئیس ستاد مشترک ارتش، سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، سید محمود علوی مسئول اطلاعات کل کشور، سردار سرتیپ حسین اشتری فرمانده‌ نیروی انتظامی و یکی از مشاوران مقام رهبری در شورای عالی دفاع به تعیین آن شورا، اعضای فعلی شورای امنیت کشور هستند.

به گزارش خبرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور عصر چهارشنبه ششم آذر در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی و در پاسخ به زمان اجرایی شدن سهیمه بندی بنزین گفت: «من کلا این امر را به وزیر کشور و شورای امنیت کشور واگذار کردم. از حدود یک ماه، ۴۰ روز پیش من آنها را خواستم و گفتم که این برنامه و مصوبه ما است. البته آنها از مصوبه خبر داشتند که ما در جلسه سران سه قوه بحث و تصویب کرده بودیم. گفتم شما برای اجرای آن بروید با صداوسیما و تبلیغات، برنامه‌ریزی کنید و به من هم نگویید. هر وقتی که شما در شورای امنیت کشور مناسب دیدید بروید و اجرا کنید. اصلا آن شبی که اجرا شد من نمی‌دانستم آن هفته است یا هفته بعد. من گفتم به من هم نگویید شما (اعضای شورای امنیت کشور) خودتان بروید در صداوسیما کار تبلیغات را برنامه‌ریزی کنید و هر شبی که مناسب بود اجرا کنید. من هم مثل شما (مردم) صبح جمعه دیدم قیمت تغییر کرده برای اینکه من به شورای امنیت کشور واگذار کرده بودم و به آنها هم گفته بودم به من نمی‌خواهد بگویید خودتان بروید برنامه‌ریزی کنید. البته قیمت و همه چیز در جلسه سران سه قوه تصویب شده بود.»

روحانی در ادامه تصریح کرد: «اصلاح قیمت انرژی یک موضوع ضروری بود اما اینکه شیوه‌ای که اجرا شد، دقیق بود یا نه به عنوان دولت آن را به شورای امنیت کشور واگذار کردیم و از نظر ما آنان نیز همه تلاش خود را به کار گرفتند. طرح اصلاح قیمت‌ بنزین با حضور سران سه قوه، تصویب شده است و وقتی آن را خدمت مقام معظم رهبری ارائه کردم، ایشان فرمودند که "آیا سران هر سه قوه با آن موافقید؟" و مصوبه‌ای که هر سه آن را امضاء کرده بودیم، به ایشان نشان دادم و ایشان نیز آن را پذیرفتند.»

در همین راستا، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه "تصمیم‌گیری درباره اصلاح قیمت بنزین عملی بسیار ضروری و مورد تایید و تاکید همه ارکان نظام بوده و اجرای آن هم شجاعت بسیار زیادی می‌طلبید"، تاکید کرده است؛ «به منظور تسهیل در اجرای طرح و تصمیم‌گیری درباره زمان اجرای آن، اختیارات خود را به جناب رحمانی‌فضلی وزیر کشور و رئیس شورای امنیت کشور تفویض کردند. طبیعی است تفویض اختیار به شورای امنیت کشور با هدف کار جمعی، هماهنگی بیشتر با دستگاه‌های خارج از دولت و  تصمیمات کارشناسانه بوده است.»

در این میان عده‌ای به تصور اینکه رئیس‌جمهور به شورای عالی امنیت ملی اشاره کرده است این انتقاد را مطرح کردند که خود رئیس دولت ریاست شورای عالی امنیت ملی را به عهده دارد و این موضوع بی‌اطلاع بودن وی از نحوه و زمان اجرای سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین دروغ است. در حالی که "شورای عالی امنیت ملی" با "شورای امنیت کشور" که نحوه و زمان اجرای سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین به دومی واگذار شده بود دو نهاد متفاوت و مجزا هستند.

شاک چرا تشکیل شد، وظایفش چیست؟

اما "شورای امنیت کشور" که به گفته رئیس‌جمهور نحوه و زمان اجرای سهمیه‌بندی بنزین به آن واگذار شده بود نهادی است که از سال ۱۳۶۲ تحت نظر وزارت کشور قرار گرفته است. در دوره وزارت کشور علی‌اکبر ناطق‌نوری، وی به میرحسین موسوی نخست‌وزیر وقت پیشنهاد داد تا این شورا به وزارت کشور واگذار و وزیر کشور، مسئول شورای امنیت کشور شود. این پیشنهاد از طرف نخست‌وزیر پذیرفته و ریاست شورای امنیت به وزیر کشور واگذار شد. با تهیه اساسنامه‌ این شورا و ارائه آن در سال ۱۳۶۲ به مجلس شورای اسلامی، مجلس به ریاست اکبر هاشمی‌رفسنجانی ‌قانون مربوط به آن را مشتمل بر ۱۰ ماده و ۱۱ تبصره در جلسه روز سه‌شنبه هشتم شهریور ۱۳۶۲ تصویب کرد و سپس به تأیید شورای نگهبان رسید.

آنگونه که ایسنا پیشتر روایت کرده بود، طبق اساسنامه در ضرورت تشکیل شورای امنیت کشور آمده است: «به منظور بررسی جریانات و پیشامدهای عمده و اساسی امنیت داخلی و اتخاذ تصمیمات و تدابیر هماهنگ در جهت پیشگیری و مقابله با مسائل مربوط به آن، شورای امنیت به مسئولیت وزیر کشور تشکیل می‌گردد.»

وظایف این شورا به شرح زیر است:

«۱. جمع‌بندی و بررسی اخبار و گزارش‌ها و تجزیه و تحلیل‌های مربوط به وقایع حساس امنیتی، سیاسی، اجتماعی کشور جهت بهره‌برداری سریع به منظور ترسیم وضع موجود و پیش‌بینی تحولات آتی، ۲. برقراری ارتباط با شورای تأمین استان‌ها و دریافت گزارش‌های نوبه‌ای از وضع امنیتی، سیاسی، اجتماعی هر استان، ۳. مشخص نمودن سیاست‌های عام امنیت داخلی کشور در چارچوب قوانین مصوبه، ۴. تبیین حدود وظایف و اختیارات هر یک از ارگان‌ها و نهادها، در رابطه با امنیت داخلی کشور در چارچوب وظایف قانونی آنها، ۵. پیگیری و ارزیابی نتایج حاصله از اجرای تصمیمات متخذه در شورا، ۶. هماهنگ کردن موارد مشترک با شورای عالی دفاع.»

طبق اساسنامه اعضای شورای امنیت کشور عبارتند از وزیر کشور، یکی از مشاوران مقام رهبری در شورای عالی دفاع به تعیین آن شورا، رئیس ستاد مشترک ارتش، فرمانده کل سپاه پاسداران، مسئول اطلاعات کل کشور، رئیس شهربانی کل کشور، سرپرست کمیته‌های انقلاب اسلامی، فرمانده ژاندارمری کل کشور که بعد از تغییرات در قانون اساسی سه سمت آخر پس از تشکیل نیروی انتظامی از ادغام کمیته‌های انقلاب اسلامی، ژاندارمری و شهربانی از عضویت در شورا حذف و به جای آن فرمانده‌ نیروی انتظامی اضافه شده است.

علاوه بر این، وزیر کشور می‌تواند یک نفر از اعضای کمیسیون شوراها و داخلی مجلس شورای اسلامی و دادستان کل کشور و دادستان کل انقلاب را برای شرکت در جلسه‌ شورای امنیت کشور دعوت کند. در اساسنامه قید شده که شورای امنیت، صرفا به منظور مشورت در امور امنیتی تشکیل می‌شود و تصمیم‌گیری در امور مذکور بر عهده‌ وزیر کشور است. تشکیل این شورا به دعوت وزیر کشور، هر دو هفته یک‌بار الزامی است و جلسات فوق‌العاده به پیشنهاد وزیر یا یک سوم اعضای شورا تشکیل می‌شود. همچنین هر یک از اعضای شورای امنیت می‌توانند در صورت عدم حضور، نماینده‌ای تام‌الاختیار برای شرکت در جلسات شورا معرفی کنند.

از طرفی علاوه بر اعضای فوق، چنانچه موضوع مورد بررسی در جلسه‌ شورا به دستگاه اجرایی خاصی ارتباط داشته باشد، دعوت از بالاترین مقام اجرایی مربوط الزامی است. شورای امنیت کشور می‌تواند به منظور بررسی مقدماتی مسائل تخصصی امنیتی، کمیته‌هایی تشکیل دهد. دبیرخانه‌ این شورا در وزارت کشور، زیر نظر وزیر کشور تشکیل می‌شود و اعضا و کارکنان دبیرخانه باید به تأیید شورای امنیت و حکم وزیر کشور تعیین شوند. حکم ریاست شورا با استناد به اصل ۱۷۶ قانون اساسی، توسط ریاست جمهوری صادر می‌شود. وزیر کشور پس از انتصاب به این سمت فردی را به عنوان دبیر شورا منصوب می‌نماید که اقدامات اجرایی شورا را انجام می‌دهد.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری رئیس ستاد مشترک ارتش، سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، سید محمود علوی مسئول اطلاعات کل کشور، سردار سرتیپ حسین اشتری فرمانده‌ نیروی انتظامی و یکی از مشاوران مقام رهبری در شورای عالی دفاع به تعیین آن شورا، اعضای فعلی شورای امنیت کشور هستند که البته وزیر کشور می‌تواند یک نفر از اعضای کمیسیون شوراها و داخلی مجلس شورای اسلامی و دادستان کل کشور و دادستان کل انقلاب را برای شرکت در جلسه‌ شورای امنیت کشور دعوت کند. ضمن اینکه چنانچه موضوع مورد بررسی در جلسه‌ شورا به دستگاه اجرایی خاصی ارتباط داشته باشد، دعوت از بالاترین مقام اجرایی مربوط الزامی است.

البته از جلسات اخیر شورای امنیت کشور و نفراتی که در آن حاضر بوده‌اند فیلم و عکسی منتشر نشده تا با قطعیت بتوان گفت آیا افرادی که نام برده شدند در آن جلسه حضور داشته‌اند و یا اینکه کدام یک از مسئولان دیگر در جلسه حاضر بوده‌اند. 

2727

کد خبر 1327073
آیا سردار سلامی و دریادار سیاری از زمان افزایش قیمت بنزین خبر داشتند؟
ایسنا نوشت:"من نحوه و زمان اجرای سهمیه‌بندی بنزین را به وزیر کشور و شورای امنیت کشور واگذار کردم و مثل شما صبح جمعه دیدم قیمت بنزین تغییر کرده است." این جملات رئیس‌جمهور که به قول رئیس دفترش با سوءبرداشت مواجه شده است، باعث شد تا موجی از انتقادات نسبت به حسن روحانی به راه بیفتد؛ انتقاداتی که حسن روحانی را به اظهار بی‌اطلاعی از زمان اجرای سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین متهم می‌کردند. اما شورای امنیت کشور که این مسئولیت به آن واگذار شد چه نهادی است و تفاوت آن با شورای عالی امنیت ملی چیست؟

رئیس‌جمهور عصر چهارشنبه ششم آذر در جلسه شورای اداری استان آذربایجان شرقی در پاسخ به این سوال که "چرا دولت یک‌مرتبه تصمیم به افزایش قیمت بنزین گرفت"، اظهار کرد: «سال ۱۳۹۵ مصمم بودم که تغییر کوچکی در قیمت بنزین بدهم، اما در دولت همه با آن مخالفت کردند، لذا بنده نیز منصرف شدم. در سال ۱۳۹۶ هم این موضوع در دولت مطرح شد که طرح اصلاح قیمت را به طور مشترک با مجلس ارائه دهیم و تصمیم مشترکی بگیریم، اما کمیسیون تلفیق مجلس به همراه رئیس مجلس عنوان کردند که اجرای این طرح را به عقب انداخته و در سال ۱۳۹۷ اجرا کنیم. در سال ۱۳۹۷ هم که با اعمال تحریم‌های شدید مواجه شدیم و گفتند در شرایط کنونی به صلاح نیست و باز هم اجرای آن را به تعویق انداختیم.»

روحانی ادامه داد: «وقتی خواستیم سال گذشته (۱۳۹۷) آن را اجرا کنیم، در دولت مطرح شد که تا ۲۲ بهمن صبر کنیم و بعد از آن اجرا کنیم، پس از ۲۲ بهمن نیز گفته شد که شب عید است و به بعد از عید موکول شود. اردیبهشت ماه امسال (۱۳۹۸) هم وقتی خواستیم اجرا کنیم، یک خبرگزاری روز سه‌شنبه اعلام کرد که دولت قصد دارد پنج‌شنبه در قیمت بنزین تغییر ایجاد کند و بلافاصله پس از آن صف‌های طولانی و کیلومتری در پمپ‌بنزین‌ها شکل گرفت و شلوغی به حدی بود که بنزین تمام شده و ارسال بنزین نیز امکان نداشت، لذا وزیر نفت تماس گرفت و خواستار لغو اجرای آن از روز پنج‌شنبه شد، لذا این تصمیم نیز لغو گردید.»

رئیس‌جمهور همچنین درباره نحوه و زمان اجرای سهمیه‌بندی بنزین خاطرنشان کرد: «من کلا این امر را به وزیر کشور و شورای امنیت کشور واگذار کردم. از حدود یک ماه، ۴۰ روز پیش من آنها را خواستم و گفتم که این برنامه و مصوبه ما است. البته آنها از مصوبه خبر داشتند که ما در جلسه سران سه قوه بحث و تصویب کرده بودیم. گفتم شما برای اجرای آن بروید با صداوسیما و تبلیغات، برنامه‌ریزی کنید و به من هم نگویید. هر وقتی که شما در شورای امنیت کشور مناسب دیدید بروید و اجرا کنید. اصلا آن شبی که اجرا شد من نمی‌دانستم آن هفته است یا هفته بعد. من گفتم به من هم نگویید شما (اعضای شورای امنیت کشور) خودتان بروید در صداوسیما کار تبلیغات را برنامه‌ریزی کنید و هر شبی که مناسب بود اجرا کنید. من هم مثل شما (مردم) صبح جمعه دیدم قیمت تغییر کرده برای اینکه من به شورای امنیت کشور واگذار کرده بودم و به آنها هم گفته بودم به من نمی‌خواهد بگویید خودتان بروید برنامه‌ریزی کنید. البته قیمت و همه چیز در جلسه سران سه قوه تصویب شده بود.»

روحانی در ادامه تصریح کرد: «اصلاح قیمت انرژی یک موضوع ضروری بود اما اینکه شیوه‌ای که اجرا شد، دقیق بود یا نه به عنوان دولت آن را به شورای امنیت کشور واگذار کردیم و از نظر ما آنان نیز همه تلاش خود را به کار گرفتند. طرح اصلاح قیمت‌ بنزین با حضور سران سه قوه، تصویب شده است و وقتی آن را خدمت مقام معظم رهبری ارائه کردم، ایشان فرمودند که "آیا سران هر سه قوه با آن موافقید؟" و مصوبه‌ای که هر سه آن را امضاء کرده بودیم، به ایشان نشان دادم و ایشان نیز آن را پذیرفتند.»

پس از این سخنان، برداشت‌های متفاوت و متناقضی از اظهار بی‌اطلاعی رئیس‌جمهور از زمان و نحوه اجرای دقیق سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین صورت گرفت که در این زمینه روز هشتم آذر محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در گفت‌وگو با ایسنا با نادرست خواندن برداشت‌های نادرست صورت گرفته درباره اظهارات روحانی در آذربایجان‌شرقی گفت: «ایشان با حساسیت و دغدغه بسیار زیادی مسائل رخ داده در کشور پس از اصلاح قیمت بنزین را دنبال می‌کردند و اظهارات ایشان هم به معنی سلب مسئولیت از خود نبوده و نیست.»

واعظی در ادامه عنوان کرد: «منظور رئیس‌جمهور به هیچ وجه سلب اختیار و مسئولیت از خود در قضیه اصلاح بنزین نبوده است بلکه به تفویض اختیار به شورای امنیت کشور اشاره داشتند که در دولت‌های مختلف امری معمول بوده و اساسا محل اجرای طرحی در این ابعاد که نیازمند مشارکت همه ارکان نظام و دستگاه‌های غیردولتی و نظامی و انتظامی،شورای امنیت کشور است.»

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه "تصمیم‌گیری درباره اصلاح قیمت بنزین عملی بسیار ضروری و مورد تایید و تاکید همه ارکان نظام بوده و اجرای آن هم شجاعت بسیار زیادی می‌طلبید"، یادآور شد: «رئیس‌جمهور با علم به اینکه اجرای این تصمیم حیاتی و ضروری از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار است  شخصا در چندین جلسه مربوط به تصمیم‌گیری و چگونگی اجرای این طرح حضور داشتند اما نهایتا به منظور تسهیل در اجرای طرح و تصمیم‌گیری درباره زمان اجرای آن، اختیارات خود را به جناب رحمانی‌فضلی وزیر کشور و رئیس شورای امنیت کشور تفویض کردند. طبیعی است تفویض اختیار به شورای امنیت کشور با هدف کار جمعی، هماهنگی بیشتر با دستگاه‌های خارج از دولت و  تصمیمات کارشناسانه بوده است.»

در این میان عده‌ای به تصور اینکه رئیس‌جمهور به شورای عالی امنیت ملی اشاره کرده است این انتقاد را مطرح کردند که خود رئیس دولت ریاست شورای عالی امنیت ملی را به عهده دارد و این موضوع بی‌اطلاع بودن وی از نحوه و زمان اجرای سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین دروغ است. در حالی که "شورای عالی امنیت ملی" با "شورای امنیت کشور" که نحوه و زمان اجرای سهمیه‌بندی و اصلاح قیمت بنزین به دومی واگذار شده بود دو نهاد متفاوت و مجزا هستند.

در دوران دفاع مقدس، شورای عالی دفاع با حضور رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر، فرماندهان ارشد نظامی و دو مشاور رهبری برای اتخاذ تصمیمات مهم حکومتی با موضوع دفاع مقدس تشکیل می‌شد که با وجود نشست سران قوا و بعدتر با تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام، این شورا در امور سیاسی چندان دخالتی نداشت. با بازنگری در قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ که یکی از موارد آن اصلاح اصل ۱۷۶ بود، شورای عالی دفاع جای خود را به "شورای عالی امنیت ملی" داد. طبق قانون، ریاست شورای عالی امنیت ملی را مثل سایر شوراهای عالی (مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی یا شورای عالی فضای مجازی) رئیس‌جمهور وقت به عهده دارد. علی شمخانی در حال حاضر دبیر شورای عالی امنیت ملی است.

بر اساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی، "به منظور تأمین منافع ملی و پاسداری ‌از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی و حاکمیت ملی، شورای عالی ‌امنیت ملی به ریاست رئیس‌جمهور، با وظایف زیر تشکیل ‌می‌گردد: ۱. تعیین سیاست‌های دفاعی-امنیتی کشور، در محدوده سیاست‌های کلی تعیین شده از طرف رهبر ایران، ۲. هماهنگ کردن فعالیت‌های سیاسی، اطلاعاتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در ارتباط با تدابیر کلی دفاعی-امنیتی، ۳. بهره‌گیری از امکانات مادی و معنوی کشور برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی."

اعضای شورای عالی امنیت ملی عبارتند از: رؤسای قوای سه‌گانه‌، رئیس ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح‌، مسئول امور برنامه و بودجه‌، دو نماینده به انتخاب مقام رهبری، وزرای امور خارجه‌، کشور و اطلاعات‌، حسب مورد وزیر مربوط و عالی‌ترین مقام ارتش و سپاه‌.

