سرزمین لاله ها

سیاسی ، فرهنگی ، ورزشی،اجتماعی.نظامی

آیا حیوانات در روز قیامت محشور می شوند؟

 

بین علمای اهل فن اختلاف است و گروهی قائلند به این که قیامت مخصوص جنّ و انس است و حیوانات در قیامت محشور نخواهند شد؛ لیکن بر اساس ظاهر بعضی آیات و روایات مشهور بین بزرگان و مفسران این است که حیوانات هم مثل انسان ها در قیامت مبعوث گردیده و به اندازة درک و شعورشان جزاء داده خواهند شد.
 

عقیق:پاسخ به سؤالات و شبهات موجود در جامعه از وظایف مراکز حوزوی و دینی است که این خبرگزاری در شماره های گوناگون به ارائه برخی از پرسش ها و شبهات و پاسخ های آن، برگرفته از «مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم» خواهد پرداخت.

 

- سؤال

چه حیواناتی وارد بهشت می شوند و صاحبان آنها چه کرده اند که اینها وارد بهشت می شوند؟

 

- پاسخ

لازم است قبل از پاسخ به  سؤال به عنوان مقدمه  به این نکته توجه کرد که: آیا حیوانات در قیامت محشور می شوند یا نه؟ و آنگاه ورود آنها به بهشت چگونه است؟

در پاسخ به سؤال اول باید گفت در خصوص این مسئله بین علماء اهل فن اختلاف است، گروهی قائلند به این که قیامت مخصوص جنّ و انس است و حیوانات در قیامت محشور نخواهند شد لیکن بر اساس ظاهر بعضی آیات و روایات مشهور بین بزرگان و مفسران این است که حیوانات هم مثل انسان ها در قیامت مبعوث گردیده و به اندازة درک و شعورشان جزاء داده خواهند شد  .

و صریحترین آیه که این منظور را می رساند آیة ۳۸ از سورة انعام می باشد: «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ یَطِیرُ بِجَناحَیْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثالُکُمْ ما فَرَّطْنا فِی الْکِتابِ مِنْ شَیْ‏ءٍ ثُمَّ إِلی رَبِّهِمْ یُحْشَرُونَ».

دابّه به معنای همة جنبندگان روی زمین است و طائر به هرگونه پرنده ای گفته می شود.

 

بنابراین، آیة شریفه از یک رستاخیر عمومی برای تمام موجودات زنده خبر داده و می فرماید:  هیچ جنبده ای در زمین و هیچ پرنده ای که با دو بال خود پرواز می کند نیست مگر اینکه امت هایی همانند شما هستند، ما هیچ چیز را در این کتاب فروگذار نکردیم، سپس تمام آنها به سوی خداوند در رستاخیز جمع می شوند. »

 

به عقیدة بیشتر مفسران ضمیر «هم» در عبارت ثم الی ربهم به انواع و اصناف جنبندگان و پرندگان بر می گردد و به این ترتیب قرآن برای همة موجودات جنبنده قائل به رستاخیز شده است. [۱]

 

در روایات متعددی هم به رستاخیز حیوانات اشاره شده است از جمله:

از ابوذر نقل شده  که می گوید، ما خدمت پیامبر ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ بودیم که در پیش روی ما دو بُز به یکدیگر شاخ زدند، پیامبر اکرم ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ فرمود: می دانید چرا اینها به یکدیگر شاخ زدند؟ حاضران عرض کردند: خیر! پیامبر ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ فرمود: لیکن خداوند می داند و به زودی در میان آنها داوری خواهد کرد. [۲]

و در حدیث دیگری از پیامبر ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ نقل شده   که فرمود: «استفرهوا ضحایاکم فاِنّها مَطایاکم علی الصراط»؛ به حیوانات قربانی (حیواناتی که در راه خداوند ذبح کرده می شوند) نیکی و احسان کنید زیرا آنها وسیله عبور شما از صراط هستند. [۳]

و هم چنین روایات دیگری وجود دارند که حکایت از رستاخیز حیوانات می کنند ـ بطوری که هر حیوانی که مورد ستم و ظلم واقع شده باشد چه از جانب صاحبش و یا از طرف حیوانات دیگر، در قیامت به حقوق او رسیدگی می شود، که در ذیل آیة شریفة سورة انعام، حدیثی از پیامبر اکرم ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ نقل شده است که بعض از مفسرین هم آن را نقل کرده اند که فرمود: خداوند تمام این جنبندگان را روز قیامت بر می انگیزاند و قصاص بعضی را از بعض می گیرد، حتی قصاص حیوانی را که شاخ نداشته و دیگری بی جهت به او شاخ زده است از او خواهد گرفت. [۴]

از مطالبی که از ظاهر آیات و روایات فهمیده می شود این است که اجمالاً می توان وجود رستاخیز را برای حیوانات اثبات کرد.

 

امّا در پاسخ بخش دوّم سؤال که چه حیواناتی به بهشت می روند؟ باید گفت: اینکه بعد از قیامت عاقبت کار حیوانات به کجا می رسد، آیا به بهشت می روند؟ یا به جهنم... یا نابود می شوند؟ و در قیامت فقط برای احقاق حق محشور می شوند، در این باره دلیل روشنی از آیات و احادیث معتبر در دسترس نیست و باید گفت و الله العالم.

 

گرچه در همین مورد هم روایاتی وجود دارد لیکن نمی توان بطور قطع به آنها استناد کرد، از جمله:

قال الصادق ـ علیه السّلام ـ : «اَیُّ بعیر حج علیه ثلاث حجج یجعل من نعم الجَنّة. »

( : امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: کسی که با شتری سه بار به حج شرفیاب شود مرکبش بهشتی خواهد بود.)[۵]

 

قال رسول الله ـ صلّی اللّه علیه و آله و سلّم ـ : «اَنّ خیول الغزاة فی الدنیا خیو لهم فی الجَنَّة. »

(  اسبان عرصة جنگ (جنگهایی که برای اعتلای اسلام بوده است) اسبان بهشت خواهند بود.)[۶]

 

و همچنین روایات دیگری که در مورد سگ اصحاب کهف یا حمار بلعم باعورا و... نقل شده است.

 

و بر فرض صحت اسناد این روایات و اعتبار آنها، در می یابیم که بعضی از حیوانات که عمل ویژه ای در راه خدا از آنها سرزده و یا توسط صاحب خود، در راه خدا بکار گرفته شده اند وارد بهشت می شوند نه همة حیوانات.

در پایان ذکر یک نکته درخور توجه است:

 

از آنجا که قیامت و احوالات آن کلاً از دسترس عقل، حس و تجربة ما خارج است لذا اظهارنظر کردن در مورد جزئیات قیامت خارج از درک و عقل انسانهاست و برای این منظور باید تسلیم وحی شد و از اظهارنظر کردن بی مورد و احیاناً خرافی اجتناب کرد، تا در اخذ معارف دینی دچار لغزش و انحراف نشویم.

 

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

۱. تفسیر نمونه، جلد ۲۰، ص ۴۳۷ و جلد ۵، ص ۲۲۴ و جلد ۲۶، ص ۱۷۴.

۲. بدایة المعارف، جلد دوم، تألیف سید محسن خرازی، ص ۲۸۵.

۳. کتاب معاد، تألیف علی عراقچی همدانی، درس بیست و ششم.

 

پی نوشت ها:

[۱] . مکارم شیرازی، ناصر و جمعی از نویسندگان، تفسیر نمونه، انتشارات دارالکتب الاسلامیه، چاپ دوازدهم، ۱۳۶۸، ج۵، ص۲۲۱.

[۲] . طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، انتشارات دارالمعرفة، چاپ دوم، ج ۳ـ۴، ص۴۶۱.

[۳] . حر عاملی، وسائل الشیعه، انتشارات آل البیت، چاپ اول، ج۱۴، ص۲۰۹.

[۴] . مکارم شیرازی، ناصر و جمعی از نویسندگان، تفسیر نمونه، چاپ دوازدهم، ج ۵، ص۲۲۶.

[۵] . شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، انتشارات دارالکتب، ج۲، ص۱۹۱، ح۸۷۲.

[۶] . مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج ۶، ص ۱۳۰.

منبع:حوزه

[ دو شنبه 11 آذر 1398برچسب:, ] [ 2:23 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
از نقش غرضی در تضعیف ارتش تا اعدام افسران بعد از کودتای نوژه
از نقش غرضی در تضعیف ارتش تا اعدام افسران بعد از کودتای نوژه

یک فرمانده گردان تکاوارن نیروی دریایی در دوران جنگ معتقد است: تصمیماتی که پس از انقلاب، بدون توجه به وظیفه ارتش و موقعیتش برای ارتش گرفتند باعث تضغیف ارتش شده و زمینه برای حمله عراق به ایران فراهم کرد.

پوریا فیروزنژاد: هنوز هم وقتی صحبت از روزهای آغازین جنگ، خاصه ۳۱ شهریور ۵۹ می شود، این سوال مطرح است که «چرا ارتش در جلوگیری از حمله عراق به ایران ناتوان ظاهر شد» و هربار نیز یک انگشت اتهام به سوی سیدمحمدغرضی استاندار وقت خوزستان نشانه گرفته می شود. ادعایی که از قضا ارتشی های آن روزها مطرح می کنند و شاهد مدعا را هم اعدام برخی افسران ارتش لشکر ۹۲ اهواز می دانند که باعث تضعیف ارتش در اهواز و ناتوانی از مقابله با حمله عراقی ها شد.

ناخدا هوشنگ صمدی، فرمانده گردان تکاوران نیروی دریایی (کلاه‌سبزها) نیز که چندی پیش مهمان کافه خبر خبرگزاری خبرآنلاین بود در بخش از گفتگوی خود بازهم به این ماجرا اشاراتی کرد و غرضی را مقصر اصلی تضعیف لشکر زرهی ۹۲ اهواز دانست. او گلایه می کرد از برخی تصمیمات گرفته شده درباره ارتش آنهم در روزهای ابتدایی بعد از انقلاب که بیشتر این نهاد نظامی را تضعیف کرد.

او از شهید صیاد شیرازی هم حرف زد و تاکید داشت از زمانی که شهید صیاد شیرازی به فرماندهی کل ارتش رسید اختلافات بین دو نهاد نظامی ارتش و سپاه روز به روز کمتر شده و پیوندی بین این دو نهاد برقرار شد.

