تعیین تکلیف نمایندگان پارلمان باکو برای رئیس جمهور ایران!
اکتاي اسدوف، رييس مجلس ملي جمهوري آذربايجان گفت: « فکر نمي کنم حسن روحاني به ارمنستان سفر کند.» وی همچنین تهدید کرد: «ايران هر سياستي را اجرا کند، از طرف جمهوري آذربايجان نيز پاسخ متناسب دريافت خواهد کرد.»
تعیین تکلیف نمایندگان پارلمان باکو برای رئیس جمهور ایران!
گروه بین‌الملل مشرق - در حالي که باکو سال هاست به اقدام دوستانه ايران در لغو يکجانبه رواديد براي شهروندان جمهوري آذربايجان بي اعتنا مانده و به پيشنهاد تهران مبني بر لغو دوجانبه رواديد ميان ايران و جمهوري آذربايجان نيز پاسخ روشني نداده است، نمايندگان مجلس این کشور در نشست روز سه شنبه اين مجلس، در اعتراض به لغو دوجانبه رواديد ميان ايران و ارمنستان، عليه ايران هتاکي کردند.

به گزارش خبرگزاري آپا جمهوري آذربايجان، نمايندگاني که در نشست مجلس ملي اين کشور براي تصويب توافق نامه جمهوري آذربايجان و ايران درباره تداوم ساخت و تکميل و بهره برداري مشترک از  سد و نيروگاه خداآفرين و «قلعه دختر» سخن مي گفتند، پا را فراتر گذاشته ، و با تعیین تکلیف برای سیاست خارجی ایران خواستار آن شدند دکتر حسن روحاني، رييس جمهوري اسلامي ايران ، برنامه سفر خود به ارمنستان را لغو کند تا به زعم آنها موضع دوستانه تهران در قبال باکو اثبات شود.

اکتاي اسدوف، رييس مجلس ملي جمهوري آذربايجان در واکنش به انتقادات نمايندگان  مجلس اين کشور از جمهوري اسلامي ايران، گفت: « فکر نمي کنم حسن روحاني به ارمنستان سفر کند.» وی همچنین با تهدید کشورمان افزود : «ايران  هر سياستي را اجرا کند، از طرف جمهوري آذربايجان نيز پاسخ متناسب دريافت خواهد کرد.»

زاهد عروج ، نماينده مجلس ملي جمهوري آذربايجان که در محافل باکو بعنوان تریبون غیر رسمی فحاشی دولت باکو علیه دیگران محسوب می شود، با ناديده گرفتن امتيازي که تهران در انعقاد توافق نامه بهره برداري مشترک از سد خداآفرين به باکو داده است، با دروغ پردازي در بيان تاريخ نه چندان گذشته مناسبات دو کشور گفت : «در سال هاي 1990 ، ايران مي خواست سد و نيروگاه خداآفرين را بطور مشترک با ارمنستان که اراضي جمهوري آذربايجان را اشغال کرده بود، احداث کند. در آن زمان، حيدرعلي اف ، رييس جمهوري (وقت) واکنش خيلي تندي را به آن نشان داد. از اين نظر، اکنون امضاء و تصويب اين توافق نامه با ايران درباره سد و نيروگاه خداآفرين، قابل تقدير است.»

اين درحاليست که سد و نيروگاه خداآفرين با سرمايه گذاري ايران ساخته شده است و در شرایطی که باکو در اراضی اطراف این سد حضور ندارد ، انعقاد توافق نامه بهره برداري مشترک از ذخاير آب و برق اين نيروگاه و سد، امتياز يکجانبه ايران به باکو بوده است.

زاهد عروج همچنین با کتمان همکاري هاي ضد ایرانی باکو با رژيم صهيونيستي از جمله همکاری با موساد در ترور دانشمندان هسته اي ايران که با انتقال جمالي فشي، تروريست دست پرورده رژيم صهيونيستي از طريق باکو به تل آويو و بازگرداندن وي به ايران ، اجرايي شد، ادعا کرد : « در مساله هسته اي ، آذربايجان اجازه نداد که اين کشور به سکويي عليه ايران تبديل شود. آيا ايران بجاي برقراري مناسبات دوستانه با آذربايجان، مي خواهد راه متفاوتي را برگزيد؟»

فاضل مصطفي،نماينده وابسته به نورچي هاي ترکيه در مجلس ملي جمهوري آذربايجان با اعتنایی به کمک های استراتژیک  تهران به باکو نظیر قراردادن راه مواصلاتی برای ارتباط نخجوان با آذربایجان گفت: « پس از تصويب توافق نامه بهره برداري مشترک از سد و نيروگاه خداآفرين، بايد به ايران پيشنهاد شود که در عمليات آزادسازي اراضي جمهوري آذربايجان مشارکت کند!»