شورای عالی امنیت ملی به تناسب وظایف خود، شوراهای فرعی را از قبیل شورای دفاع و شورای امنیت کشور تشکیل می‌دهد. ریاست هر یک از شوراهای فرعی با رئیس‌جمهور یا یکی از اعضای شورای ‌عالی است که از طرف رئیس‌جمهور تعیین می‌شود. حدود اختیارات و وظایف شوراهای فرعی را قانون معین می‌کند و تشکیلات آنها به تصویب شورای عالی‌ می‌رسد. مصوبات شورای عالی امنیت ملی پس از تأیید مقام رهبری قابل ‌اجرا است‌.

اما "شورای امنیت کشور" که به گفته رئیس‌جمهور نحوه و زمان اجرای سهمیه‌بندی بنزین به آن واگذار شده بود نهاد متفاوتی است که از سال ۱۳۶۲ تحت نظر وزارت کشور قرار گرفته است. در دوره وزارت کشور علی‌اکبر ناطق‌نوری، وی به میرحسین موسوی نخست‌وزیر وقت پیشنهاد داد تا این شورا به وزارت کشور واگذار و وزیر کشور، مسئول شورای امنیت کشور شود. این پیشنهاد از طرف نخست‌وزیر پذیرفته و ریاست شورای امنیت به وزیر کشور واگذار شد. با تهیه اساسنامه‌ این شورا و ارائه آن در سال ۱۳۶۲ به مجلس شورای اسلامی، مجلس به ریاست اکبر هاشمی‌رفسنجانی ‌قانون مربوط به آن را مشتمل بر ۱۰ ماده و ۱۱ تبصره در جلسه روز سه‌شنبه هشتم شهریور ۱۳۶۲ تصویب کرد و سپس به تأیید شورای نگهبان رسید.

طبق اساسنامه در ضرورت تشکیل شورای امنیت کشور آمده است: «به منظور بررسی جریانات و پیشامدهای عمده و اساسی امنیت داخلی و اتخاذ تصمیمات و تدابیر هماهنگ در جهت پیشگیری و مقابله با مسائل مربوط به آن، شورای امنیت به مسئولیت وزیر کشور تشکیل می‌گردد.»

وظایف این شورا به شرح زیر است:

«۱. جمع‌بندی و بررسی اخبار و گزارش‌ها و تجزیه و تحلیل‌های مربوط به وقایع حساس امنیتی، سیاسی، اجتماعی کشور جهت بهره‌برداری سریع به منظور ترسیم وضع موجود و پیش‌بینی تحولات آتی، ۲. برقراری ارتباط با شورای تأمین استان‌ها و دریافت گزارش‌های نوبه‌ای از وضع امنیتی، سیاسی، اجتماعی هر استان، ۳. مشخص نمودن سیاست‌های عام امنیت داخلی کشور در چارچوب قوانین مصوبه، ۴. تبیین حدود وظایف و اختیارات هر یک از ارگان‌ها و نهادها، در رابطه با امنیت داخلی کشور در چارچوب وظایف قانونی آنها، ۵. پیگیری و ارزیابی نتایج حاصله از اجرای تصمیمات متخذه در شورا، ۶. هماهنگ کردن موارد مشترک با شورای عالی دفاع.»

طبق اساسنامه اعضای شورای امنیت کشور عبارتند از وزیر کشور، یکی از مشاوران مقام رهبری در شورای عالی دفاع به تعیین آن شورا، رئیس ستاد مشترک ارتش، فرمانده کل سپاه پاسداران، مسئول اطلاعات کل کشور، رئیس شهربانی کل کشور، سرپرست کمیته‌های انقلاب اسلامی، فرمانده ژاندارمری کل کشور که بعد از تغییرات در قانون اساسی سه سمت آخر پس از تشکیل نیروی انتظامی از ادغام کمیته‌های انقلاب اسلامی، ژاندارمری و شهربانی از عضویت در شورا حذف و به جای آن فرمانده‌ نیروی انتظامی اضافه شده است.

علاوه بر این، وزیر کشور می‌تواند یک نفر از اعضای کمیسیون شوراها و داخلی مجلس شورای اسلامی و دادستان کل کشور و دادستان کل انقلاب را برای شرکت در جلسه‌ شورای امنیت کشور دعوت کند. در اساسنامه قید شده که شورای امنیت، صرفا به منظور مشورت در امور امنیتی تشکیل می‌شود و تصمیم‌گیری در امور مذکور بر عهده‌ وزیر کشور است. تشکیل این شورا به دعوت وزیر کشور، هر دو هفته یک‌بار الزامی است و جلسات فوق‌العاده به پیشنهاد وزیر یا یک سوم اعضای شورا تشکیل می‌شود. همچنین هر یک از اعضای شورای امنیت می‌توانند در صورت عدم حضور، نماینده‌ای تام‌الاختیار برای شرکت در جلسات شورا معرفی کنند.

از طرفی علاوه بر اعضای فوق، چنانچه موضوع مورد بررسی در جلسه‌ شورا به دستگاه اجرایی خاصی ارتباط داشته باشد، دعوت از بالاترین مقام اجرایی مربوط الزامی است. شورای امنیت کشور می‌تواند به منظور بررسی مقدماتی مسائل تخصصی امنیتی، کمیته‌هایی تشکیل دهد. دبیرخانه‌ این شورا در وزارت کشور، زیر نظر وزیر کشور تشکیل می‌شود و اعضا و کارکنان دبیرخانه باید به تأیید شورای امنیت و حکم وزیر کشور تعیین شوند. حکم ریاست شورا با استناد به اصل ۱۷۶ قانون اساسی، توسط ریاست جمهوری صادر می‌شود. وزیر کشور پس از انتصاب به این سمت فردی را به عنوان دبیر شورا منصوب می‌نماید که اقدامات اجرایی شورا را انجام می‌دهد.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری رئیس ستاد مشترک ارتش، سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران، سید محمود علوی مسئول اطلاعات کل کشور، سردار سرتیپ حسین اشتری فرمانده‌ نیروی انتظامی و یکی از مشاوران مقام رهبری در شورای عالی دفاع به تعیین آن شورا، اعضای فعلی شورای امنیت کشور هستند که البته وزیر کشور می‌تواند یک نفر از اعضای کمیسیون شوراها و داخلی مجلس شورای اسلامی و دادستان کل کشور و دادستان کل انقلاب را برای شرکت در جلسه‌ شورای امنیت کشور دعوت کند. ضمن اینکه چنانچه موضوع مورد بررسی در جلسه‌ شورا به دستگاه اجرایی خاصی ارتباط داشته باشد، دعوت از بالاترین مقام اجرایی مربوط الزامی است.

البته از جلسات اخیر شورای امنیت کشور و نفراتی که در آن حاضر بوده‌اند فیلم و عکسی منتشر نشده تا با قطعیت بتوان گفت آیا افرادی که نام برده شدند در آن جلسه حضور داشته‌اند و یا اینکه کدام یک از مسئولان دیگر در جلسه حاضر بوده‌اند. به طور مثال در جلسه‌ای که از سوی شورای امنیت کشور برای قطع شدن اینترنت تصمیم گرفته شده است قاعدتا و طبق قانون باید محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور یافته باشد اما به دلیل عدم اطلاع‌رسانی از سوی این نهاد نمی‌توان با قطعیت در این باره سخن گفت.

خط و نشان جدی مقام بلند پایه ارتش برای آمریکا

 

ایسنا نوشت:فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز امنیتی که جمهوری اسلامی ایران در دریا دارد، بر خلاف بسیاری از کشورهای منطقه‌ای عاریه‌ای نیست، بلکه کاملاً بومی و ساخت ایران و فرزندان این مملکت است.

امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش شامگاه یکشنبه(۱۰ آذر) در جمع وابستگان نظامی کشورهای مختلف خطاب به مهمانان خارجی مراسم اظهار کرد: اطمینان دارم این گردهمایی بزرگ که با حضور گرم و صمیمی شما معنا یافته است، بستری ارزشمند برای تحکیم و توسعه روابط میان دولت‌ها، نیروهای مسلح و به‌ویژه نیروهای دریایی کشورهای ما خواهد بود و زمینه‌ساز مودت و صلح پایدار تلقی می‌شود.

وی ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید، در تاریخ هر ملتی روزهایی وجود دارد که موجب مباهات و افتخار است. به لطف خداوند متعال و به برکت انقلاب اسلامی، تاریخ ایران اسلامی مملو از چنین روزهایی است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان این‌که «نیروی دریایی در مسیر انقلاب اسلامی و در تاریخ ۴۰ ساله گام اول افتخاراتی را آفرید که متضمن امنیت دریایی و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی است»، خاطرنشان کرد: در شرایطی که همه استکبار جهانی با تحمیل جنگ هشت ساله تلاش می‌کردند نهال انقلاب اسلامی را از پای درآورند، در آغازین روزهای حمله دشمن به مرزهای ایران، در حالی که هنوز ساختارهای حکومتی شکل نگرفته بودند و نیروهای مسلح هنوز انسجام لازم را به دست نیاورده بودند، این تکاوران نیروی دریایی بودند که دشمن را ۳۴ روز پشت دروازه‌های خرمشهر متوقف کردند. دشمنی که تصور می‌کرد یک روزه خرمشهر را تصرف خواهد کرد و طی یک هفته جشن پیروزی را در تهران خواهد گرفت.

دریادار خانزادی افزود: در همان روزهای آغازین دفاع مقدس، نیروی دریایی عملیات مروارید را در دریا اجراء کرد و این اولین جنگ تمام‌عیار دریایی بود که در شصت و هفتمین روز از آغاز حمله دشمن به مرزهای ایران شکست سنگین آن‌ها را در دریا رقم زد و تا پایان جنگ هشت‌ساله دریا در همه ابعاد آن تحت کنترل نیروی دریایی ایران بود و دشمن از آن محروم شد؛ سکوهای نفتی او از کار افتاد و اقتصادی که بر پایه فروش نفت بود از رونق افتاد.

وی گفت: بعد از عملیات مروارید تا پایان دفاع مقدس عملیات اسکورت کشتی‌های تجاری و نفتکش موضوعی حیاتی برای کشور ایران بود تا اقتصاد تک‌محصولی ایران که در آن زمان بر پایه فروش نفت تنظیم شده بود، از حملات موشکی دشمن که از زمین و هوا انجام می‌شد مصون بماند. نیروی دریایی در آن دوران ده‌هزار فروند کشتی تجاری و نفتکش را با موفقیت اسکورت کرد و تنها ۲۰ فروند از این کشتی‌ها مورد اصابت قرار گرفت.

فرمانده نداجا با تاکید بر این‌که حضور هوادریای نیروی دریایی در عملیات شکست حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر با استفاده از هاورکرافت و هلیکوپترها برگ زرینی از اقدامات نیروی دریایی در هشت سال دفاع مقدس بود، اظهار کرد: هشت سال جنگ را درحالی با موفقیت پشت سر گذاشتیم که تحریم‌های سنگین آمریکا و کشورهای متحد او محدود ساختن ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی را نشانه گرفته بود، در این شرایط کار تعمیر اساسی ناوها و تجهیزات نیروی دریایی آغاز شد. همزمان هویت ایرانی - اسلامی در عرصه دریا تثبیت شد و با تجهیزاتی که برای تامین امنیت خلیج فارس متناسب بود پا به عرصه اقیانوس گذاشتیم و مظهر اقتدار ملت در دریا شدیم و نمایشی جدیدی از اراده و اقتدار نظامی، علمی و صنعتی کشور برای دستیابی به امنیت دریایی جمعی در منطقه و گذرگاه‌های راهبردی اقیانوس هند ارائه دادیم که تا امروز تداوم داشته است.

دریادار خانزادی گفت: برای تأمین امنیت اقتصاد کشور در شمال اقیانوس هند، خلیج عدن و دریای سرخ و همه آب‌های آزاد منطقه با دزدی دریایی و تروریسم دریایی جنگیدیم و امنیت ناوگان تجاری و نفتکش‌ها را با اعزام ۶۴ ناوگروه رزمی در طی ۱۰ سال گذشته برقرار کردیم.

وی ادامه داد: با ساخت تجهیزات جدید مانند ناوهای موشک‌انداز، ناوشکن‌های جماران، دماوند و سهند، زیردریایی‌های غدیر و فاتح، اژدرهای بومی قدرتمند، پرتاب موشک از زیر سطح دریا و از عرشه زیردریایی‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین، سامانه‌های جنگ الکترونیک، امداد و درمان از راه دور، مخابرات پایدار و امن و تداوم حضور در دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها، امتدادهای عمقی ایجاد کردیم و آن را توسعه بخشیدیم تا جایی که رهبر انقلاب اسلامی نیروی دریایی را نیروی دریایی راهبردی اعلام کردند.

فرمانده نداجا خاطرنشان کرد: با اقدامات توسعه‌ای و تلاش برای آبادسازی ملی در سواحل جنوب شرقی کشور، پرچمدار توسعه سواحل مکران شدیم؛ امروز همه کارکنان‌مان را در مراکز آموزشی نیروی دریایی در تراز ایران اسلامی، ایران تاریخی و ایران بزرگ در امر دریا تربیت کرده و آموزش می‌دهیم به نحوی که دنیا به دانش و توانایی آن‌ها احترام می‌گذارد.

وی افزود: امروز امنیتی که جمهوری اسلامی ایران در دریا دارد، بر خلاف بسیاری از کشورهای منطقه‌ای عاریه‌ای نیست، بلکه کاملاً بومی و ساخت ایران و فرزندان این مملکت است.

دریادار خانزادی تصریح کرد: دریاهای ما امن است و حضور ایادی استکبار و شیطان به سرکردگی آمریکا و انگلیس و رژیم منحوس اشغالگر قدس نمی‌تواند آن را خدشه‌دار کند؛ آن‌ها را از این منطقه بیرون خواهیم راند و تاکید می‌کنیم دوره نمایش‌های دروغین و پرسه زدن‌های نمایشی به پایان رسیده است؛ جانشان را و این حلب پاره‌ها، این ابزارهای چشم پُرکُن مادی را بردارند و منطقه ما را ترک کنند، امروز ملت‌های آزادی‌خواه دنیا بیدار هستند و زیر چتر ائتلاف‌های استکباری و نمایشی قرار نمی‌گیرند.

وی افزود: قدرت‌های زورگوی جهان ناچارند بایستند و خیزش تمدنی ایران اسلامی به سمت دریا و اقیانوس‌های جهان و عرصه‌های اقتدار آفرین را در گام دوم انقلاب نظاره‌گر باشند. ایران آزاد، ایران مستقل، ایران اسلامی، ایران دانشمند و ایران دارای نیروی دریایی قدرتمند، پرچمدار این حرکت مقتدرانه به سمت احیای تمدن دریایی ایران اسلامی خواهد بود.

[ دو شنبه 11 آذر 1398برچسب:ارتش جمهوری اسلامی ایران, نیروی دریایی, ] [ 13:9 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
گلزن‌ترین استقلال دهه؛ قدرت‌نمایی با استراماچونی
 
زدن دو گل در اصفهان و به سپاهان، کار راحتی برای هیچ تیمی محسوب نمی‌شود. ماموریتی که استقلال و استراما، موفق به انجامش شدند.
 
[ دو شنبه 11 آذر 1398برچسب:استراماچونی ، مارک ویلموتس ، تیم ملی فوتبال ایران ، یحیی گل محمدی, ] [ 12:26 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
آیا حیوانات در روز قیامت محشور می شوند؟

 

بین علمای اهل فن اختلاف است و گروهی قائلند به این که قیامت مخصوص جنّ و انس است و حیوانات در قیامت محشور نخواهند شد؛ لیکن بر اساس ظاهر بعضی آیات و روایات مشهور بین بزرگان و مفسران این است که حیوانات هم مثل انسان ها در قیامت مبعوث گردیده و به اندازة درک و شعورشان جزاء داده خواهند شد.
 

عقیق:پاسخ به سؤالات و شبهات موجود در جامعه از وظایف مراکز حوزوی و دینی است که این خبرگزاری در شماره های گوناگون به ارائه برخی از پرسش ها و شبهات و پاسخ های آن، برگرفته از «مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم» خواهد پرداخت.

 

- سؤال

چه حیواناتی وارد بهشت می شوند و صاحبان آنها چه کرده اند که اینها وارد بهشت می شوند؟

 

- پاسخ

لازم است قبل از پاسخ به  سؤال به عنوان مقدمه  به این نکته توجه کرد که: آیا حیوانات در قیامت محشور می شوند یا نه؟ و آنگاه ورود آنها به بهشت چگونه است؟

در پاسخ به سؤال اول باید گفت در خصوص این مسئله بین علماء اهل فن اختلاف است، گروهی قائلند به این که قیامت مخصوص جنّ و انس است و حیوانات در قیامت محشور نخواهند شد لیکن بر اساس ظاهر بعضی آیات و روایات مشهور بین بزرگان و مفسران این است که حیوانات هم مثل انسان ها در قیامت مبعوث گردیده و به اندازة درک و شعورشان جزاء داده خواهند شد  .

و صریحترین آیه که این منظور را می رساند آیة ۳۸ از سورة انعام می باشد: «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ یَطِیرُ بِجَناحَیْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثالُکُمْ ما فَرَّطْنا فِی الْکِتابِ مِنْ شَیْ‏ءٍ ثُمَّ إِلی رَبِّهِمْ یُحْشَرُونَ».

دابّه به معنای همة جنبندگان روی زمین است و طائر به هرگونه پرنده ای گفته می شود.

 

بنابراین، آیة شریفه از یک رستاخیر عمومی برای تمام موجودات زنده خبر داده و می فرماید:  هیچ جنبده ای در زمین و هیچ پرنده ای که با دو بال خود پرواز می کند نیست مگر اینکه امت هایی همانند شما هستند، ما هیچ چیز را در این کتاب فروگذار نکردیم، سپس تمام آنها به سوی خداوند در رستاخیز جمع می شوند. »

 

به عقیدة بیشتر مفسران ضمیر «هم» در عبارت ثم الی ربهم به انواع و اصناف جنبندگان و پرندگان بر می گردد و به این ترتیب قرآن برای همة موجودات جنبنده قائل به رستاخیز شده است. [۱]

 

در روایات متعددی هم به رستاخیز حیوانات اشاره شده است از جمله:

از ابوذر نقل شده  که می گوید، ما خدمت پیامبر ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ بودیم که در پیش روی ما دو بُز به یکدیگر شاخ زدند، پیامبر اکرم ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ فرمود: می دانید چرا اینها به یکدیگر شاخ زدند؟ حاضران عرض کردند: خیر! پیامبر ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ فرمود: لیکن خداوند می داند و به زودی در میان آنها داوری خواهد کرد. [۲]

و در حدیث دیگری از پیامبر ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ نقل شده   که فرمود: «استفرهوا ضحایاکم فاِنّها مَطایاکم علی الصراط»؛ به حیوانات قربانی (حیواناتی که در راه خداوند ذبح کرده می شوند) نیکی و احسان کنید زیرا آنها وسیله عبور شما از صراط هستند. [۳]

و هم چنین روایات دیگری وجود دارند که حکایت از رستاخیز حیوانات می کنند ـ بطوری که هر حیوانی که مورد ستم و ظلم واقع شده باشد چه از جانب صاحبش و یا از طرف حیوانات دیگر، در قیامت به حقوق او رسیدگی می شود، که در ذیل آیة شریفة سورة انعام، حدیثی از پیامبر اکرم ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ نقل شده است که بعض از مفسرین هم آن را نقل کرده اند که فرمود: خداوند تمام این جنبندگان را روز قیامت بر می انگیزاند و قصاص بعضی را از بعض می گیرد، حتی قصاص حیوانی را که شاخ نداشته و دیگری بی جهت به او شاخ زده است از او خواهد گرفت. [۴]

از مطالبی که از ظاهر آیات و روایات فهمیده می شود این است که اجمالاً می توان وجود رستاخیز را برای حیوانات اثبات کرد.