مشروح گفت‌وگوی خبرآنلاین با هوشنگ صمدی، فرمانده گردان تکاروان را در ادامه بخوانید: 

*****

ناخدا صمدی! شما در مصاحبه‌ای گفته بودید که ارتش از اول جنگ با استراتژی جلو می‌رفت و به دنبال این نبود که خودش را به کشتن بدهد. سپاه هم، ارتش را مورد نقد قرار می‌داد و فرماندهانش می‌گفتند که ارتشی‌ها فقط می‌خواهند که سور و سات جنگ فراهم بشود و همه چی فراهم باشد تا وارد جنگ بشوند و تعدادی ارتش را منفعل می‌دانستند، در این برهه این انتقاد را چقدر به ارتش وارد می‌دانید و اینکه آیا ارتش با توجه به دانشی که داشت نمیتوانست از سپاه استفاده بهتری بکند؟


ادامه مطلب
[ یک شنبه 26 آبان 1398برچسب:ارتش جمهوری اسلامی ایران,سپاه پاسداران,دفاع مقدس,جنگ تحمیلی,ناخدا صمدی,غرضی, ] [ 9:2 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
داستان جالب مسلمان شدن مردم اندونزی و فیلیپین

داستان جالب مسلمان شدن مردم اندونزی و فیلیپین

مسلمانان در گذشته برون گرا بودند و می خواستند دنیا را مسلمان و مردم را با اسلام آشنا کنند، اما امروز مسلمانان درون گرا شده اند تا حدی که یک نفر در آمریکا یک حرفی می زند و کتابی می نویسد و ما اینجا کتاب او را می گیریم و می خوانیم و به حرف های او گرایش پیدا می کنیم.
 
مدرسی

دیگران را جهنمی تصور نکنید آنها را مسلمان کنید

بنده یقین دارم این راهی که ما رفتیم اگر آن را جدی برویم ما را به بهشت می رساند و این همان صراط المستقیمی است که هر روز در نماز می گوییم. اما ما نمی توانیم بگوییم دیگران یقینا همه جهنمی هستند، چون جهنم دست ما نیست و حساب بقیه با کرام الکاتبین است و خدا هم بر موازین حکم می کند.

ادامه مطلب
[ سه شنبه 29 خرداد 1397برچسب:, ] [ 21:41 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
موضع امیرالمومنین(ع) در قبال خلفای سه‌گانه چه بود؟

تاریخ اسلام پس از پیامبر(ص)؛

موضع امیرالمومنین(ع) در قبال خلفای سه‌گانه چه بود؟

یکی از مهمترین سؤالات برهه زمانی پس از رحلت پیامبر(ص) این است که اساساً موضع امیر المؤمنین(علیه السلام) چه بود و آیا با خلفای مزبور تعاملی داشتند؟ و کیفیت این تعامل چگونه بوده؟
 
 

امام علی


پیامبر خدا(صلّی الله علیه و آله) در مقاطع گوناگون و به طور مکرّر به خصوص در واقعه تاریخی غدیر خم امیر المؤمنین(علیه السلام) را به عنوان خلیفه و جانشین پس از خود به همه مردم معرّفی کردند؛ امّا بر خلاف سفارشات ایشان، افرادی با نادیده گرفتن این وصایا و اعلام‌های عمومی، به خیال خود مصلحت اندیشی کرده و نظر خود را بر نظر خدا و رسول مقدم داشتند و طی یک فرآیند انتخاب گونه در سقیفه، ابوبکر را برگزیدند. 
حال یکی از مهمترین سؤالات آن برهه زمانی این است که اساساً موضع امیر المؤمنین(علیه السلام) چه بود و آیا از خلفای مزبور راضی بودند یا خیر؟ این مسأله در دو قسمت؛ اول، تصمیم بزرگ به خاطر اسلام. دوم، برخورد با خود خلفا، مورد بررسی قرار می گیرد. 

ادامه مطلب
[ پنج شنبه 24 خرداد 1397برچسب:, ] [ 16:11 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
برگزاری امتحان شفاهی در برزخ

برگزاری امتحان شفاهی در برزخ

بسیاری از افراد ترس و استرس آزمون های شفاهی و کتبی را تجربه کرده اند، در این بین بعضی آرزو می کنند که ای کاش پیش از ورود به جلسه امتحان، سؤالات به دستشان می رسید و یا به نوعی پرسش ها، لو می رفت و از آنها آگاه می شدند تا اینکه بهترین جواب ها را ارائه دهند.

برگزاری امتحان شفاهی در برزخ

بسیاری از افراد ترس و استرس آزمون های شفاهی و کتبی را تجربه کرده اند، در این بین بعضی آرزو می کنند که ای کاش پیش از ورود به جلسه امتحان، سؤالات به دستشان می رسید و یا به نوعی پرسش ها، لو می رفت و از آنها آگاه می شدند تا اینکه بهترین جواب ها را ارائه دهند. 


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 20 مهر 1396برچسب:, ] [ 12:37 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
شیخ ‌مشروطه به دار آویخته شد

شیخ ‌مشروطه به دار آویخته شد

 

در یکی از روزهای مرداد ماه ۱۲۸۸ هجری شمسی، شیخ‌فضل‌الله‌نوری، پرچمدار دفاع از مشروعیت جنبش مشروطه‌، به دار آویخته شد.

 

شیخ مشروطه به دار آویخته شد

حاج شیخ فضل الله نوری از بزرگترین علمای متنفذ ایران در قرن 13 و 14 ق. است. او فرزند ملاعباس كجوری بود و در ماه ذیحجه 1258ق در تهران به دنیا آمد. دروس مقدماتی را در تهران خواند و برای ادامه تحصیلات عازم عتبات گردید. وی از درس شیخ راضی نجفی استفاده برد و سپس به همراه دایی‌اش ـ محدث نوری‌ـ و در 1292ق به سامرا رفت و چند سال از درس میرزای شیرازی استفاده كرد، تقریرات او را نوشت و از شاگردان بارز میرزا به شمار می‌رفت‌.


ادامه مطلب
[ جمعه 20 مرداد 1396برچسب:, ] [ 15:42 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
جان باختگان راه مصدق

جان باختگان راه مصدق

 

«جمعیت نعش‌ها را که تعداد آن‌ها به ۲۰ می‌رسید در شرکت تلفن برده و از آنجا با چند استیشن به‌ سوی بیمارستان سینا حمل کردند. این ابراز هیجان در خیابان اکباتان مقارن ظهر خیلی شدید بود. پیراهن خونی زخمی‌شدگان و مقتولین را بر سر چوب‌ها کرده و فریاد می‌زدند این‌ها شهدای وطنند.»

جان باختگان راه مصدق

در روز ۳۰ تیر ۱۳۳۱ یک سال و ۴ ماه پس از به ثمر نشستن نهضت ملی صنعت نفت، مردم ایران با راهپیمایی در خیابان‌ها خواستار برکناری احمد قوام‌السلطنه و بازگشت دکتر محمد مصدق به پست نخست‌وزیری شدند.


ادامه مطلب
[ جمعه 20 مرداد 1396برچسب:, ] [ 15:35 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
کوفیان و تنها گذاشتن امام حسین سلام الله علیه

کوفیان و تنها گذاشتن امام حسین سلام الله علیه

 

 

چرا كوفیانی كه با‌‌آن همه شور و شوق از امام (ع) دعوت كرده بودند. امام(ع) را یاری نكرده بلكه علیه او جنگیدند؟ علل نامه نگاری كوفیان و دعوت گسترده آنها از امام حسین (ع) چه بود؟

 
امام حسین

پاسخ:

در آغاز باید به این نكته توجه داشت كه نامه نگاری كوفیان در ایام اقامت امام (ع) در مكه، در دهم ماه رمضان سال 60 هجری قمری آغاز شد و به قدری تعداد نامه ها زیاد بود كه به حق می‌توان از آن به نهضت نامه نگاری یاد كرد. ظرف چند روز، این حركت به مرحله‌ای رسید كه در روز به طور متوسط شش صد نامه به امام (ع) رسید، به گونه‌ای كه تعداد نامه‌ها به دوازده هزار نامه رسید.


ادامه مطلب
[ جمعه 20 مرداد 1396برچسب:, ] [ 15:26 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
این مرد، فرزند «أبتر» است!!

این مرد، فرزند «أبتر» است!!

 

 
 

«عمرو بن عاص، از کسانى بود که به تعقیب «زینب» دختر «رسول اللّه» هنگام هجرت به «مدینه»،  پرداختند و او را چنان تهدید کردند و ترساندند، که جنین خود را سقط کرد; هنگامى که این سخن به گوش پیامبر رسید، بسیار ناراحت شد و تمام آن گروه را لعن و نفرین کرد.»

 
عمروعاص

کسی که امام علی را در فشار قرار داد!

نام عمروعاص نام ننگینی در تاریخ اسلام است، او تقریباً سى و چهار سال، قبل از بعثتِ پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله، تولّد یافت. پدرش «عاص بن وائل» از دشمنان سرسخت اسلام بود که قرآن مجید در نکوهش او مى فرماید: «اِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الاَبْتَرُ; دشمن تو، بریده نسل و بى عقب است.»(کوثر/ 3) 

معروفترین داستانى که همه از او به خاطر دارند، داستان سرنیزه کردن قرآن هاست که در جنگ «صفّین» هنگامى که لشکر «معاویه» در آستانه شکست قرار گرفت، او با یک نیرنگ، لشکر را از شکست نجات داد؛ دستور داد قرآن ها را بر سرنیزه کنند و بگویند ما همه پیرو قرآنیم و باید به حکمیّت قرآن، تن در دهیم. این نیرنگ، چنان در گروهى از ساده لوحان از لشکر امیرمؤمنان على علیه السلام، مؤثّر افتاد که مولا را سخت در فشار قرار دادند، تا دست از جنگ بکشد و تن به حکمیّت دهد.


ادامه مطلب
[ جمعه 20 مرداد 1396برچسب:, ] [ 1:23 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
یک داستان آموزنده‌؛ فرار از عدالت

یک داستان آموزنده‌؛ فرار از عدالت

 
 

 
 

روز اول ماه مبارک رمضان فرا رسید،اوضاع‌ شهر‌ کوفه‌ از هـر جـهت بـواسطه ی این ماه‌ گرامی تغییر کرده بود! همه کس خود را برای‌ انجام وظائف دینی آماده سـاخته، دسته ‌دسته‌ بطرف مسجد بزرگ کوفه می ‌شتافتند، تا با‌ زبان روزه به دعا و نماز‌ و عبادت‌ خـدا و تلاوت قرآن‌ مشغول گـردند.

 
داستان آموزنده

نـجاشی شاعر نامی عراق بود و از زمره مردان سرشناس و بزرگان کوفه بشمار می آمد. وی در جنگ صفین به طرفداری امیر مؤمنان علی علیه السلام علاوه بر اینکه‌ اشعار شاعران شام را پاسخ می داد عملا نیز با آنـها به نبرد پرداخت و از این لحاظ خدمات شایانی انجام داد.

با این وصف وی مردی شاعر پیشه بود و چنانکه می دانیم بعضی‌ از‌ شعرا دائماً در خیالات‌ شاعرانه غوطه ورند و جز مدح و ذم این و آن و تغزلات کاری ندارند.