تعیین تکلیف نمایندگان پارلمان باکو برای رئیس جمهور ایران!

این نماینده مجلس جمهوری آذربایجان همچنین در اظهاراتی که بنوعی به سخره گرفتن گامهای پرهیاهوی ماههای اخیر ایران برای توسعه مناسبات با باکو می باشد ، افزود : «ما مي توانيم جهاتي را که سياست ايران در قبال آذربايجان را تغيير دهد، شکل بدهيم. »

فاضل مصطفی درادامه با اشاره به  اعتراض رسمي ايران به  سرقت نام آذربايجان براي نامگذاري اين جمهوري واقع در شمال ارس که نام اصلي و تاريخی آن «آران » مي باشد، گفت : «در سال 1918 ، به هنگام اعلام استقلال آذربايجان، ايران  با نام آذربايجان مخالفت کرده و استقلال ما را به رسميت نشناخته است. »

این نماینده باکو با هتاکي به ايران بخاطر مناسبات همسایگی با ارمنستان و بدون اشاره به کمک های نظامی ایران به باکو در جریان جنگ قره باغ که ویدیوی برخی از آنها در ماههای اخیر در فضای مجازی نیز منتشر شده است، در اظهاراتی بی اساس مدعی  تامين سلاح از طرف ايران براي ارمنستان شد.

هتاکي هاي لفظي نمايندگان مجلس باکو عليه ايران به قدري تند شد که اکتاي اسدوف، رييس مجلس جمهوري آذربايجان گفت : «با آنکه حل برخي مسايل در رابطه با ايران، ضروري است، اما، در مجلس ايران ، اينگونه درباره جمهوري آذربايجان سخنراني نمي کنند. اين مسايل، راه حل خود را دارند.»

قدرت حسنقلي اف، نماينده مجلس جمهوري آذربايجان که اخيرا نيز با هتاکي به ايران، ایرانی ها را بي خدا و غيرمسلمان خوانده بود، به بهانه خرید سلاح ، از همکاریهای ضد ایرانی باکو با رژیم صهیوینستی دفاع کرده و در سخنانی مداخله جویانه به مداخله در آمور آذریهای ایران پرداخت . 

اين سخنان نمايندگان مجلس جمهوري آذربايجان در پي آن مطرح مي شود که برخي از دیپلمات های خوشبین کشورمان در ماه هاي گذشته با سرپوش گذاشتن روی اقدامات ضد ایرانی باکو نظیر همراهی کامل باکو در تحریم های ضد ایرانی، به تشکر مبالغه آمیز از مواضع  لفظي باکو مبني بر حمايت از استفاده صلح آميز ايران در انرژي هسته اي، اقدام کردند . 

در همين حال، درخواست دريافت پانصد ميليون دلار وام از بانک بين المللي باکو براي ساخت خط آهن رشت – آستارا که البته سود مالی و ژئوپلیتیکی ساخت اين خط آهن بيش از ايران عايد جمهوري آذربايجان خواهد شد، عامل ديگري است که باکو را دچار سوء برداشت کرده است و نمايندگان مجلس باکو تصور مي کنند بايد در مقابل اين نوع همکاري هاي اقتصادي ميان ايران و جمهوري آذربايجان، براي رييس جمهوري ايران تعيين تکليف کنند که به کدام کشور سفر کند و به کدام کشور سفر نکند.


منابع مطلع مي گويند يکي ديگر از دلايل هتاکي هاي نمانيدگان مجلس باکو عليه ايران، در واقع فرار به جلوي باکو مي باشد. زيرا، الهام علي اف ، رييس جمهوري آذربايجان ماه پیش با بنيامين نتانياهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی توافق کرده است که باکو در سال جاري ميزبان نخست وزير رژيم جنايتکار صهيونيستي باشد و الهام علي اف نيز با سفر به فلسطين اشغالي، سفارتخانه باکو نزد رژيم صهيونيستي را افتتاح نمايد و ممکن است اين سفرها ، در ايران با اعتراض مواجه شود. از اين رو، باکو با فرار به جلو سعي دارد در اين زمينه پيشدستي بکند. 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: اجتماعیفرهنگیسیاسیاقتصادی
برچسب‌ها: جمهوری ، آذربایجان ، ارمنستان ، سفر ، روحانی ، شیعیان ، تهدید ، تعیین تکلیف ، مشرق

تاريخ : جمعه 28 خرداد 1395 | 11:51 | نویسنده : امیر کاظمی |
.: Weblog Themes By RoozGozar.com :.

  • قالب وبلاگ
  • اس ام اس
  • گالری عکس