 

امّا در پاسخ بخش دوّم سؤال که چه حیواناتی به بهشت می روند؟ باید گفت: اینکه بعد از قیامت عاقبت کار حیوانات به کجا می رسد، آیا به بهشت می روند؟ یا به جهنم... یا نابود می شوند؟ و در قیامت فقط برای احقاق حق محشور می شوند، در این باره دلیل روشنی از آیات و احادیث معتبر در دسترس نیست و باید گفت و الله العالم.

 

گرچه در همین مورد هم روایاتی وجود دارد لیکن نمی توان بطور قطع به آنها استناد کرد، از جمله:

قال الصادق ـ علیه السّلام ـ : «اَیُّ بعیر حج علیه ثلاث حجج یجعل من نعم الجَنّة. »

( : امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: کسی که با شتری سه بار به حج شرفیاب شود مرکبش بهشتی خواهد بود.)[۵]

 

قال رسول الله ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ : «اَنّ خیول الغزاة فی الدنیا خیو لهم فی الجَنَّة. »

(  اسبان عرصة جنگ (جنگهایی که برای اعتلای اسلام بوده است) اسبان بهشت خواهند بود.)[۶]

 

و همچنین روایات دیگری که در مورد سگ اصحاب کهف یا حمار بلعم باعورا و... نقل شده است.

 

و بر فرض صحت اسناد این روایات و اعتبار آنها، در می یابیم که بعضی از حیوانات که عمل ویژه ای در راه خدا از آنها سرزده و یا توسط صاحب خود، در راه خدا بکار گرفته شده اند وارد بهشت می شوند نه همة حیوانات.

در پایان ذکر یک نکته درخور توجه است:

 

از آنجا که قیامت و احوالات آن کلاً از دسترس عقل، حس و تجربة ما خارج است لذا اظهارنظر کردن در مورد جزئیات قیامت خارج از درک و عقل انسانهاست و برای این منظور باید تسلیم وحی شد و از اظهارنظر کردن بی مورد و احیاناً خرافی اجتناب کرد، تا در اخذ معارف دینی دچار لغزش و انحراف نشویم.

 

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

۱. تفسیر نمونه، جلد ۲۰، ص ۴۳۷ و جلد ۵، ص ۲۲۴ و جلد ۲۶، ص ۱۷۴.

۲. بدایة المعارف، جلد دوم، تألیف سید محسن خرازی، ص ۲۸۵.

۳. کتاب معاد، تألیف علی عراقچی همدانی، درس بیست و ششم.

 

پی نوشت ها:

[۱] . مکارم شیرازی، ناصر و جمعی از نویسندگان، تفسیر نمونه، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، چاپ دوازدهم، ۱۳۶۸، ج۵، ص۲۲۱.

[۲] . طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، انتشارات دارالمعرفة، چاپ دوم، ج ۳ـ۴، ص۴۶۱.

[۳] . حر عاملی، وسائل الشیعه، انتشارات آل البیت، چاپ اول، ج۱۴، ص۲۰۹.

[۴] . مکارم شیرازی، ناصر و جمعی از نویسندگان، تفسیر نمونه، چاپ دوازدهم، ج ۵، ص۲۲۶.

[۵] . شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، انتشارات دارالکتب، ج۲، ص۱۹۱، ح۸۷۲.

[۶] . مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۶، ص ۱۳۰.

منبع:حوزه

[ دو شنبه 11 آذر 1398برچسب:, ] [ 2:23 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
جسد انسان به کود درختان تبدیل می شود!

از آوریل 2019 واشنگتن استفاده از کمپوست جسد انسان را به‌عنوان کود در ایالات‌متحده آمریکا قانونی اعلام کرد، در نتیجه‌ی وضع این قانون جدید قرار است در سال 2021 میلادی اولین مرکز تولید کود از جسد انسان در جهان در منطقه سودو شهر سیاتل آمریکا افتتاح شود. در لست سکند قصد داریم معرفی کوتاهی از این طرح جنجالی برای شما داشته باشم، پس با ما همراه باشید.

 

در سال 2021 برای اولین بار جسد انسان به عنوان کود استفاده میشود!

 

برنامه‌ریزی برای تأسیس این مرکز توسط شرکت طراحی به نام اولسان کاندینگ (Olson Kundig) با همکاری کاترینا اسپادِ (Katrina Spade) به‌عنوان مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت ریکامپوز (Recompose) انجام‌ شده است. طرح اولیه آن‌ها به‌تازگی منتشرشده است و به‌هیچ‌ عنوان شبیه به گورستان‌های عادی نیست.

 

در سال 2021 برای اولین بار جسد انسان به عنوان کود استفاده میشود!

 

فضایی که توسط این گروه طراحی‌ شده است، حدود 1700 مترمربع مساحت دارد و به‌صورت فضای باز طراحی شده است. این فضا قرار است به صورتی ساخته شود که سرتاسر آن را فضای سبز با قابلیت جابجایی بپوشاند.

 

در سال 2021 برای اولین بار جسد انسان به عنوان کود استفاده میشود!

 

این مرکز کمپوست جسد محفظه‌هایی شش‌ضلعی با ظرفیت قرار دادن 75 جسد انسان را دارا است که اجساد پس از قرارگیری در این محفظه‌ها تا زمان تجزیه شدن نگهداری می‌شوند. محفظه‌ها در کنار هم‌ شکلی شبیه به محل لانه زنبور عسل را شبیه‌سازی می‌کنند و در قسمت وسط نیز مکانی برای برگزاری مراسم پیش‌بینی‌شده است.

 

در سال 2021 برای اولین بار جسد انسان به عنوان کود استفاده میشود!

 

اعتقاد بر این است که تولید کود انسانی نسبت به روش‌های سنتی دفن جسد سازگاری بسیار بیشتری با محیط‌ زیست دارد. این روش فعلاً در انتظار ثبت اختراع است و داخل محفظه توسط خورده چوب، یونجه یا نی پر می‌شود. همچنین برای تجزیه بهتر جسد، دما و رطوبت داخل محفظه نیز کنترل می‌شود. درنهایت فقط 30 روز به طول می‌انجامد که بدن در اثر فعالیت میکروبی تجزیه شود. انرژی مورد نیاز برای تجزیه در این روش یک‌ هشتم روش خاکستر کردن است.

 

در سال 2021 برای اولین بار جسد انسان به عنوان کود استفاده میشود!

 

پس از تکمیل فرایند کمپوست و کود سازی از جسد انسان، عزاداران می‌توانند این کود و خاک را برای خود نگه‌ دارند و در قسمتی از خاک نزدیک منزل خود استفاده کنند و یا شرکت ریکامپوز با اجازه آن‌ها از کود تولیدی در جنگل‌های جنوب واشنگتن استفاده می‌کند. آیا شما با این طرح موافق هستید؟

 

در سال 2021 برای اولین بار جسد انسان به عنوان کود استفاده میشود!

 

 

در سال 2021 برای اولین بار جسد انسان به عنوان کود استفاده میشود!

 

 

در سال 2021 برای اولین بار جسد انسان به عنوان کود استفاده میشود!

 

منبع: matadornetwork.com

[ دو شنبه 11 آذر 1398برچسب:جسد انسان,, ] [ 1:51 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
فرمانده نیروی هوایی ارتش: امنیت در آسمان و دریا، نشان از قدرت نیروهای مسلح دارد/در بالاترین سطح توان
فرمانده نیروی هوایی ارتش: امنیت در آسمان و دریا، نشان از قدرت نیروهای مسلح دارد/در بالاترین سطح توانمندی نظامی هستیم

امیر سرتیپ نصیرزاده در جمع دانش پژوهان آموزشگاه های درجه داری ارتش گفت: در نظام مقدس جمهوری اسلامی، ارتش ولایت مدار و انقلابی در همه عرصه ها پشتیبان ولایت و مردم است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی ارتش، امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جمع دانش پژوهان پنجمین دوره رزم مقدماتی مشترک ارتش با اشاره به جایگاه ارتش در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران گفت: امروز ارتش ولایت مدار و انقلابی در همه عرصه ها پشتیبان ولایت و مردم  است و شما عزیزان این افتخار را دارید که سرباز آقا امام زمان (عج) شده اید.

فرمانده نیروی هوایی ارتش با بیان اینکه وظیفه ارتش حفظ استقلال و حراست از حدود و ثغور مرزهای ایران است افزود : امروز توانمندی دفاعی  و آمادگی رزمی یگان های ارتش در بالاترین سطح قرار دارد،  امنیت در آسمان، دریا و مرزهای کشور نشان از قدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ویژه ارتش است .

امیر سرتیپ نصیر زاده با اشاره به این نکته که ارتش الگوهای زیادی را تقدیم جامعه اسلامی ایران کرده است خاطر نشان کرد: ارتش جمهوری اسلامی ایران با داشتن فرماندهان و دلیر مردانی از جنس ایمان و تقوا در دوران چهل ساله گام اول انقلاب الگوهایی مانند شهید صیاد شیرازی، شهید بابایی ، شهید ستاری،  شهید دریادار همتی و ... را پرورش داد و امروز شما جوانان باید با بررسی ابعاد شخصیتی بزرگان ارتش راه و مسیر آینده خود و همچنین گام دوم انقلاب را ترسیم کنید.

 امیر نصیرزاده در پایان تاکید کرد : پوشیدن لباس مقدس سربازی ارتش افتخار بزرگی است که نصیب شما شده و مسیری که ارتش طی می کند صراط مستقیم است و اگر ایمان داشته باشید، سعادت دنیوی و اخروی از آن شما خواهد شد پس قدر فرصت ها را بدانید و تلاش کنید در این اردوگاه به خود سازی بیشتر پرداخته و با قرآن مانوس باشید.

کشور ناامن به سمت نابودی می رود

همچنین حجت الاسلام روشندل در جمع کارکنان ایستگاه رادری طبس با اشاره به فرمایشات پیامبر (ص) و امام علی (ع) در خصوص اهمیت امنیت در جامعه گفت: پیامبر اعظم(ص) می‌فرمایند: وطنی که امنیت و شادی در آن نیست خیری در آن نیست. همچنین، امیرالمؤمنین علی(ع) نیز در همین رابطه فرموده‌اند :که «لاخیرفی الوطن الامع الأمن و المسره» از مفاد این دو حدیث چنین بر می‌آید که سرور و مسرت فرع بر امنیت بوده و امید در جامعه و زندگی شاد بدون امنیت بی معناست. مضافاً اینکه از دیدگاه معصومین ،سرزمینی دارای ارزش و خیر است که امن باشد و اصولاً کشور نا امن مورد توجه و اعتماد ملت خود قرار نمی گیرد و رو به نابودی می رود.

وی در ادامه با حضور در قسمت های مختلف این یکان و دیدار چهره به چهره با کارکنان کادر و وظیفه ضمن تشکر از تلاش های آنان در ایجاد امنیت برای کشور گفت: خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در چنین شرایط سختی علاوه بر اجر فراوانی که دارد، نعمت بزرگیست که نصیب شما عزیزان شده است.

[ دو شنبه 11 آذر 1398برچسب:ارتش جمهوری اسلامی ایران , نیروی هوایی, ] [ 1:41 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
طرح دو فوریتی مجلس برای تک‌نرخی شدن بنزین

اقتصادنیوز: سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس از تهیه طرح دوفوریتی برای تک‌نرخی شدن بنزین خبر داد و گفت که این طرح تقدیم هیات رییسه مجلس شده است.

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، بهرام پارسایی اظهار کرد: ما در یک طرح دوفوریتی پیشنهاد کردیم که قیمت بنزین با نرخ ۱۵۰۰ تومان تک‌نرخی شود، چرا که دو نرخی بودن آن منشاء فساد است، ضمن این‌که قیمت ۱۵۰۰ تومان برای هر لیتر بنزین سالانه ۱۷ هزار میلیارد تومان به درآمد دولت اضافه می‌کند و بخشی از کسری بودجه دولت را تامین کند. همچنین در این طرح پیشنهاد دادیم که به موازات حذف بنزین سه هزار تومانی، کمک‌های معیشتی در پی افزایش قیمت بنزین نیز حذف شود، چرا که این کمک‌ها در قانون نیز تعریف نشده است.

وی یادآور شد: یکی از دلایل ارائه‌ی این طرح نارضایتی مردم از افزایش قیمت بنزین بود و اینکه مسائل امنیتی در این افزایش قیمت لحاظ نشده بود، علاوه بر این با توجه به مسائل پیش آمده مخالفین نظام نیز حداکثر بهره‌برداری را از نارضایتی‌های ایجاد شده می‌کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «این طرح به صورت دوفوریتی روز دوشنبه (۴ آذر)بعد از ظهر تحویل هیات رییسه مجلس شده است»، اظهار کرد: انتظار داشتیم که طرح به صورت خارج از نوبت در جلسه علنی روز سه‌شنبه بررسی شود اما به دلیل عدم حضور رییس مجلس شورای اسلامی به بعد از تعطیلات مجلس موکول شد و امیدواریم مجلس در هفته بعد از تعطیلات، انفعال خود در این زمینه را جبران کند.

پارسایی در بخش دیگری از اظهاراتش ضمن انتقاد از عملکرد هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، گفت: مردم بعد از موضوع افزایش قیمت بنزین از مجلس شورای اسلامی انتظار انفعال  و این‌که صرفا به چند نطق و تذکر بسنده شود، نداشتند. پیشنهاد ما این بود در هفته جاری مجلس جلسه فوق‌العاده تشکیل دهد ولی تنها به یکی دو ساعت سخنرانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و دادگستری محدود شد. چنین مسائلی باعث می‌شود مجلس صدمه ببیند چرا که گویی به راحتی از تبعات ناشی از گرانی بنزین گذشته است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ با انتقاد از برخی تصمیم‌گیری‌های ناعادلانه از سوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ما به همراه چند تن از همکاران بیش از سه ماه پیش استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را تقدیم هیات رییسه کردیم و بارها امضاء‌کنندگان استیضاح در این باره با هیات رییسه صحبت کردند، چرا که انتقاد جدی به نحوه مدیریت بازار و ارزهای تخصیصی وجود داشت، اما با این وجود این استیضاح بعد از سه ماه اعلام وصول نشد در حالی که استیضاح آقای زنگنه که در موضوع افزایش قیمت بنزین هم تصمیم‌گیر نبوده ظرف ۴۸ ساعت اعلام وصول و به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.

[ چهار شنبه 6 آذر 1398برچسب:بنزین,یارانه, روحانی ,مجلس شورای اسلامی طرح دوفوریتی تک نرخی شدن بنزین, ] [ 16:8 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
خبر خوش وزیر راه برای کارگران، بازنشستگان، اهالی رسانه
خبر خوش وزیر راه برای کارگران، بازنشستگان، اهالی رسانه

در حاشیه امضا و مبادله تفاهم نامه همکاری مشترک ایران و سوریه اعلام شد؛

خبر خوش وزیر راه برای کارگران، بازنشستگان، اهالی رسانه

وزیر راه و شهرسازی از امضا تفاهم‌نامه‌هایی به‌منظور خانه‌دار کردن کارگران، بازنشستگان، اهالی فرهنگ، هنر و رسانه با دو وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و فرهنگ و ارشاد اسلامی در آینده نزدیک خبر داد.

 

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، به نقل از وزارت راه و شهرسازی، «محمد اسلامی»، وزیر راه و شهرسازی، پس از امضاء و تبادل تفاهم‌نامه برنامه اجرایی با همتای سوری خود برای تأسیس سه شرکت کارفرمای مشترک در حوزه مسکن و نیز مهیا کردن شرایط حضور شرکت‌های ایرانی در سوریه، به سوالات خبرنگاران در خصوص طرح‌های این وزارتخانه برای رونق مسکن در کشور پاسخ گفت.

وی با اشاره به اینکه تلاطم‌های بازار مسکن، متاثر از بخش مسکن نیست، این موضوع را متاثر از پول‌های سرگردانی دانست که عده‌ای برای حفظ ارزش به طلا، زمین، مسکن و یا نظایر آن تبدیل می‌کنند و این شرایط در بازار تلاطم ایجاد می‌کند.

اسلامی، مهم ترین هدف دولت و وزارت راه و شهرسازی از احداث واحدهای مسکونی را هماهنگی و اجرای این پروژه‌ها برای فراهم‌کردن زمینه خانه‌دار شدن اقشار هدف خواند و تاکید کرد، این وزارتخانه فارغ از هر اتفاقی که در بازار صورت گیرد، برنامه خود را دنبال می کند.

وی افزود: برای مسکن کارگران و بازنشستگان به‌زودی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تفاهم‌نامه‌ای امضا می‌کنیم که جزییات آن تا اندازه زیادی مشابه تفاهم‌نامه ساخت مسکن برای فرهنگیان است.

وزیر راه و شهرسازی، همچنین از فراهم‌کردن مقدمات طرحی برای خانه‌دار کردن اصحاب رسانه، فرهنگ و هنر خبر داد و خاطرنشان کرد: به این منظور به‌زودی تفاهم‌نامه‌ای را با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد می‌کنیم.

[ چهار شنبه 6 آذر 1398برچسب:, ] [ 16:5 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
آنها که مشمول سبدحمایتی نشدند حتما بخوانند
ایرنا : وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی شنبه شب با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: سرپرستان خانواری که مشمول سبد حمایتی دولت نشده‌ و خود را واجد شرایط دریافت این مبلغ می‌دانند، از ساعت ۸ صبح یکشنبه سوم آذرماه می‌توانند درخواست خود را با ارسال شماره ملی(سرپرست خانوار) به کد دستوری #۶۳۶۹* اعلام و ثبت کنند.

در اطلاعیه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تصریح شده؛ برای آن دسته از خانوارهایی که درخواست خود را از طریق کد دستوری اعلام کنند، ظرف ۲۴ ساعت کد رهگیری ارسال خواهد شد.

بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شماره تلفن همراه برای ارسال کد دستوری می‌بایست به نام سرپرست خانوار باشد.

در این اطلاعیه افزوده شده است: پس از رسیدگی و بررسی استطاعت مالی فرد متقاضی، اقدام لازم برای واریز وجه مورد نظر انجام خواهد شد.

وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی همچنین تأکید کرده که افراد از هرگونه مراجعه حضوری و تماس تلفنی به وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوطه از جمله وزارت تعاون یا سازمان هدفمندی یارانه ها در استان‌ها و شهرستان‌ها خودداری کنند.

«علی ربیعی» سخنگوی دولت نیز پیش از این تأکید کرده بود که درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین (۲۹ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان) در سه مرحله «دوشنبه ۲۷ آبان، پنجشنبه ۳۰ آبان و شنبه دوم آذر» به واجدین شرایط پرداخت می‌شود.

به گفته سخنگوی دولت، کارگران، بازنشستگان، معلمان، نیروهای تأمین اجتماعی، عشایر و افراد وابسته به صندوق‌ها و حقوق‌ بگیران ثابت مشمول دریافت یارانه نقدی(بسته حمایتی دولت) هستند.  