ادامه مطلب
[ جمعه 20 مرداد 1396برچسب:, ] [ 1:17 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
عصبانیت شیطان از دعای فرج

عصبانیت شیطان از دعای فرج

 
 

 
 

دعا برای تعجیل فَرَج حضرت ولیّ عصر ارواحنا فداه وظیفه‌ای بزرگ بر عهده تمامی شیعیان و دوستان ائمّه اطهارعلیهم السلام است، که می‌بایست این سنّت پسندیده بین ایشان به صورت گسترده‌ای رواج یابد و همگان به این برنامه مهم دینی توجّه کامل داشته باشند و یکدیگر را به آن وادار سازند و نجات دنیا و آخرت خود را در آن ببینند. 



دعای فرج، دعا برای امام زمان

دعا در حق دیگران نتیجه و اثرات مثبتی برای خود انسان دارد مخصوصا که این درخواست در مورد قلب عالم امکان حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه باشد. از طرفی وقتی انسان درخواستی داشته باشد و قلباً برای خواسته اش دعا کند در عمل هم تلاش می کند تا به آن خواسته برسد، در روایات تأکید زیادی شده است که برای ظهور دعا کنیم و علاوه بر دعا برای فراهم شدن زمینه ظهور نیز باید تلاش کرد.


ادامه مطلب
[ جمعه 20 مرداد 1396برچسب:, ] [ 1:14 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
اعتبار دعای عهد

اعتبار دعای عهد

 

آیا این دعای عهدی که صبح ها خوانده می شود واقعا سند دارد ❗چگونه می توان با یک دعای عهد خواندن جزء یاران امام زمان شد این چگونه قابل قبول است



دعای عهد

دعایی که مشهور است به دعای عهد در کتب معتبر از امام صادق علیه السلام  نقل شده است و هیچ شکی در صحت آن نمی باشد .

امام صادق علیه السلام در مورد این دعا فرمود ؛« هر کس این دعا را چهل صبح بخواند ، از یاران قائم خواهد بود ، اگر قبل قیام قائم از دنیا برود ، خداوند او را به جهت یاری قائم از قبر بیرون می آورد و در برابر هر کلمه ای که به این دعا می خواند به او هزار حسنه داده و هزار سیئه را از او می بخشد » (المزار_الکبیرص663)

مولف کتاب مفاتیح_نوین در مورد این دعا چنین می نویسد؛ «به یقین تاثیر این گونه دعاها در مورد کسانی است که شرایط سربازی امام زمان علیه السلام را به دست آورده اند ، نخست با خود سازی و تهذیب نفس و تلاش برای اصلاح جامعه ، شایستگی حضور در میان یاران آن حضرت را کسب می کنند ، و سپس با خواندن این دعا حضور خود را در خدمت حضرت تضمین می نمایند.»


ادامه مطلب
[ شنبه 7 مرداد 1396برچسب:, ] [ 16:27 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
عصبانیت شیطان از دعای فرج

عصبانیت شیطان از دعای فرج

 

دعا برای تعجیل فَرَج حضرت ولیّ عصر ارواحنا فداه وظیفه‌ای بزرگ بر عهده تمامی شیعیان و دوستان ائمّه اطهارعلیهم السلام است، که می‌بایست این سنّت پسندیده بین ایشان به صورت گسترده‌ای رواج یابد و همگان به این برنامه مهم دینی توجّه کامل داشته باشند و یکدیگر را به آن وادار سازند و نجات دنیا و آخرت خود را در آن ببینند. 

دعای فرج، دعا برای امام زمان

دعا در حق دیگران نتیجه و اثرات مثبتی برای خود انسان دارد مخصوصا که این درخواست در مورد قلب عالم امکان حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه باشد. از طرفی وقتی انسان درخواستی داشته باشد و قلباً برای خواسته اش دعا کند در عمل هم تلاش می کند تا به آن خواسته برسد، در روایات تأکید زیادی شده است که برای ظهور دعا کنیم و علاوه بر دعا برای فراهم شدن زمینه ظهور نیز باید تلاش کرد.


ادامه مطلب
[ شنبه 7 مرداد 1396برچسب:, ] [ 15:59 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
آیا امام زمان(عج) مردم را مجبور به پذیرش اسلام می‌کند؟

آیا امام زمان(عج) مردم را مجبور به پذیرش اسلام می‌کند؟

 
 
 

مهدویت و اعتقاد به امام زنده‌ غایب برخاسته از ریشه‌ها و پایه‌های مستحكمی است كه ما از آن، به مبانی اعتقادی یاد می‌كنیم که البته در گذر زمان افرادی با وارد کردن شبهه های فراوان سعی در متزلزل کردن این مبانی اعتقادی دارند.

 
حجت بن الحسن

 

ما در این مقاله به طرح دو شبهه در موضوع مهدویت می پردازیم و به آنها پاسخ اجمالی می دهیم: 


ادامه مطلب
[ شنبه 7 مرداد 1396برچسب:, ] [ 15:54 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
چرایی معین نبودن زمان ظهور

چرایی معین نبودن زمان ظهور

 

همان طور كه پنهان زیستى آخرین ذخیره الهى به طور قطع از اسرار و رموزى است كه طبق حكمت الهى تحقق یافته است و گفتار معصومین (علیهم السلام) گویاى این حقیقت است، مشخص نبودن وقت ظهور نیز، سرّى از اسرار الهى است.



وقت ظهور

حـكـمت خدا، اقتضا نموده است كه هنگام ظهور حضرت مهدى (عج) در میان مردم، نـا مـعلوم و از آنان پوشىده باشد، به همین جهت مردم نمى ‌دانند كه آن حضرت به ‌طور دقیق چه وقتى ظهور خواهد كرد.

بـا وجـود روایـات بـسـیـارى كـه از پـیامبر گرانقدر و امامان نور(علیهم السلام) پیرامون ابعاد گوناگون حیات امام عصر(عج) رسیده است، با این وصف به هنگامه ظهور آن حـضرت به‌ طور مشخص در هىچ روایتى تصریح نشده؛ بلكه به ‌عكس، روایاتى از پیامبر و امامان معصوم(علیهم السلام) وارد شده است كه در آن ‌ها به ‌شدت از كسانى كه از هنگام ظهور خـبـر دهـنـد، انـتـقاد گشته و آنان را تكذیب نموده‌اند.

همچنین روشن ساخته ‌اند كه هیچ یك از پـیـشـوایـان مـعـصوم (علیهم السلام) در این مورد سخنى نگفته و براى ظهور،زمانى مشخص نکرده‌ اند. در سخنی از امام صادق (علیه السلام) آمده است: «كَذَبَ الْمُوَقِّتُونَ‏ مَا وَقَّتْنَا فِیمَا مَضَى وَ لَا نُوَقِّتُ فِیمَا یسْتَقْبِل‏؛ كـسـانى كه براى ظهور وقت تعیین مى‌كنند دروغ مى‌بافند، ما خاندان رسالت، نه در گذشته براى آن وقت مشخصى اعلان كردیم و نه در آینده چنین خواهیم كرد».(1) 


ادامه مطلب
[ شنبه 7 مرداد 1396برچسب:, ] [ 15:49 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
جبهه حسین فسقلی را متحول كرد!

جبهه حسین فسقلی را متحول كرد!

یك همسایه شلوغی داشتیم به اسم حسین بهبودی، معروف به حسین فسقلی كه هر كاری از او برمی‌آمد. با اینكه 13 یا 14 سال بیشتر نداشت، دامنه شرش زمین و زمان را دربر می‌گرفت.

 
پلاک شهادت

 

 خاطره زیر مربوط به آقای رضا محمدیان یكی از خوانندگان صفحه ایثار و مقاومت است كه طی یك تماس تلفنی آن را برایمان تعریف كرد.

یك همسایه شلوغی داشتیم به اسم حسین بهبودی، معروف به حسین فسقلی كه هر كاری از او برمی‌آمد. با اینكه 13 یا 14 سال بیشتر نداشت، دامنه شرش زمین و زمان را دربر می‌گرفت. یادم است خیلی از شب‌ها از ترس پدرش به پشت بام خانه ما فرار می‌كرد! به این ترتیب كه یك نردبان چوبی روی لبه پشت بام خودشان و پشت بام ما می‌گذاشت و مثل كماندوها از ارتفاع چند متری كوچه عبور می‌كرد تا شب را در پشت بام ما به صبح برساند.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 تير 1396برچسب:, ] [ 1:47 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
قالبی جدید برای فریب !!

قالبی جدید برای فریب !!

 

با گسترش خیره‌کنندۀ پیام‌رسان تلگرام در ایران و استفاده از قابلیت کانال آن از سوی افراد و نهادهای گوناگون، فضا برای تخریب ارزش‌ها و باورهای دینی برای مهاجمان فرهنگی نیز در این بستر به خوبی فراهم شده است.

 

 
دروغ سند، دروغ ممنوع، دروغ نگو

 

دیگر امروز حمله به مقدس‌ترین و معتبرترین باورها کار سختی نیست. یک عکس‌نوشته در قالب فریب به راحتی می‌تواند پایه‌های استوار یک عقیده را به شدت بلرزاند و گاه فرو ریزد اگر آن چه را که شخص می‌بیند و یا می‌‌خواند باور کند.

مغالطه به غلط انداختن است با هدف حق‌انگاری باطل و باطل پنداری حق. فریبکار که به دنبال زدودن حق و برپایی باطل است نیک می‌داند اگر باطل را آشکارا عرضه کند کالایش در بازار اهل انصاف بی‌مشتری خواهد ماند از این رو ترفندی به کار می‌بندد تا مشتری به اشتباه افتد و به کالای او به دیدۀ حق بنگرد و بپسندد و بخرد و ببرد و گرفتار شود.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 29 تير 1396برچسب:, ] [ 1:19 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
مکر و حیله از جانب خدا، چه معنایی دارد؟

مکر و حیله از جانب خدا، چه معنایی دارد؟

 

یکی از فرازهایی که ما در شب های ماه رمضان در دعای ابوحمزه خواندیم این جمله بود که «الهی لا تمکر بی فی حیلتک» «خدایا به مجازات عَمَلَم به مکر و حیله ات مرا غافلگیر و مبتلا مگردان». حال کیفیت حیله و مکری که امام از آن سخن به میان می آورد چیست؟ که در ادامه و به تدریج به توضیح آن خواهیم پرداخت.

 
مکر خدا

فریبکاری با وفا و راستگویی جمع نمی شود

مولا علی (علیه السلام) درباره ی نیرنگ می فرماید: « وفا توأم با راستگویی است، کسی که از بازگشت خود به قیامت آگاه باشد، خیانت و نیرنگ ندارد. اما امروز در محیط و زمانه ای زندگی می کنیم که بیشتر مردم حیله و نیرنگ را، زیرکی می پندارند، و افراد جاهل آنان را اهل تدبیر می خوانند. چگونه فکر می کنند؟ خدا بکشد آنها را! چه بسا شخصی تمام پیشامدهای آینده را می داند، و راه های مکر و حیله را می شناسد ولی امر و نهی پروردگار مانع اوست، و با این که قدرت انجام آن را دارد آن را به روشنی رها می سازد، اما آن کس که از گناه و مخالفت با دین پروا ندارد از فرصت ها برای نیرنگ بازی، استفاده می کند» (خطبه ی 41 نهج البلاغه)

در جایی دیگر حضرت می فرماید: «از نیرنگ بپرهیز که نیرنگ از صفات مردان پست است» (غرر الحکم: ح 2505) « و کسی که به خدا نیرنگ بزند فریب می خورد» (همان: ح 2509) زهی باطل است این خیال که بتوانند با خدا نیرنگ بازی کنند.


ادامه مطلب
[ یک شنبه 18 تير 1396برچسب:, ] [ 8:37 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
شرایط تحقق حکومتی ولایی چیست؟

شرایط تحقق حکومتی ولایی چیست؟

 

«ولایت» عرفا همان «امارت و حاکمیت سیاسی» است که ترسیم‌کننده اصل حکومت - قطع نظر از نوع و مقبولیت آن- است، که می‌تواند والی عدل یا والی جور باشد. طبق این تفسیر عرفی از «ولایت»، ترکیب «حکومت ولایی» به نظر می‌رسد از نظر ادبی نادرست و از قبیل اضافه و نسبت یک چیز به خودش باشد.چون حکومت همان ولایت است و مثل آن است که گفته شود «ولایت ولایی». 

 
ولایت

حال سؤال این است که «حکومت ولایی» در چه صورتی منطقی و درست است و شرط تحقق آن به چه چیز محوری بستگی دارد؟

براى آشنایى با حکومت ولایى و پى بردن به مفهوم دقیق این واژه، ابتدا باید به مفهوم لغوى و عرفى ولایت توجه کنیم و آن‌گاه در پرتو این مفهوم، به کالبد شکافى ترکیب «حکومت ولایى» بپردازیم.

ولایت واژه‌اى عربى به معناى به هم پیوستگى و نوعى اتصال و ترابط دو چیز است؛ به شکلى که هیچ‌گونه روزنه و شکافى، آن دو را از هم نگسسته، مانع پیوند عمیق آن دو نگردد. (ر.ک راغب اصفهانى، المفردات فى غرایب القرآن /533) لغویان براى ولایت، در زبان عربى و فارسى، معانى متعددى را ذکر مى‌کنند که از آن میان، مى‌توان به امارت، تدبیر، محبت، سلطان و خطه و موطن هر کس اشاره کرد. از آن‌جا که ریشه اصلى، با همان معنا و وضع لغوى، به نوعى در تمامى این معانى ملحوظ است، نمى‌توان معانى برشمرده را از سنخ مشترک لفظى دانست. (لسان‌العرب/15/400 402؛ مجمع‌البحرین/1/455 - 458) با این وجود، با بررسى موارد کاربرد واژه ولایت، در متون عربى و محاوره عرفى، به این نتیجه مى‌رسیم که گسترده‌ترین کاربرد این واژه، امارت و حاکمیت سیاسى است؛ به‌گونه‌اى که هرگاه ولایت، بدون قید به کار رود و عارى از قرینه باشد، انصراف آن به ولایت سیاسى و امارت خواهد بود. منظور از ولایت سیاسى و امارت، همان مدیریت و اداره جامعه و تنظیم امور کلان اجتماعى است، که در زبان فارسى مى‌توان آن را سرپرستى نامید.


ادامه مطلب
[ شنبه 17 تير 1396برچسب:, ] [ 1:6 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
چگونه زمان ظهور را جلو بیندازیم؟

چگونه زمان ظهور را جلو بیندازیم؟   

 

سال‌ها می‌گذرد، حادثه‌ها می‌آید و ما همچنان به استفاده از نور خورشید امامت از پس ابرهای غیبت خو گرفته‌ایم. می‌خواهیم امام عصر ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ را درک کنیم و از فیض حضورش بهره ببریم اما همچنان در غیبت به سر می‌بریم. پس چگونه «ظهور» را جلوتر بیندازیم؟

  

ظهور، ظهور امام زمان، امام زمان

هدف ما از این نوشتار ارائه یک پژوهش علمی نیست، بلکه تنها تذکری است برای غافل نبودن. تذکری بر این که محقق نشدن آن حادثه والا، از کوتاهی ماست و کلید حل آن نیز در اراده ماست. بر این مبنا اهمیت دو گزینه در تعیین سرنوشت ظهور قابل ملاحظه است:


ادامه مطلب
[ شنبه 17 تير 1396برچسب:, ] [ 1:2 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
چیزهایی که هنگام مرگ دیده می شود!

چیزهایی که هنگام مرگ دیده می شود!

 

قبل از مرگ چه حالاتی برای انسان رخ می دهد و چه صحنه هایی را انسان مشاهده می کند؟ 

 
لحظه مرگ
 

پاسخ :

انسان در حالت احتضار و اواخر حضورش در دنیا بین دنیا و برزخ قرار دارد و اصطلاحا گفته می شود یک پایش در دنیا و پای دیگر در آخرت است. انسان گاهی به دنیا می آید و گاهی به برزخ می رود ، گاهی بیهوش می شود و به آن عالم اشراف پیدا می کند و گاهی به هوش هست و به این عالم اشراف دارد در این تغییرحالت ها، مسایلی اتفاق می افتد که به بعضی از آنها اشاره می شود . 
نکته دیگر آنکه بخش قابل توجهی از محدودیت هایی که در عالم ماده هست در عالم برزخ وجود ندارد مثلاً در دنیا محدودیت زمانی و مکانی هست. از نظر حواس چیزی قابل ادراک ما هست که جسم باشد و مکان داشته باشد. 
در روایتی به نقل از امام علی (علیه السلام) و روایات متعدد دیگری نقل شده در آخرین لحظات عمر ، انسان باطن و ملکوت بعضی از چیزها را مشاهده می کند. 

انسان در حالت احتضار و اواخر حضورش در دنیا بین دنیا و برزخ قرار دارد

امام علی (علیه السلام) فرمود: انسان در آخرین روز از روزهای دنیا و اولین روز از روزهای آخرت که قرار می گیرد ناگهان چهره ای در مقابلش آشکار می شود که برایش ناشناس است از او می پرسد تو که هستی که من تو را نمی شناسم. می گوید من اموال تو هستم که در طول عمرت جمع آوری کردی.  


ادامه مطلب
[ یک شنبه 4 تير 1396برچسب:, ] [ 1:53 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
شیعه به جهنم نمی رود!

شیعه به جهنم نمی رود!

 
 
شیعه

 

اگر منظور از شیعه، شیعه واقعی است، یعنی کسی که به طور نظری و عملی تابع پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار (علیهم السلام) است، آنها را واقعاً اسوه و الگوی خود در زندگی قرار می دهد و تمام شوؤن زندگی خود را براساس تعالیم دین تنظیم می کند، یاد خدا وجودش را پرکرده و عشق به پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار (علیهم السلام) به عنوان مظاهر هدایت الهی او را سرمست ساخته است چنین کسی اصلا به گناه نزدیک نمی شود که بخواهد جهنمی باشد. اما اگر مقصود از این سؤال شیعه اصطلاحی با بهتر بگوئیم شیعه شناسنامه ای است که باید گفت زهی خیال باطل! بنابراین ضمن تفکیک شیعه واقعی و شیعه شناسنامه ای به توضیح ادعای خود می پردازیم.

 


 

بیان موضوع

شهید مطهری در کتاب عدل الهی چنین می گوید: یکی از عوامل انحطاط و تباهی مسلمانان در عصر حاضر، غرور بی جایی است که در دوره های متأخر در عده زیادی از مسلمانان خصوصا اکثریتی از شیعیان پدید آمده است. آن ها اعمال نیک غیر شیعیان را مطلقا مطرود و گناهان شیعیان را مطلقا بخشیده شده می دانند، یعنی "آن چیزی که هیچ ارزشی ندارد، عمل است، شرط لازم و کافی برای سعادت و نیک بختی این است که انسان، نام خود را شیعه بگذارد و بس" آنها استدلال می کنند که اگر بنا باشد گناهان ما و دیگران یک جور محاسبه شود، فرق شیعه و غیر شیعه چیست؟

محبت علی (علیه السلام) حسنه ای است که مانع ضرر زدن گناه می شود، یعنی مانع راه یافتن گناه می شود و معنایش آن نیست که جاهلان پنداشته اند که محبت علی (علیه السلام) چیزی باشد که هر گناهی که مرتکب شوی بلا اثر گردد


ادامه مطلب
[ یک شنبه 4 تير 1396برچسب:, ] [ 1:46 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
نوای عاشقانه همگام با گریه های عارفانه

نوای عاشقانه همگام با گریه های عارفانه



اهل دل با نواها و معارفی که از زبان امام زین ‌العابدین علیه السلام نقل شده است، ارتباط برقرار کرده و شب های ماه مبارک رمضان را عاشقانه سپری کردند. اما سوالی مطرح است و آن اینکه  چرا امام معصوم، با آن والایی مقامی که دارد، آنچنان می‌گرید و ناله می زند، گویی گنهکاری درمانده و بنده ای از درگاه رانده است. مگر سزاست کسی که به مقام عصمت نایل گشته، بگرید و اظهارِ عجز و ناتوانی کند؟ 

 
نوای عاشقانه

امام سجاد، قرآن مجسم

خداوند خطاب به رسول خود می فرماید: به افراد منکر بگو، چه به قرآن ایمان بیاورید و چه به آن نگروید، برای خدا تفاوتی ندارد، به هر جهت کسانی که قابلیت دریافت حق را دارند و آیات الهی را می شناسند وقتی این قرآن بر آنها تلاوت شود برای سجده با صورت به زمین می افتند: و عده ای که خدای متعال به بعثت و زنده کردن مجدد داده بود واقع شد و تخلف نمی پذیرد، به خلاف مشرکان که معاد را انکار می کردند، این افراد عالم و خداشناس به وقوع آن اذعان می کنند و با حالت زاری و گریه ، خاشعانه برای خدا به سجده می افتند و با جوارح بدنشان اظهار ذلت و خضوع و بندگی می نمایند و این قرآن باعث ازدیاد تذلل و مذلت قلبی و خشوع آنها می گردد. (تفسیر المیزان ذیل آیه 109 سوره اسراء)


ادامه مطلب
[ یک شنبه 4 تير 1396برچسب:, ] [ 1:42 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
داعشیِ ایرانی!

داعشیِ ایرانی!

 

در این دنیا برای انسان از هر چیزی مهم‌تر امنیت است. انسان بدون امنیت زنده نیست و در کشوری که امنیت وجود نداشته باشد طبیعتا کاهش امید به زندگی مشهود خواهد بود.


داعشیِ ایرانی!