با انجام دو مرحله قبلی واریز مبلغ بسته حمایتی،‌ سومین مرحله یارانه مربوط به کمک معیشت خانوارها از محل منابع مالی افزایش قیمت بنزین (بسته حمایتی) نیز شنبه شب دوم آذرماه به صورت نقدی برای ۲۰ میلیون خانوار واریز شد.

سازمان برنامه و بودجه درهمین ارتباط و در خصوص مبالغ پرداختی به خانوارهای مشمول نیز اعلام کرده بود که سهم خانوارهای یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانوار دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانوار سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانوار چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوارهای پنج نفره و بیشتر نیز ۲۰۵ هزار تومان است.

سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایتی معیشتی نیز روز پنج‌شنبه گذشته به خبرنگار ایرنا گفت: افرادی که پیش از این به دلیل برخوردار بودن و وسع مالی کافی و حضور در سه دهک بالای جامعه، یارانه آنها قطع شده در طرح حمایت معیشتی قرار نمی‌گیرند.

[ یک شنبه 3 آذر 1398برچسب:بنزین دولت رفاه اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی, ] [ 21:44 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
آیت الله نوری همدانی: نقشه دشمن برای آشوب در کشورمان نقش بر آب شد / آیه‎‌ای از قران که ۱ میلیون و ۲۰
مرجع تقلید شیعیان با اشاره به برنامه‌های دشمن برای مقابله با انقلاب اسلامی گفت: دشمنان تصور داشتند آشوب در کشور برپا کرده و مردم را به خیابان بکشانند ولی نقشه آنان بر آب شد.
 
[ شنبه 2 آذر 1398برچسب:نوری همدانی ، آیت الله نوری همدانی ، مراجع تقلید ، شیعیان, ] [ 22:53 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
رزمایش پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت آغاز شد
رزمایش مشترک پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۹۸ در سمنان با اعلام رمز «یا محمد رسول‌الله (ص)» توسط فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش به یگان‌های عملیاتی حاضر آغاز شد.
 
[ شنبه 2 آذر 1398برچسب:ارتش,ایران,رزمایش پدافند هوایی ارتش, ] [ 22:45 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
گستاخی و دخالت مجدد سعودی‌ها در امور داخلی ایران: غنی‌سازی در «فردو» تهدیدی برای جامعه جهانی است

 

 
نماینده دولت سعودی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جامعه جهانی خواست تا مقابل غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات فردو در ایران را بگیرند.
 
نامه نوبخت به رهبر معظم انقلاب +سند

 

نوبخت نمایه

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در نامه ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام کرد:‌ این سازمان طرح اصلاح ساختاری بودجه و نقشه راه آن را آماده کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از مرکز اطلاع رسانی، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در نامه ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی ضمن قدردانی از رهنمودهای معظم له اعلام کرد:‌ تدوین نقشه راه و برنامه کلی اصلاح ساختار بودجه عمومی با یک‌سال تلاش شبانه‌روزی و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های کارشناسی این سازمان و گروه‌های متعددی از متخصصین، اندیشمندان و قابلیت‌های موجود در دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌های فعال در این حوزه و نیز دستگاه‌های اجرایی،‌ طرح اصلاح ساختاری بودجه و نقشه راه آن را آماده نموده و حسب تأکید حضرت‌عالی در موعد مقرر به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه تقدیم شده ‌است.

 

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

محضر مبارک حضرت آیت الله خامنه‌ای 

رهبر معظم انقلاب اسلامی (دامت برکاته)

باسلام و احترام؛

پیرو فرمایشات داهیانه حضرتعالی در دیدار با تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی در ۲۸ آبان ۱۳۹۸ لازم می‌دانم به عنوان مسوول سازمان برنامه و بودجه کشور که وظیفه برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی در راستای رشد و پیشرفت ایران اسلامی را برعهده دارد، ‌اولاً از رهنمودهای آن رهبر فرزانه اظهار امتنان نموده و اطمینان ‌دهم که با اهتمام مضاعف نسبت به تحقق این آرمان‌ها اقدام خواهیم کرد. ثانیاً به استحضار می‌رساند که این سازمان با اتکال به الطاف الهی و در پیروی از فرمان حضرت‌عالی در آذر ماه ۱۳۹۷ مبنی بر «تدوین نقشه راه و برنامه کلی اصلاح ساختار بودجه عمومی»، با یک‌سال تلاش شبانه‌روزی و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های کارشناسی این سازمان و گروه‌های متعددی از متخصصین، اندیشمندان و قابلیت‌های موجود در دانشگاه‌ها، پژوهشکده‌های فعال در این حوزه و نیز دستگاه‌های اجرایی،‌ طرح اصلاح ساختاری بودجه و نقشه راه آن را آماده نموده و حسب تأکید حضرت‌عالی در موعد مقرر به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه تقدیم کرده ‌است. پس از آن،‌ جزئیات این طرح به صورت مستمر بر اساس برنامه زمان‌بندی‌شده به آن شورای محترم ارائه شد که به ترتیب اولویت در حال بررسی است.

با تشکر فراوان از دغدغه و حمایت‌های حضرت‌عالی در خصوص اصلاحات ساختاری بودجه، ‌به پیوست گزارش این طرح که بر چهار محور «درآمدزایی پایدار،‌ هزینه‌کرد کارا،‌ ارتقای ثبات، توسعه و عدالت و اصلاحات نهادی بودجه» استوار است و مشتمل بر ۹ بسته، ۲۳ برنامه و ۶۵ پروژه می باشد، شامل موارد ذیل تقدیم حضورتان می‌گردد؛ 

- ‌خلاصه طرح

- گزارش آسیب شناسی بودجه

- برنامه‌های پیشنهادی

- نقشه راه

- گزارش‌های پشتیبان

همچنین مراتب آمادگی خود و همکارانم را جهت ارایه این طرح در محضر شریف حضرت‌عالی اعلام می‌دارم.

 امید است با تأسی به منویات و بهره‌مندی از حمایت‌های آن رهبر فرزانه، زمینه قطع وابستگی بودجه به نفت و تبدیل تهدیدهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه به فرصت، زمینه اصلاحات اساسی در بودجه فراهم گردد.
                                                                                                                                                                                                  با احترام مجدد

محمدباقرنوبخت

رهبر معظم انقلاب دیروز در دیدار جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی درباره موضوع اصلاح ساختار بودجه فرمودند: «ما الان در زمینه‌ی بودجه‌ریزی واقعاً‌ مشکل داریم. بنده هم، سفارش کرده‌ام، تأکید هم کرده‌ام، چهار ماه هم از اوّل سال فرصت دادیم که در این چهار ماه، نظام بودجه را اصلاح کنید؛ خب ‌نشده دیگر. گره علمی وجود دارد؛ این را باید دانشگاه‌ها حل کنند؛ در نظام بانکی ما هم همین ‌جور است». 

الله‌بداشتی: استعفای نمایندگان مجلس در اعتراض به سهمیه‌بندی فرصت‌طلبی بود

 

الله‌بداشتی: استعفای نمایندگان مجلس در اعتراض به سهمیه‌بندی فرصت‌طلبی بود

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: این که امروز که احساس می‌کنیم افکار عمومی کاملا از دولت روی‌گردان شده و بخواهیم با فرصت‌طلبی راهمان را از آقای روحانی جدا کنیم، کار درستی نیس

 
الله‌بداشتی: استعفای نمایندگان مجلس در اعتراض به سهمیه‌بندی فرصت‌طلبی بود

سعید الله بداشتی عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، دولت آقای روحانی  در این  6 سال تمام تلاش خود را به کار بست تا قیمت حامل‌های انرژی را ثابت نگه دارد و فشار اقتصادی بر مردم زیاد نشود. اما پس از خروج آمریکا از برجام و افزایش تحریم‌های ظالمانه، مشکلات بر سر راه مدیریت کشور مضاعف شد و ساماندهی مسائل را دشوار کرد. 

وی افزود: بدون شک انتقادات جدی به دولت آقای روحانی و به طور خاص به عملکرد بر وزرای دولت ایشان وارد است و ما امیدوار بودیم که آقایان مجلسی که ادعای حمایت از حقوق مردم را دارند، به میدان بیایند و کاستی‌هایی که در بدنه دولت وجود دارد را مرتفع کنند، نمایندگان مجلس بیایند و به مردم گزارش دهند که در ارتباط با مسائل معیشتی مردم در این 8 ماه چه عملکرد قابل دفاعی داشته‌اند؟ هیچ تفاوتی نیز نمی‌کند که فراکسیون امید باشد و یا دیگر فراکسیون‌ها.  

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: اگر ادعای ما این است که اقدامات آقای احمدی‌نژاد پوپولیستی بوده و ایشان را به خاطر عملکرد پوپولیستی مورد نقد قرار می‌دهیم نباید این عارضه گریبان خودمان را که ادعای اصلاح‌طلبی داریم بگیرد و  در شرایط خاصی این روزهای کشور، خودمان مشابه همان کارها را انجام دهیم.  

الله باشتی ادامه داد: یکی از ضعف‌های دولت آقای روحانی این است که در این سالها ارتباط مناسبی با فعالان رسانه‌ای و افراد موثر در فضای رسانه نداشته است و در حوزه افکار عمومی و افکار سنجی و ارتباط با اقشار مختلف اجتماعی ضعف داشته است و متاسفانه تا امروز نیز همین مشکل اساسی را یدک می‌کشد. اگر ما اقشار نخبه جامعه را رابطه داشتیم  و در معرض گفت‌وگو، احترام قرار می‌دادیم این اقشار می‌توانستند در این بحران اجتماعی کمک کنند.

وی با اشاره به حمایت رهبر انقلاب از اقدام اخیر سران قوا گفت: رهبر انقلاب با جسارت و صادقانه برای حفظ شاکله اقتصادی کشور وارد شدند و با اظهاراتی متقن التهاباتی که در روزهای اخیر در برخی مناطق کشور ایجاد شده بود را آرام کردند. متاسفانه در شرایطی که رهبر انقلاب اینگونه از تصمیم سران قوا حمایت کردند، برخی نمایندگان مجلس در اقدامی عجیب با هدف جلب آرای مردم دست به اتخاذ مواضعی گرفتند که خود را از نظام و حاکمیت جدا کنند. در حالی که زمانی که تصمیمی در سطح ملی با اجماع قوای سه‌گانه اتفاق می‌افتد دلیلی ندارد که برخی نمایندگان با سوار شدن بر موجب اعتراضات بخواهند از زیر بار مسئولیت شانی خالی کنند.

عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام تصریح کرد: البته بنده این اعتقاد را ندارم که نمایندگان نظر خود را درباره تصمیم دولت پنهان کنند ولی در شرایطی که هر اظهارنظری علیه تصمیم سران قوا بر التهابات میدانی کشور می‌افزاید، نمایندگان باید جوانب امر را می‌سنجیدند و اگر قصد داشتند انتقاد خود را نسبت به این تصمیم اعلام کنند می‌توانستند پس از آرام شدن فضای عمومی کشور نظرات کارشناسی خود را بیان کنند.

الله بداشتی با اشاره به اظهار نظر برخی چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب علیه دولت در شرایطی که این دولت با حمایت خودشان روی کار آمده، خاطرنشان کرد: اگر دو سال پیش درباره آقای دکتر روحانی یک معرفی به جامعه درباره شخصیت و رفتار و منش ایشان داشتیم امروز اوج بی‌اخلاقی است که به خاطر حفظ بدنه سیاسی خودمان از صدر تا ذیل یک دولت را به نقد بکشیم به طوری که موضعمان موضع جریانی باشد که از تصمیم خود پشیمان شده است. این که امروز که احساس می‌کنیم افکار عمومی کاملا از دولت روی‌گردان شده و بخواهیم با فرصت‌طلبی راهمان را از آقای روحانی جدا کنیم، کار درستی نیست. 

وی گفت: اینکه ما بیاییم در این وضعیت و بحران که دولت با مشکلات عدیده‌ای برای مدیریت کشور روبرو است، پیشنهاد استعفای آقای روحانی را مطرح کنیم، آیا تمام مشکلات کشور مرتفع می‌شود؟ به جای اینکه عملکرد دولت را زیر سوال ببرند باید راهکاری برای عبور از این بحران ارائه دهند نه اینکه با پیشنهادات انحرافی مشکلی بر مشکلاتی کشور اضافه کنند. دوای درد مردم حاشیه زدن به زخم مردم نیست بلکه ارائه پیشنهادات و راهکارهای کارشناسی برای عبور از شرایط کنونی است. 

[ پنج شنبه 30 آبان 1398برچسب:, ] [ 1:37 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
تلاوت این سوره باعث درمان درد چشم می شود!

​عقیق:سوره الرحمن پنجاه و پنجمین سوره جزء بیست و هفتم و درباره مکی یا مدنی بودن این سوره اختلاف است. نام سوره این از کلمه آغازین آن گرفته شده و عروس قرآن از القاب این سوره است.

 
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خداوند در این سوره پس از ذکر هر نعمتی، از بندگان خود با آیه فَبأَیِّ آلاءِ رَبِّکُما تُکَذِّبانِ: پس کدام یک از نعمت‌هاى پروردگارتان را منکرید؟ اقرار می‎گیرد این آیه ۳۱ مرتبه در سوره تکرار شده است. خواندن جمله پر فضیلت «لا بِشَیْءٍ مِنْ الائِکَ رَبِّ اُکَذِّبُ: پروردگارا هیچ یک از نعمت‌های تو را انکار نمی‌کنم» بعد از این خوانده می‌شود و فضیلت زیادی دارد.

بر اساس روایات خواندن سوره الرحمن بعد از زیارت امام رضا (ع) در رکعت دوم توصیه شده است همچنین آسان شدن امور سخت، درمان درد چشم و محافظت از انسان از خواصی این سوره است.

متن سوره الرحمن همراه با  ترجمه

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ 

به نام خدای بخشاینده مهربان

رَبُّ الْمَشْرِقَیْنِ وَرَبُّ الْمَغْرِبَیْنِ ﴿۱۷﴾

پروردگار دو مشرق و پروردگار دو مغرب است ﴿۱۷﴾

فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ ﴿۱۸﴾

پس کدامیک از نعمت‌های پروردگارتان را انکار می‌کنید؟ ﴿۱۸﴾

مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ ﴿۱۹﴾

دو دریای شیرین و شور را روان ساخت در حالی که همواره باهم تلاقی و برخورد دارند ﴿۱۹﴾

بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا یَبْغِیَانِ ﴿۲۰﴾

ولی میان آن دو حایلی است که به هم تجاوز نمی‌کنند درنتیجه باهم مخلوط نمی‌شوند! ﴿۲۰﴾

فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ ﴿۲۱﴾

پس کدامیک از نعمت‌های پروردگارتان را انکار می‌کنید؟ ﴿۲۱﴾

یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ ﴿۲۲﴾

از آن دو دریا لؤلؤ و مرجان بیرون می‌آید ﴿۲۲﴾

فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ ﴿۲۳﴾

پس کدامیک از نعمت‌های پروردگارتان را انکار می‌کنید؟ ﴿۲۳﴾

وَ لَهُ الْجَوَارِ الْمُنْشَآتُ فِی الْبَحْرِ کَالْأَعْلَامِ ﴿۲۴﴾

و او را در دریا کشتی‌های بادبان برافراشته، چون کوه هاست ﴿۲۴﴾

فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ ﴿۲۵﴾

پس کدامیک از نعمت‌های پروردگارتان را انکار می‌کنید؟ ﴿۲۵﴾

کُلُّ مَنْ عَلَیْهَا فَانٍ ﴿۲۶﴾

همه آنان که روی این زمین هستند، فانی می‌شوند. ﴿۲۶﴾

وَ یَبْقَىٰ وَجْهُ رَبِّکَ ذُو الْجَلَالِ وَالْإِکْرَامِ ﴿۲۷﴾

و تنها ذات باشکوه و ارجمند پروردگارت باقی می‌ماند ﴿۲۷﴾

فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ ﴿۲۸﴾

پس کدامیک از نعمت‌های پروردگارتان را انکار می‌کنید؟ ﴿۲۸﴾

یَسْأَلُهُ مَنْ فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ کُلَّ یَوْمٍ هُوَ فِی شَأْنٍ ﴿۲۹﴾

هر که در آسمان‌ها و زمین است از او درخواست حاجت می‌کند، او هر روز در کاری است. ﴿۲۹﴾

فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ ﴿۳۰﴾

پس کدامیک از نعمت‌های پروردگارتان را انکار می‌کنید؟ ﴿۳۰﴾‌

سَنَفْرُغُ لَکُمْ أَیُّهَ الثَّقَلَانِ ﴿۳۱﴾

ای انس و جن! به زودی به حساب شما می‌پردازیم. ﴿۳۱﴾

فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ ﴿۳۲﴾

پس کدامیک از نعمت‌های پروردگارتان را انکار می‌کنید؟ ﴿۳۲﴾‌

یَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانْفُذُوا ۚ لَا تَنْفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ ﴿۳۳﴾

ای گروه جن و انس! اگر می‌توانید از کرانه‌ها و نواحی آسمان‌ها و زمین بیرون روید، پس بیرون روید؛ نمی‌توانید بیرون روید مگر با نوعی توانایی و قدرت. ﴿۳۳﴾

فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ ﴿۳۴﴾

پس کدامیک از نعمت‌های پروردگارتان را انکار می‌کنید؟ ﴿۳۴﴾

یُرْسَلُ عَلَیْکُمَا شُوَاظٌ مِنْ نَارٍ وَنُحَاسٌ فَلَا تَنْتَصِرَانِ ﴿۳۵﴾

بر شما شعله‌هایی از آتش بی دود و دود آتش آلود فرستاده خواهد شد، در نتیجه نمی‌توانید یکدیگر را برای دفع عذاب یاری دهید! ﴿۳۵﴾

فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ ﴿۳۶﴾

پس کدامیک از نعمت‌های پروردگارتان را انکار می‌کنید؟ ﴿۳۶﴾

فَإِذَا انْشَقَّتِ السَّمَاءُ فَکَانَتْ وَرْدَةً کَالدِّهَانِ ﴿۳۷﴾

و ناگهان آسمان بشکافد و، چون چرمی سرخ رنگ و گلگون شود ﴿۳۷﴾

فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ ﴿۳۸﴾

پس کدامیک از نعمت‌های پروردگارتان را انکار می‌کنید؟ ﴿۳۸﴾

فَیَوْمَئِذٍ لَا یُسْأَلُ عَنْ ذَنْبِهِ إِنْسٌ وَلَا جَانٌّ ﴿۳۹﴾

پس در آن روز به علت سرعت فوق العاده حسابرسی و روشن بودن همه امور هیچ انس و جنّی را از گناهش نپرسند ﴿۳۹﴾

فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ ﴿۴۰﴾

پس کدامیک از نعمت‌های پروردگارتان را انکار می‌کنید؟ ﴿۴۰﴾

یُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِیمَاهُمْ فَیُؤْخَذُ بِالنَّوَاصِی وَالْأَقْدَامِ ﴿۴۱﴾

گناهکاران به نشانه هایشان شناخته می‌شوند، پس آنان را به مو‌های پیش سرو به پاهایشان می‌گیرند و به آتش می‌اندازند ﴿۴۱﴾

فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ ﴿۴۲﴾

پس کدامیک از نعمت‌های پروردگارتان را انکار می‌کنید؟ ﴿۴۲﴾

هَٰذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِی یُکَذِّبُ بِهَا الْمُجْرِمُونَ ﴿۴۳﴾