در قرآن کریم به کرّات به مساله امنیت اشاره شده است. آیه 126 سوره مبارکه‌ی بقره که مشتمل بردعای پیامبر بزرگ خداوند حضرت ابراهیم (ع) درباره سرزمین و مردم مکه است: «و به یادآور هنگامی که ابراهیم عرض کرد: پروردگارا! این سرزمین را شهر امنی قرار داده و اهل آن را، آنها که ایمان به خدا و روز بازپسین آورده‌اند از ثمرات (گوناگون) روزی ده... همچنین در آیات دیگر از اهمیت امنیت فرموده شده است. 

هر آدمی برای به دست آوردن امنیت می‌جنگد و در ابعاد بزرگتر نهایت اهداف تمام کشورها برقراری صلح و امنیت داخلی کشور است که در این بین بعضی از کشورها در این زمینه موفق هستند و بعضی دیگر خیر.


ادامه مطلب
[ یک شنبه 4 تير 1396برچسب:, ] [ 1:34 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
نمونه ای از یک مرگ جاهلی!
 نمونه ای از یک مرگ جاهلی!

 

انسان موجود عجیب و پیچیده ای است. گاهی لحظه های زود گذر زندگی دنیا را، دائمی و جاودان می داند و می خواهد برای خوشی این باران بهاری، هست و نیست خود را فنا کند. گاهی هم بخاطر دهن کجی های روزگار، آرزوی مرگ می کند و همه محاسن دنیا را دشنام می دهد!

 
 
قبر

 

نمونه ای از یک  وصیت نامه
لطیفی می گفت اگر خداوند مرگ را برای بشر مقدر نکرده بود، انسان خودش مرگ را اختراع می کرد. راست می گفت. خودکشی های فراوان بشر نشانه آن است اما وقتی به همین بشر حرف از وصیت نامه می زنی، تو را جغد شومی می بیند که می خواهی او را با سخنت از حیات ساقط کنی.
بله مرگ پدیده ای است که باور آن، هم در مورد خودت آزار دهنده هست و هم در مورد عزیزانت. اما انکار مرگ یا فرار از مرگ و  خود را به فراموشی و غفلت زدن، مرگ را از زندگی بشر حذف نمی کند بلکه فقط موجب می شود با بی تدبیری آن را به بدترین نحو سپری کنی.
هیچ وقت دوست نداشتم کسی در مورد مرگ عزیزانم حتی یک کلمه صحبت کند. خودم هم از فکرش اشک می ریختم و عزاداری می کردم!
اما خیلی زود فهمیدم مرگ نه تنها بخشی از زندگی هست، بلکه مهمترین بخش زندگی هست. هر چند به اندازه یک پُل عمل می کند اما این پُل بخش مهمی از جاده اصلی هست که اگر نباشد، جاده های دو سوی پُل هم معنا نخواهند داشت.
مرگ پدیده ای مهم و بسیار بسیار نزدیک هست. هر چقدر هم خودت را به راه دیگری بزنی باز هم مرگ از سایه به تو نزدیک تر است. 
گاهی بیماری های طولانی مرگ را بهتر توجیه می کند اما وقتی با یک سکته این دنیا را بدرود می گویی، توجیه مرگ سودی ندارد و نزدیکی آن ملموس می شود.


ادامه مطلب
[ شنبه 3 تير 1396برچسب:, ] [ 1:8 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
بیایید تا نفس اماره را در مسلخ ایمان ذبح کنیم!!

بیایید تا نفس اماره را در مسلخ ایمان ذبح کنیم!!

 

اکنون در مناییم، ابراهیم هستیم و اسماعیل را به قربانگاه آورده ایم. وقت آن است که بیابیم تا اسماعیل ما چیست؟ آنچه ما را در راه ایمان ضعیف می کند و در «رفتن» به «ماندن» می خواند، و آنچه ما را به خود بسته و نگهداشته، کدام است؟ البته این را هر کسی خود می داند که چه چیزی را باید به منا آورد و برای قربانی، انتخاب كند. 

 
عید قربان

 

دهم ذیحجه است. صدای پای عید می آید. عید سر سپردگی و بندگی. عیدی با پیام ایثار و فداکاری، عید بر آمدن انسانی نو از خاکسترهای خویشتن خویش. 
عید قربان را عید اضحی نیز می گویند، چرا که اضحی جمع ماده ضحی به معنی ارتفاع روز و امتداد نور آفتاب است و هنگامی كه خورشید بالا می آید (قبل از ظهر)، آن موقع را ضحی گویند، چنانچه در قرآن كریم آمده است: والشمس و ضحیها (قسم به خورشید و چاشتگاه آن) و چون حجاج موقع بالا آمدن آفتاب قربانی می كنند و قربانی را اضحیه یا ضحیه گویند به همین دلیل روز دهم ذی الحجه را كه قبل از ظهر آن، عمل قربانی انجام می شود «عید اضحی» می گویند.
عید نیز در لغت از ماده عود؛ به معناى بازگشت است؛ لذا به روزهایى که مشکلات از قوم و جمعیتى بر طرف می شود عید گفته می ‏شود. 
همچنین واژه قربان از ماده قرب؛ به معنای نزدیک بودن است. بر این اساس با توجه به این که شخصی که قربانی می‌کند، در نظر دارد بدین وسیله به خداوند متعال تقرب بجوید، این عمل را قربانی می‌گویند. (لغتنامه دهخدا)
قربانی یکی از شعائر الهی است که اجرای آن تقوا ایجاد می‌کند و در صورتی که با خلوص نیت و برای رضای حق انجام پذیرد انسان را به قرب الهی نزدیک‏تر می‎کند. در فرهنگ دینی به هر چیزی که سبب قرب و نزدیکی انسان به خدا شود واژه قربان بر آن اطلاق می گردد. در روایت می خوانیم: «الصَّلَاةُ قُرْبَانُ كُلِّ تَقِی‏»؛ نماز نزدیک کننده متقیان به خداوند متعال است.(کافی3/265)


ادامه مطلب
[ شنبه 3 تير 1396برچسب:, ] [ 1:3 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
طلب حج، طلب امام عصر علیه السلام است!
 طلب حج، طلب امام عصر علیه السلام است!


موسم حج، برای حاجیان، شاید نزدیکترین نقطه باشد به امامشان. حاجیان می دانند که دارند در کنار  امام عصر عج الله تعالی فرجه، طواف بیت الله و استلام حجر می کنند و در نزدیکی امامشان در منا و عرفات بیتوته کرده اند.

 
حج و امام عصر علیه السلام

 

ماه مبارک رمضان، از هر جهت، ماه فرصتهای ویژه و طلایی است. ماه شبها و روزهای ویژه، ماه عبادات خاص و پاداشهای ویژه. ارتباط ماه رمضان با امام عصر حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف هم یک ارتباط خاص و ویژه است. اگرچه درک این ارتباط کار آسانی نیست، اما از زاویه ای خاص می توان جنبه هایی از این اتصال رازگونه را رمزگشایی کرد. ما به سراغ دعاهای خاص ماه رمضان رفته ایم و از آن زاویه نگاه کرده ایم:


ادامه مطلب
[ جمعه 2 تير 1396برچسب:, ] [ 23:51 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
مقصد داعش پس از سوریه و عراق کجاست؟

مقصد داعش پس از سوریه و عراق کجاست؟

 

با توجه به شکست‌های بزرگ و ضربات سنگینی که «داعش» در عراق و سوریه متحمل شده و این گروه را تا آستانه فروپاشی کامل پیش برده، این سوال مطرح می‌شود که مقصد آتی داعش کجا خواهد بود؟

 
داعش

پس از پیروزی‌های بزرگ ارتش سوریه و نیروهای داوطلب مردمی عراق موسوم به «الحشد الشعبی» در باز پس گیری و آزادسازی اغلب مناطق اشغال شده در این دو کشور به دست گروه تروریستی تکفیری «داعش» و ضربات مهلک وارد شده به این گروه که موجب کشته شدن بسیاری از عناصر و سرکردگان داعشی و انهدام تجهیزات نظامی و مهمات آن شده، اکنون این سوال مطرح می‌شود که پس از عراق و سوریه، مقصد بعدی داعش کجا خواهد بود؟


ادامه مطلب
[ جمعه 2 تير 1396برچسب:, ] [ 23:49 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
ماهی که رحمت خداوند در آن بسیار است

ماهی که رحمت خداوند در آن بسیار است

 

زنجیرها بر گردن مردان سنگینی می‌ کرد. درد و رنجی عمیق بر جسم و جان مردم نشسته؛ سکوتی هولناک، همه جا را فرا گرفته بود. خانه‌ های مردم به قبرستان ‌هایی شبیه بود که مردگان تاب حرمت نداشتند. ناگهان صدایی به گوش رسید. ای خداوند، خدای ابراهیم و اسحاق و یعقوب! آیا وقت آن نرسیده که قوم خود را رها سازی؟ اگر از ما روی برگردانی، پس به کدامین سوی، رو کنیم؟

 
ماه رحمت

صدا، صدای پیرزنی بود... ناله ‌ای که از دل برآمد و همچون نفسی قُدسی در جسم نیمه‌ جان بنی ‌اسرائیل دمیده شد. صدای استغاثه بلند شد. ای خداوند، خدای ما... به فریادمان برس که جز تو پناهگاهی نداریم. ما را از این مهلکه نجات ده! خداوند نیز درهای رحمت را به روی قوم گشود... موسای کلیم مأمور به نجات قوم خدا شد و آنان را از دستانِ آلوده به خونِ فرعون و فرعونیان رها ساخت. 

دروازه ورود به وادی قُدسی ماه رمضان چیست؟ ماه رجب! که نخستین بارقه‌ ی رحمت الهی در آن درخشید! چه اینکه ماهیت و روح قرآن در شب قدر و در ماه رمضان بر قلب نبیّ اعظم نازل شد. اما نخستین آیات در ماه رجب (27 رجب، روز مبعث رسول خاتم)، فرود آمد: «بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِیمِ اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِی خَلَقَ خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ.  بخوان به نام پروردگارت كه آفرید. انسان را از عَلَق آفرید. بخوان، و پروردگار تو كریم‌ترینِ [كریمان‌] است. همان كس كه با قلم آموخت. آنچه را كه انسان نمى‌دانست [به او] آموخت.» از همین روی، ماه رجب، مقدمه و دروازه رسیدن به رمضان است.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 1 تير 1396برچسب:, ] [ 23:20 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
عملی که انسان را در قیامت عزیز می کند

عملی که انسان را در قیامت عزیز می کند

 

پیامبرصلوات الله علیه در آخر شعبان برای مردم خطبه ای خواند و مواردی را برای مسلمانان بیان کرد تا بهتر بتوانند از ماه رمضان استفاده نمایند.

 
ماه رمضان

از مواردی که نبی مکرم اسلام برای استفاده بهتر از این ماه ذکر کردند مبارزه با هوای نفس و اصلاح اخلاق های باطل می باشد. ایشان اصلاح اخلاق بد در این ماه را وسیله ای برای نجات در روز قیامت معرفی کردند و فرمودند: أَیُّهَا النَّاسُ مَنْ حَسَّنَ مِنْکُمْ فِی هَذَا الشَّهْرِ خُلُقَهُ کَانَ لَهُ جَوَازاً عَلَی الصِّرَاطِ یَوْمَ تَزِلُّ فِیهِ الْأَقْدَامُ: ای مردم! هرکس اخلاق خود را در این ماه نیکو کند، از صراط، آسان بگذرد، آن روز که قدم‌ها، بر آن بلغزد. 


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 1 تير 1396برچسب:, ] [ 23:10 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
اگر تأخیر کنید، شیطان وارد می شود

اگر تأخیر کنید، شیطان وارد می شود

 

امیرالمومنین علی علیه السلام می فرمایند:خدا شما را رحمت کند! پس بشتابید به سوى آباد کردن خانه‏ هایى که شما را به آبادانى آن فرمان دادند و تشویقتان کرده، به سوى آن دعوت کرده‏اند،[...] وه! چگونه ساعت ‏‌ها در روز، و روز‌ها در ماه، و ماه‏‌ ها در سال، و سال ‏‌ها در عمر آدمى شتابان مى ‏گذرد؟!

 
سبقت در کار نیک

قرآن مجید در آیات متعددی، مؤمنان را به مسارعت در خیرات و پیشی گرفتن از یکدیگر دعوت می کند؛

1- از جمله در آیه ۱۱۴ سوره آل عمران در توصیف جمعی ازمؤمنان راستین می فرماید: «… و یسارعون فی الخیرات و اولئک من الصالحین ، آنها کسانی هستند که در انجام کارهای نیک سرعت کرده و بر یکدیگر پیشی می گیرند و آنها ازصالحانند


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 1 تير 1396برچسب:, ] [ 23:4 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
دارویی تضمینی که مردن را زیبا می کند

دارویی تضمینی که مردن را زیبا می کند

در این فرصت بر آن شده ایم که در باب کمک به دیگران از نگاه دین و قرآن کمی با هم بیشتر بخوانیم تا ان شاء الله از قافله احسان و انفاق به دیگران جا نمانیم. با ما همراه باشید.

 
انفاق

یکی از برنامه های اجتماعیه خوبی که الحق برایش زحمت زیادی کشیده می شود و شب های ماه مبارک رمضان میزبان خانه های مردم است، برنامه ماه عسل می باشد. با آمارهایی که داده می شود شاهد هستیم که کارهای خیر و انفاق های زیبایی از طریق مردم انجام می شود که نهایت این زیبایی انفاق ها را در طرح محسنین شاهد بودیم.

طرح محسنین، یک طرح انفاق و خدمت  رسانی به مردم از طریق این برنامه که چند سالی است که با کمک مردم انجام می شود و شاهد بودیم و دیدیم که چه کارهای نیکی از طریق این طرح و انفاق های مردم انجام شده؛ از آزاد سازی زندانیانی که برای مبالغ خیلی کم سالیان سال بود که رنگ آزادی را ندیده اند تا خانواده های بی سرپرست و یا بد سرپرستی که در مخارج اولیه خود و فرزندانشان مانده اند.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 1 تير 1396برچسب:, ] [ 22:59 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
ثواب راهپیمایی روز قدس در قرآن کریم!

ثواب راهپیمایی روز قدس در قرآن کریم!

 

برخی گمان می‌کنند مساله راهپیمایی یک مساله صرفاً سیاسی جدید است و هیچ ربطی به دین و دینداری و آخرت انسانها ندارد؛ در حالی که کنار هم گذاشتن دو آیه قرآن کریم صریحا نشان می‌دهد نه‌تنها مقاومت مردم غزه ثواب عظیمی دارد، بلکه حضور در این راهپیمایی و برداشتن هر قدم در این راهپیمایی یک عمل صالح محسوب می‌شود:

 

روز قدس، قدس، راهپیمایی روز قدس

تردیدی نیست که حضور در این راهپیمایی، دشمنان اسلام را خشمگین می‌کند. خداوند متعال در آیه ۸۲ سوره مائده، شدیدترین دشمن مومنان را یهودیان (حتی مقدم بر مشرکان) معرفی می‌کند: « لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَهً لِّلَّذِینَ آمَنُواْ الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا» (قطعا که یهودیان و مشرکان را دشمن ترین افراد با مومنان خواهی یافت)؛ و در آیه ۱۲۰ سوره توبه می‌فرماید: « ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ لاَ یُصِیبُهُمْ ظَمَأٌ وَلاَ نَصَبٌ وَلاَ مَخْمَصَهٌ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ یَطَؤُونَ مَوْطِئاً یَغِیظُ الْکُفَّارَ وَلاَ یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّیْلاً إِلاَّ کُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللّهَ لاَ یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ» (هیچ تشنگى و رنج و گرسنگیى در راه خدا به آنان نمى ‏رسد و هیچ قدمی که کافران را به خشم مى‏ آورد برنمى‏ دارند و در مقابل دشمنى به پیروزی‌ای دست نمى‏ یابند مگر اینکه به سبب آن عمل صالحى براى آنان [در کارنامه ‏شان] نوشته مى‏ شود؛ که قطعا خدا پاداش نیکوکاران را ضایع نمى‏ کند.)


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 1 تير 1396برچسب:, ] [ 22:55 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
شخصیت علمی، فرهنگی مولای متقیان امیرالمومنین (علیه‌ السلام)

شخصیت علمی، فرهنگی مولای متقیان امیرالمومنین (علیه‌ السلام)

 

صدای درخواست امیرالمومنین (علیه السلام) که با تضرع از مردمش می خواست تا از علم و معرفتش سرمست شوند، در میان همهمه حاضران گم و پنهان شد و پس از آن یا سوال بی ربط و بی محتوای شخص کوته فکری از دست رفت و تمام شد.

 
سلونی قبل أن تفقدونی

فقط اثری از آن در کتب تاریخی به جای ماند، تا در سال‌هایی دور و در روزگاری دیگر، دانشمند سنی مذهبی چون ابن ابی الحدید بگوید:

این ادعایی است که در طول تاریخ بشریت فقط شخصیتی مثل علی بن ابی طالب (علیه السلام) کرده است و می تواند بکند.

همانا این سیر انسان های متکامل و رشد یافته است که ضمن رعایت اصل اعتدال و پرهیز از هر گونه افراط و تفریط در گرایش به یکی از این جنبه ها، همه ابعاد وجودی خویش را در حد اعلای خود پرورش می دهد. به گواهی تاریخ، امیرالمومنین (علیه السلام) در رشته های گوناگون از علوم عقلی و نقلی، طبیعی و ماوراء الطبیعه، ریاضیات و اخلاق و اقسام فنون و حرفه های دیگر تخصص داشته اند، که برخی از آن ها را بر می شماریم:

- ساخت نخستین مدرسه اسلامی در صفه و تدریس در آن مدرسه؛


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 11 خرداد 1396برچسب:, ] [ 21:50 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
الگوی شایسته
الگوی شایسته
ما جوانان به دنبال الگویی هستیم که نخست هم‌سن و سالمان باشدو همانند ما در توفان جوانی بوده و در نشیب و فرازحوادث حضورداشته باشد. معصوم نباشد; زیرا با ما فرق خواهد کرد و دربحرانهای اجتماعی سیاسی و حتی اقتصادی درگیر شده باشد تا به‌خوبی او را همانند خود بدانیم و از شیوه زندگانی، روش برخورداو با دیگران، چگونگی سخن گفتن، شهامت، شجاعت، دلیرمردی و بی‌باکی وی برای خود سرمشق بگیریم و او را نمونه‌ای تمام عیار برای‌امروز و فردای زندگی خود بدانیم.
 
 

دفتر زندگانی چنین الگویی را، که برخی هجده ساله و پاره‌ای‌سالهایی بیشتر دانسته‌اند، می‌گشاییم و با یکدیگر به صحیفه صفات‌و ارزشهای چشمگیر او می‌نگریم. آرام آرام با او همراه شده وبیشتر از گذشته به ناگفته‌های گفتنی‌اش که همگی برایمان مشعلی‌فروزان خواهد بود، دل می‌سپاریم.
او یازدهم شعبان سال سی و سوم هجری (1) به دنیای پر غوغای حیات‌پاگذاشت. پدر در گوش راست او اذان گفت و دیگر گوش وی را باترنم اقامه آشنا ساخت تا از آغاز با نغمه توحید، نبوت، امامت وولایت آشنا شود و با چنین سرودهایی راه روشن رستگاری را از عمق‌جان بیابد. دیری نپایید که در هفتمین روز تولد وی، بنا به سنت‌پسندیده دینی، سرش را تراشیدند و هم وزن موهای زیبایش، به‌مستمندان چشم به راه نقره صدقه دادند.

ادامه مطلب
[ سه شنبه 19 ارديبهشت 1396برچسب:, ] [ 19:27 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
ویژگی سراسر درخشان حضرت عباس را بشناسید

ویژگی سراسر درخشان حضرت عباس را  بشناسید  

 
در روز چهارم شعبان سال 26 هجرى چشمه ی جوشان ادب و فروتنی و کمال و شجاعت در مدینه چشم به جهان گشود .

 

ادب حضرت عباس

حضرت ابوالفضل العباس نخستین فرزند از ازدواج حضرت امیر المؤمنین على(علیه السلام) و ام البنین بود . 

ماجراى ازدواج على(علیه السلام) با ام البنین

قضیه ازدواج مادر مكرمه اش ام البنین با حضرت على(علیه السلام) بدین گونه بود كه پس از شهادت حضرت زهرا(علیها السلام) على(علیه السلام) برادرش عقیل كه در علم نسب شناسى آگاهى كامل داشت و قبایل و خصلت هاى اخلاقى و روحى آنها آشنا بود را به حضور طلبید و از وى خواست كه براى آن حضرت همسرى شایسته و از قبیله اى كه اجدادش از شجاعان و دلیر مردان باشند پیدا كند تا ثمره ازدواجشان فرزندانى شجاع و رشید باشند پس از مدتى عقیل زنى از طایفه بنى كلاب را به حضرت معرفى كرد كه داراى آن ویژگى ها بود نامش فاطمه دختر حزام بن خالد بود و نیاكانش همه از دلیرمردان بودند. حضرت با وى ازدواج نمود و او نیز وظیفه مادرى و سر پرستى براى فرزندان حضرت زهرا(علیها السلام) را به عهده گرفت و آنان را چون فرزندان خود بلكه بیشتر از فرزندانش دوست مى داشت گویند وقتى وى را فاطمه صدا مى زدند وى گفت مرا فاطمه صدا نكنید زیرا فرزندان با شنیدن نام فاطمه به یاد غم هاى مادرشان مى افتند و ناراحت مى شوند بلكه مرا خادم خود بنامید. و حضرت على(علیه السلام) ولى را ام البنین یعنى مادر پسران نامید و به این نام شهرت یافت.