این همان دوزخی است که گنهکاران آن را دروغ می‌پنداشتند. ﴿۴۳﴾

یَطُوفُونَ بَیْنَهَا وَبَیْنَ حَمِیمٍ آنٍ ﴿۴۴﴾

آنان در میان آتش و آب جوشان رفت و آمد می‌کنند ﴿۴۴﴾

فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ ﴿۴۵﴾

پس کدامیک از نعمت‌های پروردگارتان را انکار می‌کنید؟ ﴿۴۵﴾

وَ لِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ ﴿۴۶﴾

و برای کسی که از مقام پروردگارش که احاطه و تسلّط او بر ظاهر و باطن هستی است]بترسد دو بهشت است ﴿۴۶﴾

فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ ﴿۴۷﴾

پس کدامیک از نعمت‌های پروردگارتان را انکار می‌کنید؟ ﴿۴۷﴾

ذَوَاتَا أَفْنَانٍ ﴿۴۸﴾

دو بهشتی که دارای درختان و شاخسار‌های باطراوت و انبوه است ﴿۴۸﴾

فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ ﴿۴۹﴾

پس کدامیک از نعمت‌های پروردگارتان را انکار می‌کنید؟ ﴿۴۹﴾

فِیهِمَا عَیْنَانِ تَجْرِیَانِ ﴿۵۰﴾

در آن دو بهشت دو چشمه‌ای است که همواره جاری است ﴿۵۰﴾

فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ ﴿۵۱﴾

پس کدامیک از نعمت‌های پروردگارتان را انکار می‌کنید؟ ﴿۵۱﴾

فِیهِمَا مِنْ کُلِّ فَاکِهَةٍ زَوْجَانِ ﴿۵۲﴾

در آن دو بهشت از هر میوه‌ای دو نوع فراهم است. ﴿۵۲﴾

فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ ﴿۵۳﴾

پس کدامیک از نعمت‌های پروردگارتان را انکار می‌کنید؟ ﴿۵۳﴾

مُتَّکِئِینَ عَلَىٰ فُرُشٍ بَطَائِنُهَا مِنْ إِسْتَبْرَقٍ ۚ وَجَنَى الْجَنَّتَیْنِ دَانٍ ﴿۵۴﴾

بهشتیان بر بستر‌هایی که آستر آن‌ها از حریر درشت بافت است تکیه می‌زنند و میوه‌های رسیده آن دو بهشت به آسانی در دسترس است ﴿۵۴﴾

فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ ﴿۵۵﴾

پس کدامیک از نعمت‌های پروردگارتان را انکار می‌کنید؟ ﴿۵۵﴾

فِیهِنَّ قَاصِرَاتُ الطَّرْفِ لَمْ یَطْمِثْهُنَّ إِنْسٌ قَبْلَهُمْ وَلَا جَانٌّ ﴿۵۶﴾

در آن بهشت‌ها زنانی هستند که فقط به همسرانشان عشق می‌ورزند و پیش از آنان دست هیچ انس و جنی به آنان نرسیده است ﴿۵۶﴾

فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ ﴿۵۷﴾

پس کدامیک از نعمت‌های پروردگارتان را انکار می‌کنید؟ ﴿۵۷﴾

کَأَنَّهُنَّ الْیَاقُوتُ وَ الْمَرْجَانُ ﴿۵۸﴾

گویی آن زنان بهشتی یاقوت و مرجان اند ﴿۵۸﴾

فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ ﴿۵۹﴾

پس کدامیک از نعمت‌های پروردگارتان را انکار می‌کنید؟ ﴿۵۹﴾

هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ ﴿۶۰﴾

آیا پاداش نیکی جز نیکی است؟ ﴿۶۰﴾

فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ ﴿۶۱﴾

پس کدامیک از نعمت‌های پروردگارتان را انکار می‌کنید؟ ﴿۶۱﴾

وَ مِنْ دُونِهِمَا جَنَّتَانِ ﴿۶۲﴾

و جز آن دو بهشت، دو بهشت دیگر هم هست ﴿۶۲﴾

فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ ﴿۶۳﴾

پس کدامیک از نعمت‌های پروردگارتان را انکار می‌کنید؟ ﴿۶۳﴾

منع:باشگاه خبرنگاران

[ چهار شنبه 29 آبان 1398برچسب:امام رضا تجاوز زمین شعله قرآن, ] [ 16:7 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
ترامپ تنهاتر از همیشه ؛ وزیر خارجه آمریکا هم رفتنی شد

خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش فارس، «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا در هفته‌های گذشته به سه نفر از اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه گفته قصد دارد از سمتش استعفا کرده و در انتخابات مجلس سنا در سال آینده نامزد شود. 
مجله تایم نوشته مشکلی که پامپئو در حال حاضر با آن روبرو است این است انجام دادن این کار بدون وارد آوردن لطمه سیاسی به خودش است. 

سه عضو حزب جمهوری‌خواه به تایم گفته‌اند برنامه پامپئو قبلاً این بود که تا اوایل بهار سال آینده میلادی در سمتش باقی بماند، اما اتفاقات اخیر، به خصوص آغاز تحقیقات استیضاح از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به او ضربات سیاسی وارد کرده و روابطش با ترامپ را مخدوش کرده، بنابراین او در حال بازنگری در برنامه قبلی خودش است. 

از میان سه سیاستمدار جمهوری‌خواه که منبع تایم در این خبر بوده‌اند یکی قبلاً در دولت ترامپ سمت داشته، دیگری در حال حاضر عضو این دولت است و نفر سوم از افراد فعال در تصمیم‌های سیاسی حزب است. آنها گفته‌اند زمان‌بندی خروج پامپئو از دولت به این بستگی خواهد داشت که کی بتواند به راحت‌ترین شکل ممکن اسن کار را انجام بدهد. 

هنوز نشانه‌ای مبنی بر اینکه پامپئو درباره برنامه‌هایش با ترامپ صحبت کرده باشد در دست نیست. او قبلاً گزارش‌های منتشرشده در ماه‌های گذشته مبنی بر نامزد شدن جهت انتخابات سنا را رد کرده است.

دستیاران پامپئو هم تا به حال چندین بار گفته‌اند که او قصد استعفا ندارد، با این حال، آنها از اظهارنظر درباره گزارش تایم خودداری کردند. 

منابع مورد استناد تایم گفته‌اند پامپئو همزمان با برگزاری جلسات علنی استماع با وضعیت بغرنجی رو به روشده؛ او از یک طرف او می‌داند هر چه بیشتر در سمتش باقی بماند، انتقادها از او بابت عدم دفاع از دیپلمات‌های آمریکایی در برابر سیاست‌های ترامپ شدت خواهد گرفت. 

ترامپ اردیبهشت‌ماه «ماری یووانویچ»، سفیر آمریکا در اوکراین را اخراج کرد. این برکناری در حال حاضر یکی از مسائلی است که در ارتباط با تحقیقات استیضاح ترامپ مورد بررسی قرار دارد. یووانویچ به همراه دیپلمات دیگری به نام «ویلیام تیلور» در جلسات استماع مجلس نمایندگان برای پیشبرد تحقیقات استیضاح شرکت کرده و سخنان تندی علیه ترامپ به زبان آورده‌اند. 

از طرف دیگر، ترامپ و طرفداران او از پامپئو بابت ادای شهادت کارکنان وزارت خارجه در جلسات استماع علیه ترامپ گلایه دارند. آنها به علاوه معتقدند پامپئو سرسختانه از دفاع حمایت نکرده است. 

[ چهار شنبه 29 آبان 1398برچسب:استیضاح دولت رسانه وزیر خارجه وزیر خارجه آمریکا, ] [ 16:2 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
انتقاد شدید سرلشکر جعفری از عملکرد دولت
 
سرلشکر جعفری با انتقاد از گرانی قیمت بنزین توسط دولت، گفت: دولت‌مردان با روش غلط و بی‌تدبیری خود مردم را به اعتراض وامی‌دارند و به آشوبگران فرصت سوءاستفاده می‌دهد.
 
[ چهار شنبه 29 آبان 1398برچسب:سرلشکر جعفری, بنزین ,گرانی,, ] [ 13:46 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
پیش‌بینی رهبر انقلاب از نقشه براندازی ۹۸ چه بود؟ / ایران ۲۰۲۰ + فیلم و عکس
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آذرماه سال ۶۸ خبر از تشکیل سمیناری با عنوان اسلام و تشیع توسط رژیم صهیونیستی و جلساتی توسط اندیشمندان و سیاستمداران امریکایی برای براندازی جمهوری اسلامی در برنامه‌ای ۳۰ ساله، دادند.
 

ادامه مطلب
[ سه شنبه 28 آبان 1398برچسب: 2020 ، براندازی نظام ایران ، براندازی ، فتنه 98 ، اغتشاشات تهران ، اغتشاشات, ] [ 11:35 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
آرامش نسبی پس از یک شب پر تنش/ مردم از اشرار فاصله گرفتند/ آرامش کامل در تهران؛ فروکش‌کردن اعتراضات
اعتراضات بنزین

با مدارای نیروهای انتظامی و امنیتی در دو روز اول و سوء استفاده افراد فرصت‌طلب و وابسته به گروهک‌های برانداز، نیروی انتظامی و دیگر نهادهای امنیتی نسبت به ادامه آشوب و تعرض به امنیت مردم، هشدار دادند.

به گزارش مشرق؛ با تصمیم دولت، بنزین از بامداد جمعه ۲۴ آبان ماه بار دیگر سهمیه‌بندی و قیمت‌های جدید آن نیز اعلام شد. با وجود اعلام ناگهانی آغاز سهمیه‌بندی، با گذشت ۲۴ ساعت از اجرا، عرضه بنزین در جایگاههای سراسر کشور بصورت عادی ادامه دارد و با برداشتن محدودیت کارت‌ جایگاه‌داران، مشکلی از بابت توزیع بنزین برای افرادی که تا کنون موفق به دریافت کارت سوخت خود نشده‌اند، وجود ندارد. اما همزمان، اعتراضات محدودی هم در برخی نقاط کشور به این اقدام شکل گرفته است.

روز جمعه، تحرکات و اعتراضات محدودی در برخی شهرها گزارش شد که با حضور نیروهای انتظامی و البته عدم استقبال عموم مردم، رو به سردی گذاشت و خاتمه یافت.

گزارشی از وضعیت روز جمعه را اینجا بخوانید:

وضعیت عادی عرضه بنزین در سراسر کشور/ داغ شدن بازار شایعات و عدم استقبال مردم از معدود تحرکات اعتراضی +عکس

روز شنبه هم در چند شهر کشور اعتراض به گران‌شدن بنزین از اولین ساعات صبح آغاز شد. این تجمعات محدود البته با بارش برف و باران و ترافیک در معابر همراه شده و تاثیر بیشتری بر جریان رفت و آمد شهروندان گذاشته است. گرچه، اعتراضات مردم در بسیاری از نقاط کشور آرام  و در قالب تجمعات ۱۰۰ یا ۲۰۰ نفره گزارش‌ شده است، اما سوء استفاده از این اعتراضات و کشاندن آن به معابر اصلی و بزرگراهها، باعث معطلی مردم و ترافیک سنگین شده است.

گزارشی از وضعیت روز شنبه را اینجا بخوانید:

اعتراضات پراکنده در چند نقطه کشور/ تخلیه مشکوک کامیون سنگ در اتوبان امام علی تهران/ بازداشت عناصر مسلح وابسته به گروهک نفاق

با مدارای نیروهای انتظامی و امنیتی در دو روز اول و سوء استفاده افراد فرصت طلب و وابسته به گروهک‌های برانداز، نیروی انتظامی و دیگر نهادهای امنیتی نسبت به ادامه آشوب و تعرض به جان و اموال مردم، هشدار جدی دادند. وزیر کشور، دادستان کل کشور، فرمانده نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و ... از جمله شخصیت‌ها و نهادهایی بودند که اعلام کردند از این پس با هرگونه اخلال در نظم و آشوب برخورد قاطع صورت خواهد گرفت.

رهبر انقلاب نیز در درس خارج فقه با اشاره به ضرورت حفظ امنیت کشور، از مردم معترض خواستند از عناصر اخلال‌گر و به تعبیر ایشان «اشرار» فاصله بگیرند.

در سومین روز، فراخوان نیروهای ضدایرانی و آشوبگر در اکثر نقاط کشور با بی‌توجهی مردم مواجه شد. در حالی که روز قبل از آن از ساعات اولیه روز اعتراضات در برخی شهرها آغاز شده بود، اما روز یکشنبه یکی از آرام‌ترین روزهای پایتخت بود. اغتشاشگران پس از ناامید شدن از خیابان‌های تهران، قصد داشتند بازار را به تعطیلی و آشوب بکشانند که آنجا هم با بی‌اعتنایی بازاریان روبرو شدند.

 

گزارش تصویری مشرق را اینجا ببینید:

عکس/ تهران یک روز پس از آشوب‌های خیابانی

گزارشی آخرین وضعیت کشور در سومین روز اعتراضات پس از سهمیه‌بندی بنزین در ادامه آمده است:


ادامه مطلب
از نقش غرضی در تضعیف ارتش تا اعدام افسران بعد از کودتای نوژه
از نقش غرضی در تضعیف ارتش تا اعدام افسران بعد از کودتای نوژه

یک فرمانده گردان تکاوارن نیروی دریایی در دوران جنگ معتقد است: تصمیماتی که پس از انقلاب، بدون توجه به وظیفه ارتش و موقعیتش برای ارتش گرفتند باعث تضغیف ارتش شده و زمینه برای حمله عراق به ایران فراهم کرد.

پوریا فیروزنژاد: هنوز هم وقتی صحبت از روزهای آغازین جنگ، خاصه ۳۱ شهریور ۵۹ می شود، این سوال مطرح است که «چرا ارتش در جلوگیری از حمله عراق به ایران ناتوان ظاهر شد» و هربار نیز یک انگشت اتهام به سوی سیدمحمدغرضی استاندار وقت خوزستان نشانه گرفته می شود. ادعایی که از قضا ارتشی های آن روزها مطرح می کنند و شاهد مدعا را هم اعدام برخی افسران ارتش لشکر ۹۲ اهواز می دانند که باعث تضعیف ارتش در اهواز و ناتوانی از مقابله با حمله عراقی ها شد.

ناخدا هوشنگ صمدی، فرمانده گردان تکاوران نیروی دریایی (کلاه‌سبزها) نیز که چندی پیش مهمان کافه خبر خبرگزاری خبرآنلاین بود در بخش از گفتگوی خود بازهم به این ماجرا اشاراتی کرد و غرضی را مقصر اصلی تضعیف لشکر زرهی ۹۲ اهواز دانست. او گلایه می کرد از برخی تصمیمات گرفته شده درباره ارتش آنهم در روزهای ابتدایی بعد از انقلاب که بیشتر این نهاد نظامی را تضعیف کرد.

او از شهید صیاد شیرازی هم حرف زد و تاکید داشت از زمانی که شهید صیاد شیرازی به فرماندهی کل ارتش رسید اختلافات بین دو نهاد نظامی ارتش و سپاه روز به روز کمتر شده و پیوندی بین این دو نهاد برقرار شد.

مشروح گفت‌وگوی خبرآنلاین با هوشنگ صمدی، فرمانده گردان تکاروان را در ادامه بخوانید: 

*****

ناخدا صمدی! شما در مصاحبه‌ای گفته بودید که ارتش از اول جنگ با استراتژی جلو می‌رفت و به دنبال این نبود که خودش را به کشتن بدهد. سپاه هم، ارتش را مورد نقد قرار می‌داد و فرماندهانش می‌گفتند که ارتشی‌ها فقط می‌خواهند که سور و سات جنگ فراهم بشود و همه چی فراهم باشد تا وارد جنگ بشوند و تعدادی ارتش را منفعل می‌دانستند، در این برهه این انتقاد را چقدر به ارتش وارد می‌دانید و اینکه آیا ارتش با توجه به دانشی که داشت نمیتوانست از سپاه استفاده بهتری بکند؟


ادامه مطلب
[ یک شنبه 26 آبان 1398برچسب:ارتش جمهوری اسلامی ایران,سپاه پاسداران,دفاع مقدس,جنگ تحمیلی,ناخدا صمدی,غرضی, ] [ 9:2 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
محاکمه زنگنه به خاطر هدر رفت ۶۶/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان
 
دولت و تیم زنگنه صرفاً از سر لجبازی با دولت قبل و تداوم دو قطبی‌های عوام فریبانه، کارت سوخت را حذف و موجب بازگشت قاچاق در شش سال اخیر شدند.
 

ادامه مطلب
[ شنبه 25 آبان 1398برچسب:زنگنه,محاکمه زنگنه,قاچاق سوخت, ] [ 20:47 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
روحانی: گرانی بنزین به‌نفع مردم است/ نگذاشتیم بنزین ۵هزار تومان شود/واریز کمک حمایتی اوایل آذر

روحانی: گرانی بنزین به‌نفع مردم است/ نگذاشتیم بنزین ۵هزار تومان شود/واریز کمک حمایتی اوایل آذر

رئیس‌جمهور با تأکید بر ضرورت و اهمیت اقدام دولت در افزایش نرخ بنزین و کمک به خانوارهای ضعیف و متوسط کشور از محل درآمد حاصل از آن گفت: این کار به‌نفع مردم و اقشار تحت فشار جامعه بوده و می‌تواند در حل مشکلات آنان مفید و مؤثر باشد.

روحانی: گرانی بنزین به نفع مردم است/ نگذاشتیم بنزین 5هزار تومان شود/واریز کمک حمایتی اوایل آذر

به گزارش  خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسن روحانی  امروز در دیدار برخی اعضای دولت و مسئولان کشور به‌مناسبت میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع)، با اشاره به اقدام اخیر دولت در افزایش نرخ بنزین که از شب گذشته اجرا شده است، گفت: دولت مدت‌ها به‌دنبال آن بود تا از طریقی بتواند از  اقشار ضعیف کشور که به‌واسطه شرایط اقتصادی در فشار هستند، حمایت و به آنها کمک کند، اما به‌دلیل کمبود منابع درآمدی و بودجه توان اجرای آن وجود نداشت.

وی  با یادآوری اینکه امروز اقشاری در جامعه هستند که در زندگی خود با مشکلات مواجه هستند، گفت: فشارهای اقتصادی شدید در سال 97 و 98 به زندگی مردم وارد شد و دولت می‌خواهد در حد تأمین نیازمندی‌های ضروری، حمایتی از مردم کرده و به خانواده‌هایی که احساس می‌کنیم در فشار بیشتر هستند کمکی کرده باشیم.

وی با بیان اینکه "برای تعیین اقشار ضعیف جامعه نیاز به آمار و ارقام دقیق داریم اما در همین حدی که امکان تشخیص وجود دارد می‌توانیم جامعه را به دو بخش تقسیم کنیم"، گفت: بر این اساس حدود 75 درصد در شرایط فشار قرار دارند و حدود 25 درصد هم شرایط زندگی‌شان خوب است و بر مبنای محاسبات 18 تا 19 میلیون خانوار و جمعیتی در حدود 60 میلیون نفر مشمول طرح حمایتی دولت خواهند بود و  این مبلغ هم کمک به فرد نبوده و کمک به خانوار به‌شمار می‌رود.

رئیس جمهور با اعلام این‌که "تلاش ما این است بتوانیم این مبلغ را ماهیانه به حساب خانوارها پرداخت کنیم و در اوایل آذر ماه اولین نوبت آن پرداخت شود"، گفت: این اقدام برای اقشار مستضعف جامعه کمک کوچکی به‌شمار می‌رود و در مجموع اصل این کار ضروری است.