ادامه مطلب
[ دو شنبه 11 ارديبهشت 1396برچسب:, ] [ 23:7 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
فضایل امام حسین علیه السلام

فضایل امام حسین علیه السلام

 

 

پاداش زیارت امام حسین علیه السلام

شیخ صدوق در كتاب " امالی" از عبدالله بن فضل روایت كرده است كه گفت: نزد امام صادق(ع) بودم كه مردی از اهل طوس وارد شد و از آن حضرت سئوال كرد: ای فرزند رسول خدا! كسی كه قبر مبارك امام حسین(ع) را زیارت كند چه پاداشی خواهد داشت؟

امام (ع) به او فرمود:

ای طوسی! كسی كه به زیارت قبر اباعبدالله الحسین (ع) برود و او را بشناسد كه امام واجب الإطاعه است یعنی خداوند بر همه بندگان واجب كرده كه از او فرمانبرداری كنند، خدا گناهان گذشته و آینده او را می آمرزد، و شفاعت او را در مورد هفتاد گنهكار می پذیرد ، و در كنار آن قبر مبارك حاجتی را از خدا درخواست نمی كند مگر آنكه برای او برآورده می كند...(1)

 


ادامه مطلب
[ دو شنبه 11 ارديبهشت 1396برچسب:, ] [ 23:2 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
جانبازان در قیامت چگونه وارد می شوند?

جانبازان در قیامت چگونه وارد می شوند?

وقتی وارد زندگی این گروه از بزرگواران می شویم، تازه می فهمیم دوست داشتن و عاشق چیزی بودن یعنی چه؟!! عشق و دوست داشتنی که ثمره ای جز یک گاز اکسیژن و یک سری سیم های اتصالی که یک سر آن به مخزن اکسیژن وصل است و سر دیگرش در دهان برای زنده ماندن، تخت و ویلچری که تا آخر عمر او را همراهی می کند. بعضی دیگر از آن ها دیگر حتی کنترل اعصاب و روانشان هم در دست خودشان نیست ...  بله این ها ثمره های عشق و دوست داشتنی است بدون هیچ چشم داشت مادی و معنوی که شاید من و شما هرگز آن را متوجه نشویم ... 

 

در روزی که متعلق به ولادت آقا حضرت ابالفضل العباس علیه السلام که به روز جانباز نامگذاری شده، با هم مروری بر گوشه ای از زندگی عزیزان جانباز و ارزش آن ها خواهیم داشت.

 
جانبازان

بر عکس بعضی از خانه ها که با وجود بهترین امکانات و موقعیت های مالی و برتر از آن سلامتی کاملی که بالاترین ثروت آدمی است، کسانی که کارت های عابر بانکشان صفرهای زیادی دارد ولی با وجود همه این امکانات فضای خانه شان سرشار از نفرت، کینه، شکایت، نارضایتی است، در این خانه که وارد شدم دیدم یک زندگی بسیار ساده و معمولی و مهم تر از آن سلامتی که نصف آن یا حتی بیش از نصفش را برای دفاع از خاک و سرزمین همان خانه ها و خانواده های بعضاً شاکی که گاهی هم سخن هایی می گویند که قلب آدمی را به درد می آورد، داده اند.


ادامه مطلب
[ دو شنبه 11 ارديبهشت 1396برچسب:, ] [ 22:47 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
درمان بیماری ناسزاگویی با اخلاق امام کاظم(علیه السلام)

درمان بیماری ناسزاگویی با اخلاق امام کاظم(علیه السلام)

 

زندگی دنیایی انسانها همراه با مشکلات زیادی است که اگر در مقابل مشکلات ایستادگی کند و صبر و شکیبایی به خرج دهد یقینا پیروز خواهد شد و اگر ناشکیبایی کند و در برابر مشکلات فرو ریزد ، هیچ گاه به مقصد نخواهد رسید لذا یکی از مواردی که در آیات و روایات تاکید بر آن شده است کظم غیظ می باشد  که متاسفانه این صفت در جامعه ما کمرنگ شده و باعث بسیاری از مشکلات شده است...

 

حلم و بردباری

اسلام با تاکید بر پرهیز از افراط و تفریط در تمام کارها مسلمانان را به اعتدال دعوت کرده است مخصوصا هنگام عصبانیت و خشمگین شدن. در این باره  سید عبدالله شبر، مفسرمحدث و از علماء شیعه قرن سیزدهم در کتاب الاخلاق خود نوشته است: افراط در خشم چنان است که این صفت به شکلی بر آدمی، چیره گردد که از اختیار عقل و شرع خارج شود. در این صورت، بصیرت از انسان گرفته می شود و قدرت تفکر را از دست می دهد. اختیار نفس از دست او، خارج و از دیدن عبرت ها، کور و از شنیدن مواعظ ،کر می شود.  


ادامه مطلب
[ دو شنبه 4 ارديبهشت 1396برچسب:, ] [ 1:26 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
زندگینامه شهید ابراهیم ثابت

زندگینامه شهید ابراهیم ثابت

تصویر شهید ابراهیم ثابت

سرهنگ پیاده ابراهیم ثابت در سال 1315 در شهرستان شهسوار در خانواده ای مذهبی پا به عرصه حیات نهاد و در دامن پدر و مادری مومن پرورش یافت. شهید ثابت تحصیلات خود را در شهسوار به پایان رساند با توجه به عشق و علاقه ای که به لباس مقدس سربازی داشت، در سال 1338 وارد دانشکده افسری شد و پس از طی دوره مقدماتی به درجه ستوان دومی نائل گردید. از دوره هایی که وي طی نموده می توان دوره مقدماتی چتربازی، رنجری، مربی پرش چتربازی و دوره عالی را ذکر کرد. او در تاریخ 1363/10/11 به لشکر 28 کردستان منتقل گردید و به سمت فرمانده تیپ 1 لشکر 28 منصوب شد شهید ثابت برای پرسنل پدری مهربان، همرزمی شجاع و فرماندهی دلسوز بود.

وی در مقابل ارتش بعثی عراق چون کوهی استوار ایستاد تا این که در تاریخ 1365/01/31 بر اثر تیر مستقیم مشتی وطن فروش و از خدا بی خبر به درجه رفیع شهادت نائل گردید.

روحش شاد و راهش پرو رهرو

خاطراتی از این شهید:


ادامه مطلب
[ دو شنبه 4 ارديبهشت 1396برچسب:, ] [ 1:7 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
حق الناسی که دو گناه را شامل می شود!!

 

 

حق الناسی که دو گناه را شامل می شود!!

 

امیر مؤمنان ـ علیه السلام ـ در وصیت به فرزندش فرمود: از محل تهمت بر حذر باش و دوری كن، همچنین از مجلسی كه به آن گمان بد برده می‌شود.(وسائل الشیعه، ج8، ص423) و به همین جهت است كه در اخبار و روایات تأكید شده كه مؤمنان باید از دوستی و هم نشینی با فساق و گناهكاران بپرهیزند زیرا رابطه داشتن با آنان موجب می‌شود كه مردم نسبت به مؤمنان بدبین و در نتیجه به آن‌ها تهمت بزنند.

 

تهمت

نسبت ناروا به دیگران که ما بیشتر با تهمت آن را می شناسیم معصیت بزرگی است که در جامعه ی امروز ما متاسفانه رواج داشته و نقل محافل و مجالس است. اصلا یکی از موانع مهم عاقبت بخیری همین تهمت زدن و ارزش قائل نشدن برای آبروی دیگران است . 

بردن آبروی دیگران و هتک حرمت و اهانت به شخصیت سایر انسان ها، حقّ النّاس است و اگر انسان نتواند جبران حقّ النّاس خویش را بکند، عاقبت سوئی در انتظار او خواهد بود.


ادامه مطلب
[ جمعه 1 ارديبهشت 1396برچسب:, ] [ 19:23 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
گناهی که اسلام را واژگون می کند

گناهی که اسلام را واژگون می کند 

در جامعه ی امروز نشانه هایی را مشاهده می کنیم که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نسبت به آنها هشدار داده اند اما مراقب باشید که این نشانه ها به منزله ی گناهان بزرگی است که اسلام را واژگون خواهد کرد...

 

واژگونی اسلام

مراقب قول و قرارهای لحظه ی خداحافظی باشیم!

اعتکاف سه بخش دارد: دوران پیش از اعتکاف، لحظات اعتکاف و بخش سوم یا ایّام پس از اعتکاف. خداوند ابتدا ما را دعوت به این حضور نورانی می‌کند؛ دل‌ های بندگان را به لرزه می ‌اندازد و آنها را از غفلت خارج می‌ سازد. در لحظات طلایی اعتکاف، معتکف دعوت خداوند را لبیک گفته و رحمت الهی را به آغوش می ‌کشد. گریه ‌های دقایق آخر اعتکاف حکایتگر قلبی آکنده از عشق الهی است. امّا از بین این سه بخش، مهمترین بخش اعتکاف، بخش سوم آن، یعنی دوران پس از اعتکاف است؛ دوران حفظ دستاوردهای اعتکاف و پایبندی به تعهدات.


ادامه مطلب
[ جمعه 1 ارديبهشت 1396برچسب:, ] [ 18:55 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
برای حفظ کشور با آمریکا می سازیم! /فیلم نوشت

برای حفظ کشور با آمریکا می سازیم! /فیلم نوشت

 

برخی می گویند با آمریکا سازش می کنیم که کشور را حفظ کنیم. این جایز نیست.

 

فیلم شجاعت یک رئیس جمهور در کلام رهبر معظم انقلاب

رئیس جمهور در کشورهای مختلف دارای ویژگی های متفاوتی است اما چند ویژگی در میان قریب به اتفاق کشورها، مشترک می باشد از جمله ویژگی شجاعت و تدبّر. یک رئیس جمهور بی تردید باید دارای شجاعت و قدرت لازم در برابر دیگر کشور باشد ، در غیر این صورت حکومت وی با مشکلات جبران ناپذیری مواجه خواهد شد زیرا عدم قدرت و شجاعت وی ، منجر به اِعمال قدرت و دخالت های دیگر کشورها در امور داخلی کشور مذکور خواهد شد.

 

لطفا برای مشاهده ی فیلم پس از زدن گزینه ادامه مطلب فیلم را دانلود کنید


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 31 فروردين 1396برچسب:, ] [ 23:37 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
شهدای گمنام و زنی که معترض بود

شهید گمنام

استخوان های سه شهید گمنام را برای دفن به یک شهر میبرند و در حیاط یک مسجد به خاک میسپارند.
زنی که در همسایگی مسجد بود و فرزند فلجی داشت از این موضوع ناراحت میشود و زبان به شکوه باز میکند که محله ما را تبدیل کردید به قبرستان و از فردا قیمت خانه ما پایین میآید و ....

شب که میخوابد مردی به خوابش میآید و به او میگوید : 


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 31 فروردين 1396برچسب:, ] [ 23:23 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
شیر صحرا لقب که بود

شیر صحرا لقب که بود

 

فرمانده ای که صدام شخصا برای سرش جایزه تعیین کرد 

سرلشکر شهید حسن آبشناسان را بهتر بشناسید

او از تمرینهای سخت دوره رنجر می‌گفت. عکسهایش را در حال پرش از روی سرنیزه‌ها در حال چتر بازی و کوه ‌نوردی نشان می‌داد و همه انگشت به دهان نگاهش می‌کردند.

شهید آبشناسان

مردم دشت عباس به او لقب "شیر صحرا" داده بودند. این لقب برای او چنان با مسما بود که رادیوهای دشمن هم با همین عنوان از او نام می بردند.

حسن دوباره مقابل ژنرال قادر عبدالحمید قرار گرفت و بعد از یک درگیری طولانى، لشکرش را شکست داد و خودش را اسیر کرد.

فرمانده رشید لشکر ۲۶ نوهد (نیروی ویژه هوابرد)، شیر صحرا،تیمسار سرلشکر شهید حسن آبشناسان. او که نامش لرزه بر پشت دشمن می انداخت و جسارتش شهره خاص و عام بود. شهیدی که برغم خلق حماسه های بسیار آن چنان که شایسته اوست به نسل امروز معرفی نشده است.


ادامه مطلب
[ پنج شنبه 31 فروردين 1396برچسب:, ] [ 22:55 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
نعمتی که شیعیان ازآن برخوردارند

نعمتی که شیعیان ازآن برخوردارند

شیعه

ازخصوصیات دین مقدس اسلام این است که همیشه روی حاجت های ثابت انسان مهر ثابت زده است، اما حاجت های متغیر انسان را تابع حاجت های ثابت قرار داده است و این به عقیده ی شخص من اعجازی است که در ساختمان این دین به کار رفته است. با مثال هایی این مطلب را روشن می کنم. ولی قبل از آن، یک مقدّمه کوتاه عرض می کنم و آن این که ما شیعیان از نعمت هایی برخوردار هستیم که اهل تسنن نیستند.

آن ها قرآن دارند ما هم داریم، سنت پیغمبر دارند ما هم داریم. اما آن ها از قرآن و سنت پیغمبر تجاوز نمی کنند؛ یعنی منابع و سرچشمه ای که می خواهند دین را از آن بگیرند جز این دو نیست. پیغمبر صلی الله علیه وآله بعد از بعثت چند سال زندگی کرد؟ بیست وسه سال. از این بیست و سه سال، سیزده سال در مکه و ده سال در مدینه بودند. تمام مدّتی که حضرت زنده بود و گفتار و رفتار و تقریر آن حضرت سند محسوب می شود، بیست و سه سال بیشتر نیست؛ یعنی از نظر زمان، زمانی که پیغمبر در آن زمان بود مجموعاً بیست و سه سال است. البته در این بیست وسه سال، زمان تغییراتی کرد. موقعی که در مکه بود اوضاع و شرایط طوری بود، و موقعی که در مدینه بود اوضاع طور دیگر بود. در مکه قبل از آنکه ابوطالب وخدیجه از دنیا بروند، یک اوضاع و شرایطی بود و بعد از رحلت آن ها اوضاع دیگری پیدا شد. سه سال اول بعثت اوضاع و شرایطی بود و بعد از آنکه آیه آمد: فَاصْدَعْ بِمَا تُؤْمَرُ وَأَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِینَ (الحجر 94) اوضاع دیگری پیدا شد و حضرت طرز کارش عوض شد.


ادامه مطلب
[ جمعه 25 فروردين 1396برچسب:, ] [ 13:52 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
کسانی که در قیامت نقره داغ می شوند

کسانی که در قیامت نقره داغ می شوند

 

 


قرآن کریم به آن کسانی که پول دارند، امّا به ضعفا و فقرا و بیچارگان، رسیدگی نمی‌کنند، از احتیاج جامعه خبر دارند و رفع احتیاج نمی‌کنند و به جای آن، پول جمع می‌کنند، وعده جهنّم و عذاب دردناک آن را داده است. افزون بر این، در آیه بعد می‌فرماید: قبل از آنکه وارد جهنّم شوند، آنان را پول داغ می‌کنند.

 


مساوات میان انسانها

 

قانون مساوات در اسلام، به این معنا است که احکام تشریعی و تکالیف الهى، برای همه لازم الاجرا است. به عبارت دیگر، عمل کردن به همه احکام دین، نظیر نماز، روزه، حج، خمس و زکات برای یکایک مسلمانان واجب است و رعایت قوانین اسلام اعم از عبادى، تجاری، سیاسى، اجتماعى، جزائى و امثال آن، مربوط به همه افراد می‌باشد. به عبارت روشن‌تر، بر اساس قانون مساوات، همه در برابر قانون یکسان هستند و اگر شرع مقدّس، تکلیف یا قانونی وضع کرد، همه، از پیامبر اکرم و ائمه طاهرین«صلوات‌الله‌علیهم» گرفته تا مراجع تقلید و حاکم اسلامی و مردم عادى، در برابر آن مساوى هستند و همگان باید آن را به جاى آورند . 


ادامه مطلب
[ جمعه 25 فروردين 1396برچسب:, ] [ 13:49 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
ایثار

ایثار

 

نکته‌ی مهم این‌که ایثار در میان نوع انسان است و در حیوانات وجود ندارد. آن‌چه در حیوانان شبیه ایثار دیده می‌شود، غریزه است. همین غریزه در میان انسان‌ها نیز وجود دارد با این تفاوت که انسان این غریزه را با نوعی خودآگاهی همراه می‌سازد. هم از این رو است که حتی غریزه‌ی مادرانه در حیوانات با غریزه‌ی مادرانه در انسان‌ها متفاوت است. در غریزه‌ی مادرانه، علاوه بر ارضای خویشتن، حس متعالی‌تری نیز نهفته است.

 

 

ایثار

 

اساساً ویژگی تمام ادیان الهی آن است که فراتر از زندگی دنیا به زندگی جاویدان و سعادت پس از مرگ معتقدند. باورپذیری مرگ و تلاش برای دستیابی به قرب الهی او را به پرواز از درجه‌ی خاک تا اوج افلاک می‌کشاند. در این دیدگاه متعالی است که ایثار مفهوم‌ یافته و معنا و مراد می‌یابد. در واقع، ایثار مرحله‌ای عالی در زندگی خاکی آدمیان است. بار معنایی وسیع و ارزشمندی توأم با بالندگی و کمال دارد. نشانه‌ی اوج بروز و تبلور تام انسانیت تمام است.

هم از این رو است که نگاه ارادی و آگاهانه‌ی ایثارگر به آسمان است. درجه‌ی اعلای ایثار، آدمی را جزو اولیاء الله قرار می‌دهد و به مرتبه‌ی محسنین می‌رساند که محبوب خداوندند: «و الله یحب المحسنین». اینان سری در آسمان دارند و پایی در زمین.


ادامه مطلب
[ جمعه 25 فروردين 1396برچسب:, ] [ 13:43 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
بانویی که با صلابتش تاریخ را دگرگون کرد

بانویی که با صلابتش تاریخ را دگرگون کرد.

حضرت زینب (سلام ‌الله‌ علیها) شاگرد مکتب علی و فاطمه(علیهماالسلام) است. شاگردی که بر قله ‌های انسانیت ایستاده است. برخی در مقابل این بزرگی و بزرگواری، تنها لب به تمجید و تحسین باز می ‌کنند و از آن زندگینامه برای خود درسی نمی ‌گیرند. آنها زود از مسئولیت ‌ها شانه خالی کرده و می ‌گویند: ما کجا و دختر علی (علیه السلام) کجا؟!

 

البته کسی نگفته که باید به صورت تمام و کمال مانند حضرت زینب(سلام ‌الله‌ علیها) شد؛ ولی از آن دریاهای کمال و زیبایی، آیا نمی ‌توان قطره‌ ای هم بود؟ اگر نمی ‌توانیم زینب باشیم؛ آیا زینبی شدن هم محال است؟

 
زینب، حضرت زینب، دختر علی

بصیرت و حرکت بر مدار ولایت

در هنگامی که جامعه اسلامی را خواب فرا گرفته بود، خواص و عوام شمشیرهایشان را به روی حضرت حسین (علیه ‌السلام) کشیدند و یا دست روی دست گذاشتند؛ تعداد بسیار اندکی بودند که مسیر درست بندگی را در اطاعت و همراهی ولی خدا دیدند. در بین آنها حضرت زینب (علیهاالسلام) سرآمد بصیرت و ولایتمداری بود. حضرت در طوفان سختی ‌ها، به امام سجاد(علیه السلام) می ‌گوید: «فَوَ اللَّهِ إِنَّ ذَلِكَ لَعَهْدٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ إِلَى جَدِّكَ وَ أَبِیكَ‏ وَ عَمِّك‏؛ به خدا قسم این عهدی از رسول خدا به جدّت (حضرت علی) و پدرت و عمه توست.» (بحارالانوار، ج 45، ص 179)


ادامه مطلب
[ جمعه 25 فروردين 1396برچسب:, ] [ 13:32 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
آیا آمریکا به ایران حمله می کند؟

 

به گزارش افکارنیوز، نشریه نیشن نوشت رئیس جمهور آمریکا تنش ها با ایران را  بدون در نظر گرفتن تبعات وحشتناک آن افزایش می دهد.

 

پایگاه اینترنتی این نشریه در مطلبی درباره سیاست های رئیس جمهور آمریکا درباره ایران نوشت: دولت ترامپ رئیس جمهور آمریکا به تهدیدهای بی‌پروایانه علیه ایران ادامه می دهد. روز چهارشنبه در واکنش به آزمایش های اخیر موشکی ایران، مایکل فلین، مشاور امنیت ملی آمریکا، اعلام کرد،کاخ سفید «رسما به ایران هشدار داده است»؛ البته وی به این موضوع اشاره نکرد که آیا استفاده از نیروی نظامی علیه ایران در دولت جدید بررسی شده است یا خیر.

 

دولت آمریکا همچنین تصمیم دارد تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد که بیش از پیش تنش‌های این دو کشور را افزایش می دهد. چند ساعت قبل از آن، ترامپ در حساب توییتر خود نوشت: «ایران با آتش بازی می کند، آنها نمی‌دانند رئیس جمهور اوباما تا چه  اندازه با آنها مهربان بوده است؛ البته من نیستم.»

ادامه مطلب
[ یک شنبه 17 بهمن 1395برچسب:ایران، امریکا ، عریستان ، یمن ،القاعده ، سازمان ملل, ] [ 22:1 ] [ امیر کاظمی ] [ ]
مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ، اس ام اس های عاشقانه