روحانی ادامه داد:‌ برخی معتقد بودند که قیمت انرژی در ایران با قیمت آن در کشورهای منطقه فاصله زیادی دارد که البته این موضوع موجب ایجاد مفاسدی از جمله قاچاق خواهد بود و اگر بخواهیم این معضل را از بین ببریم باید به‌گونه‌ای قیمت را افزایش دهیم که تقریباً با قیمت انرژی در کشورهای همسایه برابری داشته باشد و ما با آن مخالفت کردیم.

وی افزود: البته این اقدام از سوی دولت انجام نشد و به‌خاطر این بود که معتقد بودیم این افزایش قیمت به‌نرخ‌هایی مثل 5 هزار تومان برای هر لیتر بر زندگی مردم تأثیر مستقیم داشته و موجب افزایش تورم خواهد بود.

رئیس جمهور با اشاره به شدت مصرف انرژی در کشور و تأثیر آن بر آلودگی هوا، ادامه داد: انرژی‌ای که در ایران مصرف می‌شود با سایر کشورهای دنیا متفاوت و مقدار زیادی است که اصلاح این کار البته نیاز به فرهنگ‌سازی و تولید خودروی خوب دارد.

روحانی تصریح کرد: هدف اصلی از این اقدام این بود که از یک طرف فشار زیاد به مردم وارد نشود و از سوی دیگر برای کسانی که مصرف روزانه معمول دارند نرخ بنزین گران نشود، به همین دلیل 60 لیتر را با یک نرخ و نرخ آزاد را به‌گونه دیگر تعیین کردیم.

وی از وزرا و مسئولان ذی‌ربط خواست تا به‌طور شفاف اهمیت این اقدام را برای مردم به‌خوبی توضیح دهند و افزود: 4 سال است که دولت نسبت به تغییر نرخ بنزین اقدامی نکرده است و امروز بعد از 4 سال این اقدام انجام شده است.

رئیس جمهور یادآور شد: باید این را برای مردم توضیح دهیم که این اقدام به‌نفع آنان خواهد بود و دولت علی‌رغم مشکلات اقتصادی که دارد هرگز قصد برداشت از این پول را نداشته و هرچه درآمد از این محل عاید شود به خانوارها باز خواهد گشت.

 روحانی افزود: هیچ کس تصور نکند چون شرایط اقتصادی دولت سخت شده دست به این اقدام زده است تا بخواهد بودجه خود را جبران کند؛ هرگز این‌طور نیست و ریالی از این پول به خزانه نخواهد رفت.

رئیس جمهور گفت: این کار به‌نفع مردم و اقشار تحت فشار جامعه بوده و می‌تواند مفید و مؤثر باشد.

[ شنبه 25 آبان 1398برچسب:بنزین,یارانه, روحانی , ] [ 11:52 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
تجمع‌های اعتراضی به دنبال افزایش قیمت بنزین
تجمع‌های اعتراضی به دنبال افزایش قیمت بنزین

در برخی شهرهای کشور صورت گرفت؛

تجمع‌های اعتراضی به دنبال افزایش قیمت بنزین

اقتصادنیوز؛ برخی گزارش‌ها از برگزاری تجمع‌های پراکنده در اعتراض به افزایش قیمت بنزین در برخی از نقاط کشور در شامگاه جمعه - ۲۴ آبان - خبر می دهند. این اعتراض‌ها در برخی شهرها مانند مشهد و سیرجان و برخی شهرهای استان خوزستان دیده شد.

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ تغییرات در قیمت بنزین و سهمیه‌بندی اعمال شده سبب شد تا در برخی شهرها تجمع‌هایی شکل بگیرد. در مشهد از حدود ساعت ۱۹ آمدوشد کند خودروها و حضور ده‌ها نفر معترض در محدوده تقاطع بلوار وکیل‌آباد و خیابان دانشجو بود که با تذکرات پلیس و برخی شهروندان این اعتراض پایان یافت. در بیرجند نیز اعتراض‌های پراکنده‌ای در سطح شهر انجام شد. در سیرجان اما اعتراضات شدید بود و در این میان تهاجم عده‌ای از افراد، به انبار نفتی این شهر و با هدف آتش زدن آن، با واکنش نیروی انتظامی ناکام ماند.

در اهواز نیز تجمع شهروندان معترض به افزایش قیمت و توقف خودروها در دو خیابان این شهر باعث دشواری رفت و آمد شد که با تذکرات نیروی انتظامی تجمع پایان یافت. همچنین در محور شوشتر- دزفول نیز تجمع اعتراضی که همراه با دشواری رفت و آمد در محور شوشتر - دزفول بود تا پایان شب برطرف شد. در گچساران نیز مردم با تجمعی آرام در دوگنبدان به افزایش قیمت بنزین اعتراض کردند. مردم معترض در آبادان، خرمشهر و ماهشهر نیز در بخش‌هایی از شهر در اعتراض حضور یافتند. شیراز و بندرعباس نیز با تجمع محدودِ اعتراضی روبرو بود که تا پایان شب پایان یافت.

علی ربیعی سخنگوی دولت، محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس جمهوری و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه از نیمه شب دیشب تاکنون در اظهارنظرهایی جداگانه تأکید کرده‌اند که موضوع تغییر بهای بنزین مصوبه شورای عالی اقتصادی سران قوا بوده است و تصمیم همه اجزای نظام است. همچنین دولت با توجه به دغدغه‌هایی که درباره معیشت مردم وجود دارد موظف است تا تمام پولی که از این مسیر به دست می‌آید در قالب یارانه‌ای جداگانه به حدود ۶۰ میلیون‌نفر از مردم ایران پرداخت کند.

[ شنبه 25 آبان 1398برچسب:گرانی بنزین,اعتراضات مردم,, ] [ 11:30 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
شعر تقدیم به حضرت آقا

این شعر  تقدیم به حضرت آقا

      رهبرا حکم نما بین که چه محشر داری         

        بابصیرت،به رهت مالک اشتر داری


        قدعلم کرده جوانان وطن با صد شور     

   شکرلله که همه دشمن ابتر داری


  در شب فتنه که تار است و بسی گمراهی 

    

    رویی چون قرص قمر پاک و منور داری


    همچو مختار پی بانگ لثارات حسین(ع) 

 

     جرسی از همه عشاق رسا تر داری

 

در دفاع از حرم آل علی چون عباس(ع)

 

شور جانبازی و ایثار تو در سر داری


گر که لب تر کنی ای جان وطن،بهر جهاد


همه در پهنه رزم، قاسم و اکبر داری

((شعر از استاد سجاد دلیر))

[ جمعه 24 آبان 1398برچسب:, ] [ 22:4 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
اشعار میلاد پیامبر اکرم و امام صادق علیه السلام (4)



 اشعار میلاد پیامبر اکرم و امام صادق, مولودی میلاد پیامبر اکرم و امام صادق

اشعار میلاد پیامبر اکرم و امام صادق (ع)

 

آبروی عالَمین خوش آمدی

به فَلَک نور دو عین خوش آمدی

ای رسول خاتم ای جان جهان

دلخوشیِ حَسَنِین خوش آمدی

یا مصطفی یا احمد...

 

به ولادتِ پر از نور شما

روح و جان مؤمنین صفا گرفت

به عنایت خدا و اهل بیت

عالَمی ذکرِ یا مصطفی گرفت

یا مصطفی یا احمد...

 

سال دیگر به دعای فاطمه

جشن میلاد تو ای رُکنِ وجود

وعده ما حَرَمِ مُحترمت

ولی با نابودیِ آلِ سعود

یا مصطفی یا احمد...

 

ششمین دُرّ امامت و وِلا

ششمین نورِ خدا خوش آمدی

پسر فاطمه جان مرتضی

صادق آلِ عبا خوش آمدی

مدد امامِ صادق...

 

تو فروغ مِهر تابنده ی حق

تو اُمید عاشقانی مولا

کوکب سپهر فضلی و شرف

برتر از حدّ بیانی مولا

مدد امامِ صادق...

 

هِفدَهِ ماهِ ربیع زِ مَقدَمَت

دلِ دِل سِپُردِگان پُر شعف است

روی ما هم به سوی مدینه و

هم سوی صحن و سرای نجف است

علی علی یا مولا...

 

میلاد پیامبر اکرم و امام جعفر صادق, شعر میلاد پیامبر اکرم

 

عیـــد میــــلاد محمّــد آمد

گل برافشانید که احمد آمد

آمنــه محــو جمــالش             مکـه مبهـوتِ جلالـش

صلـــــوات  صلـــــوات              بـه محمّـد و بـه آلش

یــا محمّـد یــا محمّـد              عیــد میـلادت مبارک

 

آمنه از حق گوهر گرفتی

کل قـرآن را در بر گرفتی

بین جمال ذوالمنن را              از لبش بشنو سخن را

با فروغش کن تماشا             قصر شامـات و یمـن را

یــا محمّـد یــا محمّـد            عیــد میـــلادت مبـارک

 

اختران امشب شب‌زنده‌دارند

بــا رســـول‌الله زمزمــه دارند

مه شده شب زنده‌دارش     آسمــان دل‌ بـی‌قـرارش

لحظه لحظه هـر ستاره      این‌سخن باشد شعارش:

یـــا محمّـد یــا محمّـد        عیــــد میـــلادت مبــارک

 

مکه می‌گـردد دور محمّد

سجده آرد بر جمال احمد

یا محمّـد دلبری کن                تا ابـد روشنگــری کن

بــار دیگـــر امتـت را                رهبری کن، رهبری کن

یـا محمّـد یـا محمّـد                عیــد میــلادت مبـارک

 

طی شده دوران کفر و مستی

گشتـــه دوران خـــداپــرستی

از بتـان کعبــه امشب                بشنوید آوای «یـارب»

در حرم بت‌ها سراسر               ذکرشان گردیده برلب

یــا محمّـد یــا محمّد                عیـد میــلادت مبـارک

غلامرضا سازگار

 

 اشعار میلاد پیامبر اکرم و امام صادق, مولودی میلاد پیامبر اکرم و امام صادق

 مولودی میلاد پیامبر و امام صادق (ع)

 

شب تجلی عشق و عقیده است امشب

شب ظهور هزاران سپیده است امشب

 

گلی به گلشن یاسین شکفته شد که فلک

نظیر چهرۀ او را ندیده است امشب

 

دمید صادق آل رسول همچون ماه

مهی که آینه دار سپیده است امشب

 

سپهر علم و فضیلت دوباره نورانی است

 ستارۀ سحر ما دمیده است امشب

 

حضور حضرت باقر فرشتۀ رحمت

 برای عرض تهیت رسیده است امشب

 

به "ام فروه" بیا تهنیت بگو که گلش

به مهد مهر و وفا آرمیده است امشب

 

به پاس مقدم این گل نثار کن صلوات

 که درخور صلواتی حمیده است امشب

 

همان گلی که خدا را ستود و مرغ سحر

 صدای زمزمه اش را شنیده است امشب

 

خوشا کسی که خداوند عاشقانش را

برای خدمت او برگزیده است امشب

 

ز باغ دانش او سوی تشنگان علوم

نسیم رحمت و دانش وزیده است امشب

 

همیشه پیرو  این مکتب پر از نور است

کسی که جام ولایت چشیده است امشب

 

چو یاد اوست عبادت به یاد حضرت او

 دلم به سوی خدا پر کشیده است امشب

 

بیا و سر به حریم مقدسش بگذار

که مرغ دل به مدینه پریده است امشب

 

بگو به خلق «وفائی» چراغ دانش را

خدا ز جلوۀ او آفریده است امشب

سید هاشم وفایی 

 

میلاد پیامبر اکرم و امام جعفر صادق, شعر میلاد پیامبر اکرم

 

مدینه غرق صفا شد ز روی حضرت صادق

دمید عطر محمد ز بوی حضرت صادق

 

فروغ روی نبی را که مکه یافت در امشب

مدینه دیده دوباره ز روی حضرت صادق

 

شب درخشش خورشید آسمان علوم است

که نور می دهد از چار سوی حضرت صادق

 

ششم امام که باشد ضمیر عالم و آدم

مثال آینه ها روی به روی حضرت صادق

 

تمام فقه بود وامدار مکتب فضلش

کمال عشق بود راز گویِ حضرت صادق

 

روایتی است کرامت از آن وجود مکرّم

حکایتی است شفاعت ز خوی حضرت صادق

 

پیمبران نرسیدند بر مقام نبوت

که جرعه ای نزدند از سبوی حضرت صادق

 

بسان زمزم و تسنیم و سلسبیل روان است

علوم آل محمد ز جوی حضرت صادق

 

ز کهکشان فضیلت طنین فکنده به عالم

خروش عدل علی از گلوی حضرت صادق

 

قیام علمی او چون قیام سرخ حسینی

فکنده لرزه به کاخ عدوی حضرت صادق

 

کمر به کشتن او بست دشمنش چو نظر کرد

که هست غالب دلها به سوی حضرت صادق

 

فرشته جسته تقرب بهشت یافته رونق

ز قطره قطره ی آب وضوی حضرت صادق

 

بود تجلی والشمس ز آن جمال مبارک

بود مفسّر والّیل موی حضرت صادق

 

چراغ راهنمای بشر به عالم توحید

همیشه وقت بود گفتگوی حضرت صادق

 

کتاب جابر حیان حدیث فضل مفضّل

یکی است ز آن همه راز مگوی حضرت صادق

 

اگر به علم درخشد ، چو آفتاب، گرفته

ذُراره ذرّه ای از مهر روی حضرت صادق

 

حُشام حشمت علمی گرفته از حَشَم او

که کرده تر، لب جان از سبوی حضرت صادق

 

بگو فلاسفه را تا برای درک حقایق

نهند رو به ره مهر پوی حضرت صادق

 

نماز پایه ی دین است و بود لحظه ی آخر

نماز و حرمت آن گفتگوی حضرت صادق

 

بخوان دعای فرج را به آرزوی اجابت

که بوده صبح فرج آرزوی حضرت صادق

 

شب دعاست برای فرج بیا که بخوانیم

خدای را همه بر آبروی حضرت صادق

 

قلوب شیعه حریمش بود ولی به بقیعش

دل شکسته کند جستجوی حضرت صادق

 

نبین به قبر خرابش ببین که چشمۀ خورشید

بجوشد از افق خاک کوی حضرت صادق

 

خدا کند که صبا بر مشام ما برساند

شمیمی از حرم مُشک بوی حضرت صادق

 

خدا کند من آلوده باز هم چو «مؤید»

سر نیاز بسایم به کوی حضرت صادق

استاد سید رضا موید

[ جمعه 24 آبان 1398برچسب:میلاد پیامبر اکرم ص وامام صادق علیه السلام, ] [ 21:18 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
توصیه مهم رهبر انقلاب به مقامات عربستان
توصیه مهم رهبر انقلاب به مقامات عربستان

حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: مقامات سعودی باید بفهمند که در مقابل توهین‌هایی آمریکایی‌ها با غیرت عربی و شرف اسلامی چه وظیفه‌ای دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز در بخشی از بیانان خود در دیدار مسئولان نظام، مهمانان شرکت‌کننده در کنفرانس وحدت اسلامی، سفیران کشورهای اسلامی و جمعی از قشرهای مختلف مردم، با اشاره به تعابیر توهین‌آمیز آمریکایی‌ها درباره سعودی فرمودند: اینکه آنها صریحاً می‌گویند سعودی‌ها غیر از پول چیز دیگری ندارند یعنی باید برویم و آنها را غارت کنیم که این دشمنی آشکار با یک کشور و ملت است و طرف‌های آنها باید بفهمند که در مقابل چنین توهین‌هایی با غیرت عربی و شرف اسلامی چه وظیفه‌ای دارند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای حضور آمریکا در منطقه را موجب ایجاد شر، فساد، ناامنی و تشکیل گروه‌هایی از قبیل داعش دانستند و با تأکید بر لزوم آشنا شدن ملتهای مسلمان با چهره واقعی و نفاق‌آلود آمریکا افزودند: امروز سلاح اصلی آمریکا در منطقه ما «نفوذ در مراکز حساس و تصمیم‌گیر»، «ایجاد تفرقه و تزلزل در عزم ملتها»، «ایجاد بی‌اعتمادی میان ملتها و دولتها»، «دستکاری در محاسبات تصمیم‌گیران و وانمود کردن این مطلب است که حلّال مشکلات، رفتن زیر پرچم آمریکا و تسلیم شدن» است که این سلاح از سلاح نظامی و سخت نیز خطرناک‌تر است.

رهبر انقلاب اسلامی راه مواجهه با دشمنان را عمل به فرمان پروردگار یعنی ایستادگی در راه حق خواندند و افزودند: البته این ایستادگی سختی‌هایی نیز خواهد داشت اما تحمل این سختی‌ها عمل صالح است و نزد خداوند اجر خواهد داشت، ضمن اینکه تسلیمِ دشمن شدن، سختی‌های بیشتری دارد و خداوند کسانی را که تن به ظلم دهند، مجازات خواهد کرد.

[ جمعه 24 آبان 1398برچسب:حضرت آیت الله خامنه ای, عربستان سعودی,, ] [ 21:7 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید
هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید

هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید

© Fotolia / Borna_Mir
گزارش و تحلیل
23:52 12.11.2019دریافت لینک کوتاه
تهیه شده توسط 

اخیرا اروپایی ها تهدید کرده اند که اگر ایران به تعهدات خود در برجام باز نگردد آنها نیز به ایالات متحده در اجرای تحریم ها بر علیه ایران ملحق خواهند شد و شاید هم مکانیسم موسوم به ماشه در برجام را اجرایی کنند تا همه تحریم های شورای امنیت بر علیه ایران به وضع سابق خود برگردد.

کسی که با شرایط موجود آشنا نیست و از بیرون به ماجرا نگاه می کند احتمالا تصور می کند حالا دست و پای ایرانی ها به لرزه در آمده و چه خواهد شد و دیگر ایرانی ها به التماس خواهند افتاد که مبادا اروپایی ها دست به چنین کاری بزنند.

جای تعجب دارد که چرا چنین سخنرانی شجاعانه ای را از اروپایی ها در قبال خروج ایالات متحده از برجام مشاهده نکردیم یا اینکه حتی برای یکبار هم که شده اروپایی ها قدرت خود را به رخ ایالات متحده نکشیدند و تلاش نکردند برای حفظ برجام بجنگند.

از زمانی که برجام به امضا رسید تا به حال نه آمریکایی ها و نه اروپایی ها به تعهدات خود در برجام عمل کردند.

 

آنها به قول معروف یک بازی زرگری را شروع کردند و بسیاری از شرکت های اروپایی قرارداد های کذایی با ایرانی ها به امضا رساندند تا بلکه اطلاعات محرمانه تعاملات اقتصادی و مالی ایران را بتوانند به دست آورند و راهکارهایی برای بستن آن پیدا کنند.

آمریکایی ها هم، حتی در زمان حکومت اوباما، به هیچ یک از تعهدات خود در قبال ایران عمل نکردند و با بهانه های مختلف از انجام تعهدات خود سرباز زدند.

به هر صورت وقتی که آقای ترامپ از توافق هسته ای خارج شد و تحریم های به اصطلاح فلج کننده بر علیه ایران وضع کرد اروپایی ها در اجرای این تحریم ها از آمریکایی ها سبقت گرفتند.

امروزه علیرغم اینکه اروپایی ها به ظاهر موافق تحریم های آمریکا بر علیه ایران نیستند ولی در عمل شریک ایالات متحده در اجرای تحریم ها بر علیه ایران می باشند.

تحریم هایی که به مراتب از تحریم های شورای امنیت سخت تر می باشد.

 به این ترتیب می توان گفت که تهدید اروپایی ها برای ایرانی ها، با توجه به شرایط موجود، بیشتر یک بازی بیش به نظر نمی آید و بدیهی است که ایرانی ها قبل از انجام گام های خود پیش بینی همه این مسایل را انجام داده اند و با توجه به اینکه دیده اند آبی از طرف اروپایی ها گرم نمی شود تلاش داشته اند شعله ها را روشن کنند تا بلکه خودشان بتوانند آب را گرم کنند.

به نظر می آید به جای اینکه اروپایی ها بخواهند ایران را تهدید به اجرای بند ماشه برجام و یا پیوستن به ایالات متحده در اجرای تحریم ها نمایند و خود را مضحکه خاص و عام کنند در کردار و پندار و گفتار خود تجدید نظر کنند و ببیند ریشه همه این اتفاقات از کجا است.

اگر واقعا اروپایی ها می خواهند برجام را نجات دهند قطعا راه اش این نیست و قطعا طی چند سال اخیر باید درس را ید گرفته باشند و متوجه شده باشند به قول آقای ظریف : "هرگز نباید یک ایرانی را تهدید کنند".

[ جمعه 24 آبان 1398برچسب:, ] [ 21:3 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
بازدید فرمانده کل ارتش از مواضع پدافندی استان بوشهر

بازدید فرمانده کل ارتش از مواضع پدافندی استان بوشهر

 
 
[ پنج شنبه 23 آبان 1398برچسب:فرمانده کل ارتش,پدافند هوایی بوشهر,امیر موسوی, ] [ 22:17 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
اقدام بی‌سابقه رئیس قوه قضاییه
رئیسی

با موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی، ۳۲ محکوم امنیتی با پیشنهاد جداگانه رئیس قوه قضاییه و در اقدامی بی سابقه مشمول عفو، تخفیف و تبدیل مجازات شدند.

به گزارش مشرق، به مناسبت میلاد پیامبراعظم (ص) و امام جعفر صادق (ع)؛ رهبر انقلاب با پیشنهاد عفو و تخفیف مجازات ۳۵۵۲ نفر از محکومانِ محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضایی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی موافقت کردند؛ بنابراین گزارش، در میان عفوشدگان، ٣٢ نفر از افرادی که دارای محکومیت امنیتی (از جمله تعدادی از اهالی رسانه و دانشجویی) وجود دارند.

بیشتر بخوانید:

رهبر معظم انقلاب با عفو و تخفیف مجازات تعدادی از محکومان موافقت کردند

خشم وهابی‌ها از بوسه علمای اهل سنت بر پیشانی آیت الله رئیسی +عکس و فیلم

این افراد پس از طی فرآیند قانونی در قوه قضاییه با پیشنهاد رییس دستگاه قضا، طی نامه‌ای مستقل به رهبر معظم انقلاب و موافقت ایشان مشمول این عفو تخفیف و تبدیل مجازات شدند.

لازم به ذکر است کمیت محکومین مورد عفو قرار گرفته با پیشنهاد رییس قوه قضاییه و موافقت رهبر معظم انقلاب مورد توجه است.

همچنین از دیگر ویژگی‌های نامه ارسال شده از سوی آیت الله رییسی به رهبر معظم انقلاب اسلامی درخواست عفو و بخشش تعدادی از محکومین امنیتی بوده است که برای نخستین بار رخ داده است و مورد موافقت رهبر حکیم انقلاب قرار گرفته است.

[ پنج شنبه 23 آبان 1398برچسب:قوه قضایی, آیت الله رئیسی ,عفو رهبری محکومین,سازمان قضایی نیروهای مسلح , ] [ 20:51 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
نگاهی به زندگی و شهادت شهید چاغروند/ خلبانی که مظلوم‌ترین شهید کشور است
گروه اجتماعی: دوازدهم مهرماه مصادف است با سالروز شهادت خلبان شهید غلامرضا چاغروند، این خلبان لرستانی در سال ۵۹ در اوج مظلومیت در مرز دهلران توسط یکی از افسران عراقی به شهادت رسید. این شهید را می‌توان مظلوم‌ترین شهید لرستان و حتی کشور دانست.
 

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، غلامرضا چاغروند در دوازدهم بهمن سال ۱۳۳۱ ه‍.ش در شهرستان خرم‌آباد دیده به جهان گشود. پس از سپری دوران طفولیت در کانون گرم خانواده در دبستان ثبت‌نام کرد و با پشت سر گذاشتن دوره ابتدایی و راهنمایی در دبیرستان امیرکبیر خرم‌آباد واقع در خیابان فرهنگ این شهرستان دوره متوسطه را با موفقیت سپری کرد و موفق به اخذ دیپلم شد.
وی در سال ۱۳۵۳ به استخدام هوانیروز درآمد و پس از گذراندن آموزش زبان انگلیسی و دوره‌های مختلف نظامی در تهران و مرکز آموزش هوانیروز اصفهان با درجه ستوان سومی ترخیص شد.
در سال ۱۳۵۵ به علت درگیری با رئیس وقت شهربانی اصفهان مدت یک ماه در بازداشتگاه ارتش محبوس شد.

در سال ۱۳۵۷ که عطر انقلاب اسلامی در همه‌جای کشور پیچید غلامرضا همراه با انقلابیون در تمام راهپیمایی‌ها شرکت می‌کرد. پس از پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۸ همزمان با شورش گروهک‌های معاند در کردستان به پایگاه هوانیروز کرمانشاه منتقل شد و در عملیات‌های مختلفی به مبارزه و درگیری با آن‌ها پرداخت.
او در سال ۱۳۵۸ ازدواج و تا ۳۰ شهریور ماه سال ۵۹ در کردستان خدمت کرد. پس از آن با حمله عراق به خاک جمهوری اسلامی به جبهه ایلام اعزام شده و در آن‌جا مشغول خدمت شد. تا این‌که آخرین مأموریت چاغروند در بعدازظهر ۱۲ مهرماه ۵۹ انجام گرفت در آن روز خلبان چاغروند و کمک خلبان وی ستوانیار مصری و گروهبان یکم عادل موسوی عازم مأموریت به منطقه دهلران شدند و دیگر ... .
کسی دیگر هیچ اطلاعی از هلی‌کوپتر و دیگر سرنشینانش نداشت. تا این‌که خبر مصاحبه چند نفر از سرنشینان بالگرد از رادیو عراق دهن به دهن پخش شد و اقوام خلبان چاغروند به کمیته هلال‌احمر مراجعه کردند. ولی به هر دری زدند بسته بود و مسئولان از نبودن نام او در آمار اسرا خبر می‌دادند.
در نهایت پس از شش ماه از طریق خانواده گروهبان یکم عادل موسوی نامه‌ای به دست خانواده خلبان چاغروند رسید که متن آن این چنین بود «ما در ظهر دوازدهم مهر ۹۵  در مرز دهلران اسیر شدیم خلبان چاغروند شهید شد و خلبان حسین مصری را که تیر خورده بود به بیمارستان منتقل کردند. لطفا به خانواده‌های آن‌ها اطلاع دهید».


ادامه مطلب
[ سه شنبه 21 آبان 1398برچسب:سرلشکر شهید غلامرضا چاغروند,ارتش جمهوری اسلامی ایران,دفاع مقدس, ] [ 14:38 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
جزئیات محاکمه شبکه خانوادگی فساد در واردات روغن
آغاز محاکمه شبکه خانوادگی فساد در واردات روغن

دادگاه رسیدگی به پرونده «تیمور عامری» و چند متهم اقتصادی دیگر در شعبه یک دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی به ریاست قاضی موحد آغاز شد.

به گزارش مشرق، دادگاه رسیدگی به پرونده تیمور عامری و چند متهم دیگر در شعبه یک دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی، به ریاست قاضی موحد آغاز شد.

تیمور عامری برکی، متهم این پرونده  از تاریخ ۹۷.۸.۲۹ به دلیل معاونت در اخلال ارزی به صورت شبکه‌ای و سازمان‌یافته در حد کلان در بازداشت است.

طبق گزارش ها ۴ تن از متهمان متواری هستند و به علت نامعلوم بودن مکان‌شان امکان ارسال احضاریه برای آنها وجود نداشته است.

بیشتر بخوانید:

متهمان فساد و سوءمدیریت سنگ‌ کارگران را به سینه می‌زنند!


ادامه مطلب
[ سه شنبه 21 آبان 1398برچسب:فساد در واردات روغن,, ] [ 14:29 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
پاسخ آمریکا به درخواست عربستان برای حمله نظامی به ایران
پاسخ آمریکا به درخواست عربستان برای حمله نظامی به ایران

ایسنا نوشت: رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: سپر امنیتی کشور باید ضمن به رسمیت شناختن اعتراضات مردمی ناشی از فشار اقتصادی دشمن، صف دشمن را از خودی تفکیک کند.

سردار جلالی صبح امروز (سه شنبه) در کنفرانس پدافند غیرعامل در وزارت کشور با اشاره به اینکه امروز درگیر یک نزاع جدی با آمریکا هستیم، اظهار کرد: در سال ۹۸فاصله خاکریز ایران و آمریکا کم شده و به هم نزدیک شدند. رویکرد آمریکا جنگ ترکیبی است یعنی  همه مولفه های قدرت خود را علیه ما به کار گرفته است.

وی ادامه داد: این جنگ ترکیبی و هوشمند در عرصه های مختلف است. این جنگ براساس نقاط ضعف طرف مقابل تنظیم می شود. در مقابل سه رویکرد در سال۹۷ در برابر ما بود یعنی مذاکره، وادادگی و مقاومت. رهبری فرمودند رویکرد مقاوت فعال را دنبال کنیم و اشاره کردند نه جنگ می شود و نه مذاکره. استراتژی مقاومت فعال یعنی استفاده هم افزا از همه مولفه های قدرت خود علیه دشمن.

اهم اظهارات سردار جلالی به شرح زیر است:

* ما در عرصه نظامی توانستیم پاسخ قاطعی به دشمن داده و پهپاد دشمن را ساقط کردیم. با این پاسخ، بازدارندگی جدید در منطقه ایجاد شد. آمریکا به این نتیجه رسید که قادر نیست هیچ پاسخ نظامی به ایران بدهد. عربستان و امارات و رژیم صهیونیستی هم متوجه شدند که آمریکا توان دفاع از خودش را ندارد. مدتی بعد آمریکا در پاسخ عربستان که خواهان حمله به ایران بود، گفت به ما حمله نشده است که به ایران حمله کنیم. این یعنی موازنه امنیتی جدید در منطقه و حضور یک قدرت منطقه ای یعنی ایران.


ادامه مطلب
[ سه شنبه 21 آبان 1398برچسب:ایران, امریکا,عربستان,پدافند غیرعامل, ] [ 13:49 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
ایرانی‌ها آمریکا را به برجام بازمی‌گردانند


پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

استاد علوم سیاسی دانشگاه بوستون سیاست خارجه ترامپ را عامل انزوای آمریکا دانست و گفت: پیشنهادم به ایران این است که منتظر خروج ترامپ از کاخ سفید بماند، این اتفاق به زودی رخ خواهد داد. من کاهش تعهدات ایران را واکنشی به فشارهای ترامپ می‌دانم اما از ایران می‌خواهم گام بعدی کاهش تعهدات خود را اجرایی نکند و صبر کند.
نتا کراوفورد، (Neta C. Crawford) استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه بوستون است. وی به صورت تخصصی در حوزه‌های علوم سیاسی، روابط بین‌الملل و سیاست خارجه تحقیق و بررسی کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد تنش‌ها در منطقه بیان کرد.
این استاد دانشگاه در ابتدا در مورد سیاست خارجه ترامپ گفت: می‌توانم بگویم که به نظر می‌رسد سیاست خارجی ترامپ باعث انزوای آمریکا و کاهش اعتبار ایالات متحده شده است.
وی افزود: ترامپ خواهان رویکردی تندرو و جنگ‌طلبانه دارد و این ویژگی در او نهادینه شده است. توهین و تهدید در سیاست خارجی ترامپ نهادینه شده و باعث شده است تنش‌ها افزایش یابد و سیاست خارجه غلط وی را با شکست مواجه کند. او نمی‌تواند رویه خود را تغییر دهد ترامپ یک جنگ‌طلب است و صحبت‌هایی که از مذاکره و صلح می‌کند قابل اعتماد نیست. 
کراوفورد در ادامه در مورد شخصیت ترامپ گفت: ترامپ رئیس‌جمهوری ضعیف است. در سیاست خارجه به شدت بد عمل کرده است. همین موضوع باعث شده است که اکنون با مشکلات داخلی و استیضاح نیز مواجه شود.
این استاد دانشگاه بوستون همچنین خاطرنشان کرد: من پیشنهادم به ایران این است که منتظر خروج ترامپ از کاخ سفید بماند، این اتفاق به زودی رخ خواهد داد. من کاهش تعهدات ایران را واکنشی به فشارهای ترامپ می‌دانم اما از ایران می‌خواهم گام بعدی کاهش تعهدات خود را اجرایی نکند و صبر کند.

کراوفورد تاکید کرد: من معتقدم ایران باید تعامل خود را با اروپا حفظ کند لازمه این تعامل این است که ایران غنی‌سازی نداشته باشد پس بهتر است ایران دست از کاهش تعهدات برجامی بردارد.

وی در مورد مذاکره با آمریکا و آینده روابط ایران و آمریکا گفت: معتقدم ایران و آمریکا بالاخره با یکدیگر مذاکره می‌کنند و این اتفاق در آینده با روی کار آمدن دولت جدید رخ خواهد.

استاد دانشگاه بوستون با بیان اینکه من معتقدم رئیس‌جمهور جدید آمریکا می‌تواند با ایران مذاکره کند و پیش‌بینی من این است که رئیس‌جمهور بعدی به برجام باز خواهد گشت و برجام از بین نخواهد رفت. اگر ایران صبر کند و تعهدات برجامی‌اش را زیر پا نگذارد، می‌تواند در نهایت آمریکا را به برجام بازگرداند.

[ سه شنبه 7 آبان 1398برچسب:ایران,امریکا, برجام, ] [ 15:2 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
پیام تبریک امیرحیدری برای سالروز تاسیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش

پیام تبریک امیرحیدری برای سالروز تاسیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش

امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش

امیر سرتیپ کیومرث حیدری در پیامی سالروز تاسیس عقیدتی سیاسی ارتش را تبریک گفت.

به گزارش ایسنا،‌ متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

حضور مجموعه‌ای به نام عقیدتی  سیاسی در نیروهای مسلح، یکی از الهامات الهی و از برکات پروردگار بر امام بزرگوار ما بود. (مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی)

سازمان عقیدتی سیاسی ارتش به پشتوانه غنی فکری و معنوی روحانیت معزز توانسته است در عرصه های مختلف از ارزش های انقلاب اسلامی جانانه دفاع کند و در  جهت ارتقای سطح کاری و معنویت کارکنان ارتش گام بردارد.

اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و خاطره معمار کبیر انقلاب که با تدبیر نورانی خود  سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران را بنیان نهاد، 24 مهر ماه سالروز تاسیس سازمان عقیدتی سیاسی  را خدمت روحانیون فرهیخته  و کارکنان ولایی این سازمان مقدس که جهادگران عرصه های  بصیرت و هادیان سیاسی هستند تبریک عرض نموده و توفیقات روز افزونشان را در انجام این رسالت خطیر در ظل توجهات حضرت بقیه الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه) و پیروی از تدابیر امام خامنه‌ای(مدظله العالی) از خداوند متعال مسئلت می نمایم.

[ سه شنبه 7 آبان 1398برچسب:ارتش جمهوری اسلامی ایران,نیروی زمینی ارتش, امیر حیدری, ] [ 14:38 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
ارتش سوریه به مرز رسید، پرچم سوریه مقابل چشمان ترکیه برافراشته شد+ عکس

کد خبر:917321

تاریخ خبر:۱۳۹۸/۰۸/۰۷ ۰۷:۰۲:۱۷

ارتش سوریه به مرز رسید، پرچم سوریه مقابل چشمان ترکیه برافراشته شد+ عکس

ارتش سوریه پس از حضور در مرز ترکیه پرچم کشورشان را به اهتزاز درآوردند.

به نقل از شبکه العالم، گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد ارتش سوریه پس از استقرار در درباسیه در شمال شرقی الحسکه، نزدیک مرز‌های ترکیه، یگان‌های رزمی خود را به عامودا اعزام کرد. عامودا در ۳۰ کیلومتری شرق درباسیه قرار دارد. علاوه بر این نیرو‌های ارتش سوریه پس از  گذر از ده‌ها روستا و منطقه خود را به مرز‌های ترکیه در حومه شمال شرقی راس العین رساندند.  

پرچم سوریه پس از سال‌ها جنگ در مرز‌های ترکیه به اهتزاز در آمد. ارتش سوریه خود را به حومه شمال شرقی راس العین رساند و علاوه بر این وارد شماری از روستا‌ها در حومه جنوب شرقی راس العین شد و در آنجا مستقر شد. ارتش سوریه پیش از آن وارد ۱۱ روستای دیگر نیز در محور راس العین - تل تمر شده بود. در همین حال درگیری‌هایی بین ارتش  سوریه و ترکیه در حومه راس العین روی داد.

نیرو‌های سوریه دموکراتیک اعلام کردند بر اساس توافق آنکارا و مسکو از مناطق مرزی به میزان ۳۲ کیلومتر عقب نشینی می‌کنند تا نیرو‌های مرزی سوریه به جای آن‌ها مستقر شوند. رسانه‌های سوری اعلام کردند ۴۵ خودروی نظامی سنگین نیرو‌های سوریه دموکراتیک از منطقه سنجق سعدون نزدیک عامودا عقب نشینی و به سمت جاده بین المللی که به الحسکه منتهی می‌شود حرکت کردند.

در ادامه گزارش با اشاره به استقبال دمشق از عقب نشینی نیرو‌های سوریه دموکراتیک که با هماهنگی مستقیم ارتش سوریه انجام شده است افزود: منابع وزارت خارجه سوریه اعلام کردند این عقب نشینی بهانه اصلی ترکیه برای تجاوز به سوریه را از این کشور می گیرد. این منابع افزودند به طور کلی اوضاع میدانی به خصوص پس از اعلام کشته شدن یکی از نظامیان ترکیه و زخمی شدن پنج نفر دیگر در حمله موشکی در راس العین که گفته می‌شود، کار کرد‌ها بوده است، اوضاع ناپایدار است. مرکز دیده بان مخالفان سوری نیز از کشته شدن ۱۵ فرد مسلح در درگیری نیرو‌های تحت حمایت ترکیه و کرد‌ها در حومه شمال غربی الحسکه خبر داد. به این ترتیب باب همه احتمالات در شمال سوریه باز است.

خبرگزاری رسمی سوریه سانا، تصاویری از استقرار یگان‌های ارتش سوریه در شهر الدرباسیه در حومه شمال شرقی استان الحسکه در میان استقبال مردم منتشر کرد.

[ سه شنبه 7 آبان 1398برچسب:ارتش سوریه,ترکیه,شبه نظامیان کرد, ] [ 14:26 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
وزارت دفاع روسیه: ابوبکر البغدادی را ما کشته‌ایم نه آمریکایی‌ها

وزارت دفاع روسیه: ابوبکر البغدادی را ما کشته‌ایم نه آمریکایی‌ها

اقتصادنیوز: اسکای نیوز نوشت: در حالی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از روسیه،‌ ترکیه و عراق به دلیل حمایت‌شان از عملیات قتل ابوبکر بغدادی،‌ سرکرده داعش در حمله‌ای هوایی تشکر کرد، وزارت دفاع روسیه نسبت به اطلاعات درباره قتل بغدادی ابراز تردید و همچنین تکذیب کرد که هیچ کمکی به پرواز درآمدن هلی‌کوپترها و هواپیماهای آمریکایی در منطقه ادلب در شمال غرب سوریه کرده باشد.

 

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، وزارت دفاع روسیه می‌گوید، در حال بررسی صحت اطلاعاتی است که احتمال می‌دهد ابوبکر بغدادی در جریان یک حمله هوایی روسیه در ماه مه در نزدیکی شهر رقه، پایگاه اصلی داعش، کشته شده باشد.

بر اساس بیانیه‌ای که روی فیسبوک وزارت دفاع روسیه منتشر شده، این حمله زمانی صورت گرفته که نیروهای این کشور در سوریه، اطلاعاتی مبنی بر تشکیل جلسه‌ای از رهبران داعش در آن منطقه دریافت کرده بودند.

این بیانیه می‌گوید این حمله در اولین دقایق روز ۲۸ ماه مه و زمانی انجام شد که شناسایی اولیه هواپیماهای بدون سرنشین روسیه محل و زمان تشکیل جلسه را تایید کرده بودند.

پیش از این نیز گزارش‌های تایید نشده‌ای در مورد کشته شدن رهبر داعش منتشر شده بود اما دو روز قبل گزارش دیگری از زنده بودن وی در منطقه‌ای در مرز سوریه و عراق حکایت می‌کرد.

بیانیه وزارت دفاع روسیه در مورد تحقیق مجدد خود پیرامون صحت خبر کشته شدن رهبر داعش می‌گوید: مطابق با اطلاعاتی که از کانال‌های مختلف بررسی شده، ابوبکر بغدادی در جلسه‌ای که مورد حمله قرار گرفته حضور داشته است.

با این حال به گزارش رویترز، ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا گفته است، نمی‌تواند گزارش روسیه درباره کشته شدن بغدادی را تایید کند.

وزارت دفاع روسیه افزود، بر این باور است که در حمله ۲۸ ماه مه، تعداد دیگری از فرماندهان ارشد داعش همراه حدود ۳۰ فرمانده منطقه‌ای و ۳۰۰ مامور محافظ نیز کشته شده‌اند.

بر اساس این گزارش، موضوع جلسه فرماندهان داعش که در حومه جنوبی رقه یعنی مرکز فرماندهی این گروه برگزار شده و مورد حمله جنگنده‌ای روسیه قرار گرفته، بحث و بررسی راه‌های عقب نشینی از شهر رقه بوده است.

مقامات نظامی روسیه می‌گویند زمان و مکان حمله به این جلسه را قبلا به اطلاع آمریکا رسانده بودند.

[ دو شنبه 6 آبان 1398برچسب:روسیه ,امریکا, ابوبکر بغدادی,داعش,سوریه, ] [ 14:43 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
فرمانده ارتش ایران به تهدیدات وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی واکنش نشان داد.

فرمانده ارتش ایران به تهدیدات وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی واکنش نشان داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از افکارنیوز، امیر سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش ایران در جمع خبرنگاران در مورد تهدیدات وزیر مشاور در امور خارجه عربستان در مورد ایران پیرامون حمله به پالایشگاه آرامکو گفت: بحثی که به ما نظامی ها مربوط می‌شود اگر کسی به آب و خاک این کشور نگاه چپ کند با راهبرد 10 بر 1 مواجه خواهند شد.

وی افزود: ما برای کشوری که از یک جایی کم آورده و شکست خورده است؛ پاسخی نخواهیم داشت.

سرلشکر موسوی افزود: سیاست‌های آنها در مقابل یمنی‌ها شکست خورده است. یمنی که 5 سال است هرگونه بلایی به آن تحمیل شده و حتی نگذاشتند یک چوب کبریت وارد آن کشور شود. اگر کشور شکست خورده‌ای مانند عربستانی درباره ما اظهار نظر کرد؛ پاسخی به او نخواهیم داد.

شایان ذکر است که عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با اتهام زنی علیه تهران اعلام کرد که تمامی گزینه ها از جمله گزینه نظامی علیه ایران امکان پذیر است. 

[ یک شنبه 5 آبان 1398برچسب:فرمانده ارتش امیر موسوی ,تهدیدات منطقه خاورمیانه, ] [ 16:41 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
هلاکت سرکرده داعش تایید شد

 

 

هلاکت سرکرده داعش تایید شد

خبرنگار شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز علاوه بر تایید هویت جسد سرکرده داعش ادعا کرد که او حین منفجر کردن جلیقه انفجاری‌اش کشته شده است.

 

به گزارش خبرگزاری مهر، «جنیفر گریفین» (Jennifer Griffin) خبرنگار شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز امروز یکشنبه ادعا کرد که هویت جسد ابوبکر بغدادی سرکرده گروهک تکفیری- تروریستی داعش مورد تایید قرار گرفته است.

خبرنگار شبکه تلویزیونی فاکس نیوز در این خصوص در پیامی توئیتری نوشت: یک منبع ارشد نظامی آمریکا اعلام کرد که ابوبکر بغدادی در حمله آمریکا کشته شد. هویت البغدادی تایید شده است. آزمایش دی‌اِن‌اِی این موضوع را ثابت کرده است.

مطابق با این توئیت، منبع ارشد نظامی آمریکا در این خصوص به خبرنگار شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفته است: ما مدت‌ها بود که به اختفای البغدادی در ادلب شک کرده بودیم.

وی در توئیت دیگری در این باره اضافه کرد: به من گفته شده است که بین ۵۰ تا ۷۰ نفر از نیروهای ارتش آمریکا و حدود ۶ فروند بالگرد در این عملیات برای هدف قرار دادن بغدادی شرکت داشتند. وی هنگامی که جلیقه انفجاری خود را منفجر می کرد، کشته شد.

 

[ یک شنبه 5 آبان 1398برچسب:, ] [ 16:29 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
چگونه ممکن است امام زمان (عج) در سن ۵ سالگی امام شوند؟

چگونه ممکن است امام زمان (عج) در سن ۵ سالگی امام شوند؟

چگونه ممکن است امام زمان (عج) که بعد از شهادت امام حسن عسکری (ع) پنج ساله بودند امام شوند و کودکی پنج ساله پیشوایی مسلمین را به عهده بگیرند؟ «پیشوایی به کوچکی و بزرگی نیست، بلکه مربوط به قابلیت‌ها و استعدادهاست رهبری و پیشوایی امت در کودکی که سهل، حتی در نوزادی، هم امکان دارد و هم واقع شده است داستان حضرت عیسی علیه السلام شاهد بر این سخن که در قرآن می‌فرماید: "فَأَشارَتْ إِلَیْهِ قالُوا کَیْفَ نُکَلِّمُ مَنْ کانَ فِی المَهْدِ صَبِیّاً * قالَ إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتانِیَ الکِتابَ وَجَعَلَنِی نَبِیّاً".[۱] آیا سندی محکم‌تر از قرآن وجود دارد؟



یا صاحب الزمان

پاسخ تفصیلی:

اولاً: اگر در اخبار اهل بیت علیهم السلام تأمل شود معلوم می‌شود که مقام نبوت و امامت یک مقام ظاهری ناچیز نیست که هر کسی صلاحیت آن را داشته باشد بلکه نبوت مقام ارجمندی است که شخص واجد آن مقام با حق تعالی ارتباط و اتصال داشته از افاضات و علوم عوالم غیبی برخوردار می‌شود، احکام و قوانین الهی بر باطن و قلب نورانی‌اش وحی و الهام می‌گردد و طوری آنها را دریافت می‌کند که از هر گونه خطا و اشتباهی معصوم است. همین‌طور ولایت و امامت مقام بزرگی است که واجد آن مقام به طوری احکام خدایی و علوم نبوت را تحمل و ضبط می‌کند که خطا و نسیان و عصیان در ساحت وجود مقدسش راه ندارد و همواره با عوالم غیبی مرتبط بوده و از افاضات و اشراقات الهی بهره مند می‌گردد. بواسطه علم و عمل پیشوا و امام انسانیت و نمونه و مظهر دین و حجت خداوندی است، معلوم است که هر کسی قابلیت و استعداد احراز این مقام شامخ را ندارد بلکه باید از حیث روح در مرتبه اعلای انسانیت باشد تا لیاقت ارتباط با عوالم غیبی و دریافت علوم و ضبط آنها را واجد باشد و از حیث ترکیبات جسمانی و قوای دماغی در کمال اعتدال باشد تا بتواند حقایق عالم هستی و افاضات غیبی را بدون خطا و اشتباه به عالم الفاظ و معانی تنزل دهد و به مردم ابلاغ کند پس پیغمبر و امام از حیث آفرینش ممتازند و به واسطه همین استعداد و امتیاز ذاتی است که خداوند متعال آنان را به مقام شامخ نبوت و امامت انتخاب می‌کنند، این امتیاز از همان اوان کودکی در وجود آنها موجود است لکن هر وقت که صلاح بود و شرایط موجود شد و مانعی در کار نبود آن افراد برجسته رسماً به مقام و منصب نبوت و امامت معرفی می‌شوند این انتخاب و نصب ظاهری چنانکه گاهی بعد از بلوغ یا در زمان بزرگی انجام می‌گیرد ممکن است در ایام کودکی تحقق پذیرد.

ادامه مطلب
[ جمعه 16 شهريور 1397برچسب:, ] [ 22:43 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
شبهه‌ای درباره محل سکونت امام زمان(عج)

شبهه‌ای درباره محل سکونت امام زمان(عج)

امام زمان(عج) کجا زندگی می‌کند؟

پاره‌ای از روایات کافی، شهری را که او در آن مخفی شده است، ذکر کرده‌اند: «صاحب این امر ناگریز غیبتی خواهد داشت و ناگریز در غیبتش کناره‌گیری خواهد داشت و "طیبه"، منزل خوبی است.» این روایت به این‌که او در مدینة منوره مخفی می‌شود، اشاره دارد؛


 
سرداب
 
یکی از کتاب‌هایی که به تازگی در نقد باورهای شیعه و از جمله اندیشۀ مهدویت توسط یکی از وهابیون معاصر نوشته شده است، کتاب اصول مذهب الشیعة الامامیة الاثنی عشریة؛ نوشتۀ دکتر ناصر القفاری است. این کتاب در میان وهابیون شهرت خاصی یافته و از این‌رو شایسته است به شبهات آن به دقت پاسخ داد شود.

هدف اصلی نویسنده، القای وجود تناقض در روایات مربوط به مکان زندگی امام مهدی(عج) است؛ او روایات شیعه که به مکان‌های مختلفی برای زندگی زندگی امام زمان اشاره دارد را دال بر تناقض‌گویی شیعه می‌داند؛ به همین جهت اصل وجود امام عصر را انکار می‌کند.

ادامه مطلب
[ جمعه 16 شهريور 1397برچسب:, ] [ 22:26 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
نوری که از صورت شهید به آسمان می‌تابید

نوری که از صورت شهید به آسمان می‌تابید

غلامرضا در حیاط خانه خوابیده بود که یکدفعه همسرش با حالت پریشانی او را بلند کرد و بهش گفت که از صورت تو نور به آسمان می‌تابد...
 

شهید «غلامرضا احمدی»

 «شهادت»، مرگ انسان‌های زیرک و هوشیار است که نمی‌گذارند این جان، ارزان از دست‌شان برود و چه نیکو گفت شهید آوینی «شهادت هنر مردان خداست». بی شک شهدا علاوه بر مقامات رفیع معنوی، مشعل‌دار پیروزی، آزادی و استقلال ملت هستند؛ همان هدایت‌کنندگانی که تا همیشه بر تارِک تاریخ می‌درخشند.

جامعه قرآنی کشور در دیدار اخیر خود با خانواده معظم شهدا که به‌صورت هفتگی برگزار می‌شود، به دیدار خانواده معظم و معزّز شهید «غلامرضا احمدی» رفتند تا ضمن ادای احترام به مقام شامخ این شهید والامقام، با خانواده این عزیز سفرکرده گفت و گو کنند.

ادامه مطلب
[ سه شنبه 5 تير 1397برچسب:, ] [ 15:54 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
رحمتی که ابلیس هم به آن طمع می‌کند

رحمتی که ابلیس هم به آن طمع می‌کند

خدای عزیز، رحمتش را با برپا شدن قیامت پخش می‌کند تا جایی که «حتی یطمع ابلیس فی رحمته» ابلیس هم شاد و امیدوار می‌شود به این که خدا می‌بخشد.
 
 
رحمت خدا

قرآن مجید آیه‌ای که رحمت را مطرح کرده از فوق‌العاده‌ترین آیات کتاب خداست و نظیرش در قرآن مجید کم است. علتش هم این است که پروردگار رحمت خودش را به تناسب جهان، انسان‌ها، گنجایش‌ها، اندازه عقول، اندازه ارواح، ظرفیت مکلفین مطرح کرده است. دانایی به این حقیقت انسان را از این که ایراد بگیرد که چرا رحمت گوناگون مطرح شده حفظ می‌کند یعنی غیر از آیات قرآن، دعاها، روایات و زیارت‌ها اگر انسان به نکات آگاه باشد دچار شک و ایراد و اشکال نخواهد شد.

ادامه مطلب
[ چهار شنبه 30 خرداد 1397برچسب:, ] [ 16:11 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
ولایت فقیه و نقش آرای مردم

ولایت فقیه و نقش آرای مردم

ولایت فقیه در اداره نظام حکومتی، همانند منصب قضاء و سمت مرجعیت وی، از طرف شارع مقدس تعیین شده است و پذیرش مردم در مرحله اثبات مؤثر است؛ نه در اصل ثبوت؛ یعنی همان‌طور که فقیه جامع ‌شرایط افتاء، دارای سمت فتوا دادن است، خواه کسی مرجعیت او را بپذیرد و خواه نپذیرد
 
ولی فقیه

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم و ایاه نستعین

1. هدایت هر موجودی مناسب با کیان خاص اوست، و چون موجودها از لحاظ درجه وجودی یکسان نیستند، پرورندگان آن‌ها نیز همتای هم نخواهند بود.

پرورش صنایع معدنی و هم‌چنین گیاهان و پرندگان و سایر جانوران، همتای پرورش جامعه بشری نبوده، قوانین حاکم بر آن‌ها یکسان نیست.

ادامه مطلب
[ سه شنبه 29 خرداد 1397برچسب:, ] [ 1:18 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
آیا شخص بی‌حجاب، بی‌عفت است؟

آیا شخص بی‌حجاب، بی‌عفت است؟

سروش معتقد است؛ نباید تصور شود شخص بی‌حجاب، شخص بی‌عفتی است؛ چون اصلاً حجاب ربطی به عفت ندارد: «حجاب یک حکم دینی و تا حدود زیادی هم هویتی است؛ حجاب و عفت را باید کاملاً از همدیگر جدا کرد. اما ....

 
آیا شخص بی‌حجاب، بی‌عفت است؟

دکتر سروش با پذیرش حکم دینی حجاب، معتقد است حجاب، نوعی پوشش است و این امر مانند نوع غذا پختن یک قوم، یک مسئله هویتی نیز هست. پس نباید تصور شود شخص بی حجاب، شخص بی عفتی است؛ چون اصلاً حجاب ربطی به عفت ندارد: «حجاب یک حکم دینی و تا حدود زیادی هم هویتی است؛ یعنی مبادا تصور شود شخص بی حجاب شخص بی عفتی است. اصلاً حجاب ربطی به عفت ندارد. این دو را باید کاملاً از همدیگر جدا کرد.»

ادامه مطلب
[ دو شنبه 21 خرداد 1397برچسب:, ] [ 19:1 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
چه کسانی زمان ظهور را پیش‌بینی می‌کنند؟

چه کسانی زمان ظهور را پیش‌بینی می‌کنند؟

اعتقاد مهدویت در شیعه نیز از این امر مبرا نیست، باور مهدوی مانند هر اعتقاد دیگر از آفت و آسیب در امان نیست و نخواهد ماند. اگر در زمان مناسب و به موقع آن را هرس ننماییم، اعتقادات هرز، این تفکر ناب را مورد خدشه قرار خواهند داد.
 
 
Image result for ‫ظهور امام زمان‬‎
 
وجود تنش، تزاحم افکار و کشمکش های روحی  در جهان امروز بشر را بر آن داشته تا به طناب های پوسیده نیز برای نجات خویش دست اندازی کند. یکی از آموزه های زیبا و بسیار مهم در اندیشه ادیان جهان اعم از ابراهیمی و غیر ابراهیمی وجود منجی برای نجات  جهان از ظلمت و تاریکی است. او که با بر کندن ظلم و فساد و تباهی مدینه فاضله ای را رقم خواهد زد و انسان را به کمال الهی سوق خواهد داد. این اعتقاد و باور آنچنان شوقی در بین افراد ایجاد کرده که افراد بشر برای رسیدن به این آسایش و درک جهانی این چنینی خود را به هر دست آویزی متصل می کنند .

امام صادق علیه السلام به محمد بن مسلم نیز فرمودند : ای محمد هر کس از جانب ما به تو خبر دهد که وقتی برای ظهور تعیین کرده ایم، بی مهابا و ترس او را تکذیب کن!! زیرا ما برای هیچ کس وقت تعیین نمی کنیم.


ادامه مطلب
[ دو شنبه 24 ارديبهشت 1397برچسب:, ] [ 22:37 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
پاداش آنها که برای امام عصر(عج) قلم می زنند

پاداش آنها که برای امام عصر(عج) قلم می زنند

بهشت دارای هشت در است که یکی از آنها مخصوص اهل قلم می باشد، آنان (اهل قلم) بهترین پیروان ما از بین شیعیان جهان هستند.

اهل قلم


امام رضا(ع) فرمود: «خداوند از آنان خشنود باشد.» «بهشت دارای هشت در است که یکی از آنها مخصوص اهل قلم می باشد، آنان (اهل قلم) بهترین پیروان ما از بین شیعیان جهان هستند، خداوند سبحان محبت و دوستی ما را در سرشت آنان قرار داده است.»


ادامه مطلب
[ جمعه 14 ارديبهشت 1397برچسب:, ] [ 15:51 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
«شیخ صدوق» محدثی که پیکرش بعد از 800 سال سالم بود
کتابی که به سفارش امام زمان علیه السلام نوشته شد ابن بابویه معروف

«شیخ صدوق» محدثی که پیکرش بعد از 800 سال سالم بود

در عهد فتحعلی شاه قاجار در حدود 1238 هجری، مرقد شریف شیخ صدوق(ره) که در اراضی ری قرار دارد، از کثرت باران خراب شد. در این هنگام بود که پیکر سالم «رئیس المحدّثین» پس از 800 سال خودنمایی کرد.

 

«شیخ صدوق»


در مورد زمان دقیق و محل تولد او چندان نمی‌دانیم، اما با توجه به این‌که پدرش مرجع مردم قم و اطراف آن بوده شکی نیست که در این شهر بزرگ شده است. به نوشتة نجاشی و دیگر معاصرانش، پدر او، که از داشتن فرزند ناامید شده بود، در نامه‌ای به امام زمان او را واسطه قرار داد تا در این باره دعا کند. استجابت این دعا بود که او را صاحب فرزندی کرد که محمد نام گرفت. ابن بابویه خود به این مطلب افتخار می‌کرده است.(1)

ادامه مطلب
[ جمعه 14 ارديبهشت 1397برچسب:, ] [ 15:48 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه